P minus 95

Jag undrar om jag inte dragit i mig en överdos av Bibelöversiktspysslande. Nu strax före midnatt mellan onsdag 28 och torsdag 29 mars känns det så. I fem dagar har jag här å min blogg skrivit om ett kapitel per dag i Markus berättelse om Jesus. Tre kvällar i rad har jag haft förtroendet att leda Passionsgudstjänsterna i Älvsby kyrka och då har långa avsnitt från Lukas berättelse om Jesus sista dygn varit på tapeten. Tisdag kväll fortsatt efter gudstjänsten i Bibelstudiegruppen med Apostlagärningarna kapitel 6 och 7 i sitt sammanhang – vi hade hunnit dit. Tillsammans har det blivit rejäla Bibelblock den senaste knappa veckan. Jag frågar mig: Överdos?

 

Men jag är ganska Bibeltålig och nu gäller det det där långa tredje arbetsvarvet Markus berättar att Jesus gör i norra delarna av landet, det varv som är så omfattande med alla dess pauser, utvikningar och tematiska underavdelningar att man nästan inte ser konturerna av det. Kapitel 6 som jag nu i sen timma helt kort vill beröra är en del av det.

 

I ett tidigare inlägg i sviten P minus nämnde jag att Markus i första och andra rundan liksom ställde upp pjäser – Jesus, följeslagare, motståndare och så vidare. I tredje rundan i Galileen flyttas pjäserna – om man använder schack som bild.

 

Familjepjäsen har Markus visat vid ett par tillfällen – i 3:21 och3:31-35. I kapitel 6 kommer de inte till Jesus utan det är Jesus som går till dem, i alla fall hem till Nasaret där han växte upp. Markus säger att de ringaktar honom och med det förs familjepjäsen bort från brädet.

 

Markus nämner vidare om de 12 följeslagarna som tidigare uppräknats med namn. Han berättar att Jesus gör drag med de pjäserna två och två. Med det ökar budskapets spridningstakt och de 12 får god praktik för framtiden.

 

Johannes Döparen avlägsnas från spelplanen. Han är nämnd tidigare men har nu gjort sitt. Nu avrundar Markus hans närvaro genom att berätta om hans död.

 

Med den ”städningen” gjord ger sig Markus i kast nya grejer – som han tidigare påannonserat. Mycket folk har det ofta varit runt Jesus. Säd och korn har han pratat om. Nu kommer avsnittet där det läggs samman. Det handlar om bröd: Jesus utspisar 5000.

 

I Markus berättelse sker det på ett nattvardigt sätt. Det ordet finns egentligen inte men jag tycker det är en bra beskrivning. Det är på våren det händer – mycket gräs i vers 40 tyder på det. Alltså nära Påsk, den tid man i judiska föreställningar tänkte att Messias, Befriaren från Gud, skulle ge folket bröd från himlen – typ som på Moses tid i öknen.*

Jesus tog bröden, tackade, bröt och delade ut – vers 41. Markus penna och åhörarnas trumhinnor – minns att texten skrevs i mitten av 60-talet då nattvarden var en normalitet när de Jesus-troende firade gudstjänst – måste ha vibrerat av nattvardskopplingar.

 

Så kommer en båtresa med vattenytepromenad – ett så kallat naturunder till. Och en massa sjuka botas. Sånt har Markus nämnt så många gånger innan att man nu knappast tar det som en nyhet när man hör det.

 

Jag upprepar: Läs Bibeltexten som den står! Kolla om mina resonemang håller!

 


*  Detta tankespår finns starkt hos berättaren Johannes i hans kapitel 6. Markus antyder det bara.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0