1 årg 3 e 13dag

Muntligt och skriftligt är inte samma sak!

 

Det märker jag när jag, noble Bloggläsius, då och då för att publicera vissa saker här lätt bearbetar mina ordbehandlingsprogramskrivna förkunnelsefusklappar. Texten blir, tycker jag, tråkigare än det munliga. Men jag skall ärligt erkänna att jag här kan ha fel. Det kanske är trist och snustorrt också i det muntliga. Jag kan inte bedöma det – naturligtvis.

 

Vara hur det vara vill med allt sådant! Inför förkunnelsen igår lät jag pennan vila. Mitt manus skrevs i datorn och kan därför i lätt bearbetad form underställas alla bloggläsares kritiska bedömning. De psalmer som sjöngs var 219, 253, 40 och 893. 50 personer firade gudstjänst och var fjärde av dessa var en konfirmand.

 

SKATTEN {Sången utgick men vi bad för alla barn. I övrigt se nedan

 

BEREDELSE

 

I en av dagens Bibelavsnitt talas om Rättfärdighet. (Rom 1:17).

Det är en viktig sak. Att allt är sant, rättvist, helt, gott. Gud är rättfärdig.

Och vi ska vara rättfärdiga. Är vi inte det  är vi orättfärdiga, inte i samklang med Gud.

 

Det står då ...rattfärdighet från Gud.

Från, inte inför Gud. Inte något vi ger till Gud utan Gud ger till oss.

Gud ger oss den rättfärdighet Gud önskar och som vi saknar.

Det är det som kallas Evangelium – Syndernas förlåtelse för vår orättfärdighet.

 

Gud ger oss rättfärdigheten. Det gör att vi med glatt humör kan bekänna våra orättfärdigheter och be om förlåtelse. Som Gud/Jesus lovat. Det har vi hans ord på!

 

PREDIKAN

 

Textläsning: Matteusevangeliet 8:5-13

 

[Allra först en ”skattig” vinkel – vad jag tänkt ta upp med barnen om de suttit vid ”Barnbordet. Inga barn var där denna dag, endast ett i bänken med sin mamma. Visade i alla fall en bild av en höna och ett ägg samt sporde vilket av dessa som var först. Efter en stunds åsiktsutrop och diskussion – flera röster hördes – fortsatte jag med detta:]

 

Tro gör man i kyrkan” sägs ibland slarvigt och nedsättande. Annars vet man – tror man.

 

Klart att TRO är viktigt. Självklart att säga i kyrkan. TRO är den kristna Kyrkans uppgift

 

Att sprida TRO. ”Syftet är att människor ska komma till tro på Kristus och leva i tro, en kristen gemenskap skapas och fördjupas, Guds rike utbredas och skapelsen återupprättas”står det i Svenska kyrkans stadgar.

TRO handlar om både ATT tro, alltså hur det är att tro, att lita på.

TRO handlar om VAD vi tror på, inte bara tillit, känsla.

 

Jesus skapar tro är dagens tema.

Bibelavsnittet jag läste ger ett exempel på hur det gick till – och går till.

 

1a: Jesus är där – först.

 

När Jesus gick in i Kafarnaum började avsnittet. Med Jesus på plats.

Mannen måste ha hört om det. Och tidigare hört något om Jesus. Annars hade han ju inte kommit till Jesus med sitt problem.

Mannen agerar, gör något, därför att Jesus är där.

Och de steg han tar är steg i någon slags TRO.

 

1b: Så är det alltid!

 

Det är kring Jesus på plats han skapar tro! Men ibland tänker folk annorlunda.

Om jag tror mycket kommer Jesus till mig – typ. Men inte annars.

Om vi ber kommer Jesus till oss – men inte annars.

Om vi tror att Nattvarden är Jesus kropp och blod blir det så – men inte annars.

 

Jag vet inte om ni vet det men det fanns ett barnprogram som hette Fem myror är fler än fyra elefanter. Och i det brukade sägas vad jag nu säger: Fel! Fel! Fel! Det är inte så!

 

Jesus kan väl inte komma närmare oss för att vi ber – han har ju redan lovat att vara med oss alla dagar till tidens slut.

Brödet i Nattvarden kan ju inte bli Jesus kropp för att vi tror det. Det ÄR Jesus kropp för att han sagt det. Det får vi TRO.

TRO – din tro – är inte en prestation från din sida för att dra Gud till dig.

TRO – din tro – bygger på det faktum att Gud är här, att Jesus är här – först.

Och skapar tro. Kanske en trevande uppsökande tro – som han hade, han som kom till Jesus för att få hjälp.

 

2a: Mannen talar om hur han har det:

 

Herre, min tjänare.... Inget mer. Och Jesus svarar:

Skall då jag komma...? Ungefär: Tala ur skägget! Precisera dig!

 

Det kan verka vara lite halvdistans det Jesus gör.

Men mannen lägger ut texten – redogör för vad han tror om Jesus. Så till den milda grad att till och med Jesus blir förvånad.

 

2b: Detta är något speciellt. Och aktuellt:

 

Jesus skapar TRO inte främst genom att bara direkt göra som vi önskar och låta det bli som vi tycker och tror det ska bli. Ibland är det så – både i Bibelns berättelser och senare mänskliga erfarenheter. Men många gånger krånglar han, verkar göra motstånd. I alla fall i perioder.

 

Det gör han för att träna oss. Det är ju träning som ger styrka. Och teknik. Och kondition. Och erfarenhet. Så är det med våra kroppar och så är det också med vår TRO.

 

Så: Om det verkar som om Jesus protesterar, gömmer sig, krånglar – pressa honom!

Som mannen gjorde. Jesus gick ju inte. Går inte. Stå därför kvar och lita på att Jesus är där som han lovat.

skapar och övar Jesus din TRO, tränar dina tillits-muskler.

 

3: Var Jesus nu är – först. Och skapar tro hos oss.

 

Var är Jesus? Jag är redan sagt: Jag är med eralla dagar...”

 

Med er – Det  är PÅ er sida. Mot lidande, ondska, skam, skuld, död, ensamhet, sorg osv.

Han föddes ju som vi, levde som vi, dog som vi. Inte bara för sig själv utan för oss, mig, dig.

Det är något att TRO på.

 

Med er – Det  är VID er sida. Efter sin uppståndelse alltid och överallt i största allmänhet.

Och i sitt Ord och sina Löften.

Och i Nattvarden strax – där han sagt att han är.

 

Som vi får gå till – likt mannen i Kafarnaum som i TRO gick till Jesus som redan var på plats.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0