εν Πυθαγόρειο -2/19 – packpaus

I morgon börjar resan.

 

I morgon är det en dag kvar tills dess jag på nytt befinner mig på ön Samos i den grekiska skärgården. På söndag kommer vi dit men i morgon måste vi ta oss till Arlanda eller dess omedelbara närhet. Eventuella blogginlägg skrivna där blir som förra året diagnostiserade med rubriken εν Πυθαγόρειο – i Pythagorio med latinska bokstäver – med ett nummer samt 19 som anger vilket år det är frågan om. Detta inlägg har nummer -2 som indikation på att det är i övermorgon vi kommer dit.

 

Det har blivit flera Samos-turer de senaste åren. Primärhustrun och jag har självturistat tre gånger, Lägerveckorna med ungdomar runt konfirmationen till Turkiet med avstickare till Samos och sedan lokaliserade över till Samos har jag tappat räkningen på. Förra året vid den här tiden var det dessutom ett Vuxenläger på samma ställe men en annan vecka. Surfar man på min blogg maj och juni månader sedan 2013 kan man i näst-intill-varje-dag-krönikor läsa vad jag lägerupplevt där. Om privatresorna skrevs på liknande sätt men i augusti-september och inte varje år.

 

Vi är 20 vuxna i år. Förra året var vi 18. Programstrukturen med Tidegärd, samtal kring Bibel och tro, mat, logi etc är snarlikt men det tematiska innehållet blir ett annat i år. Johannes, hans Jesusberättelse och tre brev i Nya testamentet har under våren varit i förberedelsefokus och vi har dem som en utgångspunkt för våra samtal på ön. Vi reser inte till Efesos utan planerar annat åka till Patmos men Uppenbarelseboken som Johannes fick dikterad för sig där lämnar vi.

 

Som synes spännande prästsyssla fast jag är pensionär – men inhyrd av församlingen för att tillsammans med en lärare från Älvsby folkhögskola söka genomföra en Vuxen-resa också i år. Och vi är 20 deltagare.

 

Apropå pensionär och inhyrd så kan jag meddela – fast ingen torde väl vara intresserad – att jag från augusti till och med december skall bidra på halv tid i församlingens Undervisning – konfirmander, ungdom och vuxenverksamhet – samt ansvara för gudstjänster var annan söndag. Jag har tidigare berättat om planerna men nämner det nu eftersom vi idag ”skrev på” rent formellt.


Kommentarer
Postat av: Bloggaren själv

Jag skrev under en paus i packandet. Nu ”helpackad” konstaterar jag att det kan bli si och så med bloggandet när jag är där nere. Datorn lämnas nämligen hemma. Visst tänker jag skriva men det blir nog mest i telefonen för redigering, bildsättning och publicering sedan jag kommit hem.

2019-05-11 @ 00:29:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0