volym 2 fixad

I slutet av juni skrev jag blogginlägget ha och inte lästför att läsa det klicka här. Jag hade då lånat och läst första delen av Dick Harrisons Englands historia. Med tiden kom sonen med band två som sträcker sig från år 1600 fram till strax efter folkomröstningen om utträde ur EU.

 

Jag har samma intryck som efter första bandet. Lite mer fördjupning hade varit på sin plats, framför allt vad gäller 16- och 1700-talen med motsättningar, kolonierna och inbördeskriget/en. Tidsperiodens två sista sekel behandlas också ganska snabbt men det innebär inte stor brist då jag känner till de bättre – framför allt 1900-talet – av annat jag läst förr.

 

Som översikt var det i alla fall två bra band som då och då och mycket stärkt av hela det senare Brexit-palavret bekräftar den åsikt den gode Obelix så kärnfullt för fram.

 

Och frågan kommer: Vad skall jag läsa nu?


Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Brexit - jag förespår att efter brexit faller det Enade Kungadömet i bitar. Skottland stannar i EU och öppnar eget och Nordirland ansluts till Irland. Sic transit gloria mundi!

2019-08-07 @ 13:13:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0