εν Πυθαγόρειο -1/19 – p plus?


Ett blogginlägg publicerat direkt från min mobil utan att jag som i vanliga fall med min dator kunna redigera text och hantera bilder. 


Rubrikens εν Πυθαγόρειο är både oegentlig och vilseledande. Det finns ett samband men det är ganska svagt och mina funderingar kan mycket väl stå på egna ben utan anknytning till Grekland. 


Förra året den här tiden höll jag på med min bloggserie p minus. Jag skrev då - vilket varje ivrig bloggklickare kan undersöka - lätt bibelvetenskapliga inlägg om Markus och Lukas Jesusberättelser samt Apostlagärningarna, allt i Nya testamentet. Upplägget blev ett inlägg för varje kapitel i respektive Bibelbok. 

Jag hade då tanken att fortsätta med ett par smärre brev och sedan bita tag i Johannes berättelse om Jesus. Om det blivit så hade det blivit 100 Bibelbloggningar de sista 100 dagarna innan pensionen. 


Naturligtvis sket sig sådana planer. Arbetet, fjällvecka och inte minst två veckor εν Πυθαγόρειο påverkade det hela innan och under sommaren i fjol. 


Du kan väl skriva en serie p plus tyckte någon men den idéen slog jag snabbt ur hågen. I stället valde jag i höstas att lätt redigera de sista 100 dagarnas alla blogginlägg - också de som inte var knutna till Bibelkapitel - och trycka dem som en bok i 10 ex. 

Allt detta har jag här på bloggen berättat tidigare men för någon eventuell läsare tog jag om det. 


Nu är jag på väg till den grekiska ön Samos där flera bloggposter blev skriva förra året. Jag var då där i två veckor. Tankar flyter upp i min hjärna om fortsatt organiserat skrivande och att jag då kanske skulle ta mig an Johannesevangeliet - här på min blogg eller direkt som manus till självtryckt bok?


Jag har inte skrivit någon bok, bara gjort en sa jag när jag gav en kamrat den sista av de tio pocketarna med mina blogginlägg. Skrivaen bok kräver en vettig plan och disposition, inte bara tankar för dagen. Research och material att utgå från blir också något annat. 


Ta i detta Johannes som exempel. 

Texten finns! Den har alla tillgång till. 

Bibelvetenskapliga kommentarer och annan tillämplig litteratur har jag och av det jag har har jag läst det mesta. 

Jag har tidigare förkunnat och undervisat 

kring Johannes. Manus till sådant finns kvar men sjuttielva sådan fusklappar existerar i en huller-om-form och är inte satta vare sig på hårddisk eller i mitt kartoteksystem. 

Och så frågan: Varför? Vad skulle syftet vara? Nyttan?


Frågorna är många liksom svaren. Nu skall vi strax ner på Arlanda men om annat så har telefonskrivande av denna text sysselsatt mig under resan från Luleå. 


Framme på Arlanda, och med mat i magen, kan jag fördriva en del tid med att skriva lite till. Jag är ju road av att skriva sådant som knappast roar någon men gör nog i alla fall det i ett senare inlägg. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0