skriven för vem?

Så fort man skriver (eller säger) har man någon framför sig. Man har alltid någon annan framför sig i rummet eller åtminstone i tanken. Detta gäller till och med när man pratar för sig själv. Då men enbart då kan njuta av att hela åhörarskaran är smart, förstår och delar ens uppfattning. Annars är ju mottagaren med sina förutsättningar och reaktioner mer eller mindre en okänd faktor.

 

Är anförandet muntligt med åhörarna i samma rum kan den som säger något få eller ana hur det uppfattas. Är det skrivet har skribenten inte en susning annat en mer eller mindre medveten eller luddig föreställning om den tänkte läsaren, på engelska the implied reader. Om detta ochfunderingar på också the implied author kan innebära för till exempel Bibeltolkning skulle jag kunna sprätta ur mig en massa skrivna ord men den implied reader jag tror mig ha är inte överdrivet nyfiken på sådant – jag avstår hur intressant sådant än är.

 

I brevlådan hamnade förra veckan i ett kuvert en intressant bok. Varför och hur det kommer sig att den kom vet jag inget om annat än att brevbäraren (som i dessa yttersta tyder inte cyklar utan kör bil) torde varit i farten. Om det är ett generellt utskick från stiftet till präster i allmänhet eller om lokala kyrkoherden beställt den till sina trupper och då också räknat in den uttjänte har jag (ännu) ingen aning om. Egentligen inte viktigt. Boken kom ju.*

 

Det är drygt 100 sidor ganska upphetsande läsning under rubriken Inomkyrklig sekularisering. Visst vet jag att det kan finnas olika meningar kring vad som kan anses vara upphetsande och jag tror att när det på ett tråkigt sätt redovisas dåliga nyheter framkallar det inte extas i breda led. Att jag dock kan tycka sådant är intressant anser en del vara ett självskadebeteende – men ändå sant.

 

Boken består av fyra artiklar och ett föredrag enligt följande här kursiverade text kopierad från stiftets hemsida:

  1. Karin Johannesson [Teologie Doktor, docent i religionsfilosofi, biskop i Uppsala stift] inleder med en filosofisk inventering av tankefigurer och skilda begreppsdefinitioner om vad som avses med kyrkans sekularisering.
  2. Sven-Erik Brodd [Teologie Doktor, professor emeritus i kyrkovetenskap] för en ecklesiologisk diskussion om ekonomi, ecklesiologi och kyrkans inre sekularisering utifrån temat pragmatismen som ett kännetecken för kyrkan.
  3. Anneli Öljarstrand [Filosofie Doktor, universitetslektor i pedagogik med inriktning mot organisation och ledarskap] utför en organisationssociologisk studie av uttryck för inomkyrklig sekularisering i intervjuer av kyrkoherdar och förtroendevalda i ett antal svenskkyrkliga församlingar.
  4. Stefan Gelfgren [Filosofie Doktor, docent i religionssociologi, universitetslektor] för en idéhistorisk diskussion om den norrländska väckelsen och dess relation till modernisering, sekularisering och i förlängningen inre sekularisering.
  5. Antologin avslutas med ett teologiskt föredrag av Carl Axel Aurelius [Teologie Doktor, adjungerad professor i kyrkohistoria] som i anknytning till företeelsen inre sekularisering behandlar svårigheten att idag ge en sammanfattande framställning av den kristna tron.

Författarna är som synes akademiska tungviktare. Rubriceringarna är minst sagt också teoretiska och akademiska med metoden att ställa teser i relation till olika andra forskares teorier och sedan dra slutsatser som säger att teoribilden stämmer. Akademin jobbar så. I princip har jag inga invändningar mot den metoden annat än att den är i all sin utmärkta saklighet en liten smula jättetråkig – och får mig att fråga: Vem är the implied reader?

 

Eller på rakare svenska: Vem tänker man sig skall läsa boken? Och tillgodogöra sig innehållet? Präster? Förtroendevalda i kyrkan? Det akademiska forskarsamhället exklusivt?

 

Den sistnämnda kategorin fixar det naturligtvis. Många men långt ifrån alla präster också men många nog finner den jobbig både till form och innehåll och frestas släppa den efter två kapitel. Bara enstaka förtroendevalda har både intresse och akademisk träning att riktigt ta in den bistra verklighet som målas upp på det torra sakliga sättet.

 

Jag tänker man kan behandla problemet Inomkyrklig sekularisering för en bredare läselrets. Den är en viktig bok som förtjänar en högre verkningsgrad än den tillåter.

 

Men var modig! Beställ den här!

 

 


*  När jag längre fram i mitt skrivande av detta inlägg googlade för att få fram en bild på boken hamnade jag på Luleå stifts hemsida. Bilden fick jag ta själv men på hemsidan kan boken beställas gratis. Flimrande minnesbilder av att jag kanske gjort så började framträda.


Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Nu, i motsats till i förmiddags, är bloggen i "normalform" igen och man kan kommentera. Har direkt beställt boken ovan och är nyfiken. Sekulariseringen är ett tveeggat svärd.
"Varför och hur det kommer sig att den kom vet jag inget om annat än att brevbäraren (som i dessa yttersta tyder inte cyklar utan kör bil) torde varit i farten.". Här är den dubblerad:
https://www.salaallehanda.com/artikel/insandare-postnord-silar-mygg-och-svaljer-kameler

2019-07-09 @ 16:48:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0