svart te igen

I min nuvarande tillfälliga gräsänklingstillvaro har det blivit lite av en rutin att jag morgonbloggar läppjande på en stor mugg svart te. Sådant kommer inte att fortsätta! Ingalunda kommer du, noble Bloggläsius, att som på Dag Sandals blogg* varje morgon kunna läsa långa välformulerade resonemang. Så blir det inte – i alla fall inte än på några år. Därtill är tiden för kort.

 

Att det blivit tid till detta just dessa dagar beror på att det nuvarande gräsänkleriet kommit att infalla just när min så kallad ”arbetstid” planerats att vara liten eller ingen. Med den är det så att vi numera upprättar tidsplaneringar för fyra veckor i taget på så sätt att jag i en tabell anger vad jag skall och avser göra tillsammans med en tidsbedömning för varje uppgift. Alltså inte rakt av 8 timmar om dagen de dagar jag ”jobbar” utan betydligt mer specifikt. Rubbet skall landa på 160 timmar. När perioden sedan är slut skall jag på ett begripligt sätt kunna beskriva vad det blev och orsaker till uppkomna avvikelser.  Jag tycker det är bra och rätt att vi gör så.**

 

Innevarande vecka var då tänkt sålunda:

  • Måndag 2 maj: 8 timmar till förberedelser, expedition/administration, fortbildning.
  • Tisdag 3 maj: 10 timmar till resa och kursdag.
  • Onsdag 4 maj: 4 timmar till kollegium.
  • Torsdag 5 maj: Ledig dag.
  • Fredag 6 maj: Ledig dag.
  • Lördag 7 maj: 3 timmar för resa och dop.
  • Söndag 8 maj: Ledig dag.

Dessa planerade 25 timmar blev/blir 29 på detta vis:

  • Måndag 2 maj: 4 timmar till förberedelser, expedition.
  • Tisdag 3 maj: 8 timmar till förberedelser och konfirmander.
  • Onsdag 4 maj: 9 timmar till förberedelser, Mässa, kollegium, resa, konfirmander.
  • Torsdag 5 maj: 1 timme viktigt samtal.
  • Fredag 6 maj: Ledig dag.
  • Lördag 7 maj: 4 timmar för förberedelser, resa och dop.
  • Söndag 8 maj: 3 timmar för resa och dop – konfirmand.

29 timmar i veckan är väl inget! Det är väl inte full tid!! Trekvarts – typ!!

Men veckan innan, vecka 17, planerades 48. Den landade på 60.

Och för vecka 19 är det 47 i plan – vilket jag nu tror är snävt.

 

Det svänger alltså! Dessa morgonbloggande dagar är magra på arbetstid. Vilket bekymrar mig. Gör jag rätt för mig? Är jag lat? Någon sorts arbetsid fick mig därför att räkna på arbetstid en gång till och jag kan faktiskt se att jag mycket väl denna dag kan nöja mig med resan fram och tillbaka till Storforsens kapell och Dopgudstjänsten där. Och fram och tillbaka till Vidsel imorgon.

 

Luften i arbetssystemet hade naturligtvis varit roligare om madammen i mitt liv varit hemma. Så var också planerat – dock utan exakta tidsangivelser.

Men: Mänskan spår men Gud rår!

Det blev nödvändigt för henne att resa för att möta sin 86-åriga mamma och sina syskon. Och jag blev gräsänkling som bloggar vid morgonteet.

 

Till sist ett citat ur en kommentar till ett inlägg på Dag Sandahls blogg:

  • Jag tycker mig dock märka att allt mindre av budskapen från SvK utgår från en undran om vad Gud vill ha sagt med ett visst bibelord och alltmer istället använder bibelord för att bekräfta en redan fastställd slutsats. Lite av det ser man hos både traditionalister och förnyare, men de senare gör det mer undantagslöst.

Jag gissar jag kommer att återkomma i saken.

 


*  Länk till den finns långt nere till höger – sandahl trampar vidare.

**  När detta skulle börja tillämpas mer strikt och av alla såg jag att om inte säsongsvisa arbetsuppgiftsanhopningar fick spräcka systemet med 160 timmar på fyra veckor skulle en del viktiga ting inte kunna genomföras. Men med en grov skattning om 800 timmar på 20 veckor skulle perioderna ”gå ihop” – ungefär. Därav bilden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0