mygel i kyrkan?
I kyrklig press och på en och annan blogg har man senaste tiden kunnat få sig till livs att Strängnäs Domkapitel ”friförklarat” ett liturgiskt krumbuktande av speciellt slag. Turerna i saken är märkvärdiga. Någon hade i en radio-gudstjänst bytt ut inledningsformuleringen I Faderns, Sonens och Den Helige Andes namn mot I Skaparens, Befriarens och Livgiverskans namn. Detta hade någon anmält till kapitlet som hade att ta ställning till huruvida det var en Kyrkohandboksöverträdelse eller ej.
Innan jag går vidare kan det vara värt att notera att det ordbehandlingsprogram jag använder för att skriva mina blogginlägg markerar Livgiverskans som ett troligen felstavat ord. Programmet tänker det som en felskrivning av Livsledsagerskans, Kanslisvenskans eller Liveskivans. Jag tolkar detta som att detta modeprästiga nyord saknar folklig förankring.
I försvarsyttrandet över sitt tilltag hade den tilltagsne hävdat att i det förslag till ny Kyrko-handbok som nu finns kan det obligatoriska I Faderns, Sonens och Den Helige Andes namn utelämnas eller bytas ut mot annan formulering. Det argumentet köper kapitlet och lämnar anmälan utan åtgärd.
Först:
För 2½ år sedan tyckte Lunds Domkapitel i ett motsvarande ärende att det var en olämplig formulering med tanke på att det var en radiogudstjänst. Och för några år sedan – jag minns inte exakt när – fastslog Biskopsmötet att man absolut inte skall döpa med den nypåhittade formuleringen – vilket då förekommit.
Och jag undrar: Vad har nu hänt som förändrat verkligheten?
Sedan:
Fattade jag saken rätt är det nuvarande Kyrkohandbok från 1986 som gäller. Där ges inga variationsmöjligheter. Förslaget från 2012 till ny handbok fick användas fritt till Förslag 2016 kom i början av detta år. Då upphörde ”12-an” men ”16” skulle man bruka fram till 15 maj för att kunna skriva remisser och yttranden. I övrigt gäller 1986 och därmed basta. Det sades tydligt.
Är Domkapitlet i Strängnäs okunnigt om dessa formaliteter?
Eller.
Handlar domkapitelhanteringar till syvende och sist om vem eller vilka som anmäls och av vem eller vilka – alltså att man har anseende till person? Skulle så vara skulle det inte förvåna mig alls och jag bygger min känsla på något så vagt som hur jag uppfattar ”stämningsläget i kyrkan” beskrivet i följande fyra punkter:
-
Vissa personer, de avantgardistiska eller ”högt uppsatta”, får inte klandras.
-
Vissa personer, de avantgardistiska eller ”högt uppsatta”, får inte ha fel när de klandrar.
-
Vissa personer, de systemkritiska och ”konservativa”, får inte helt frias när de klandras.
-
Vissa personer, de systemkritiska och ”konservativa”, får inte få rätt när de klandrar.
Rätta mig gärna om jag har fel!
Andra bloggare har berört samma domkapitelfriande samt en annan liknande sak i närtid. Läs därför gärna här och här.
Efter att nu inomhus ha svalkat mig med bloggskrivande skall jag ut i solen igen. Norrbotten har dessa dagar varmast i landet. Här och just nu 21 i skuggan – som igår. Natten som var hade dock Älvsbyn landets lägsta temperatur – minus 1,3.
På Facebook där jag "annonserar" mitt bloggande har 20 över sju denna kommentar inkommit:
"Jag uppfattade det som att församlingarna efter remisstidens utgång nu kan välja att fortsätta med handboksförslaget eller fortsätta med 1986 års handbok om de hellre vill det." /AB/
Jag vidhåller fortfarande att det är meningslöst med en ny handbok för alla gör ändå som de själva vill.
Den aktuella formuleringen hörde jag på en påsknattsmässa för 17 år sedan och insåg då att SvK inom det stift dit jag nyligen flyttat inte var något för mig.
Det är inte säkert att Lunds Domkapitel hade gjort samma bedömning idag.
Hela tiden sker ju glidningar, när det gäller klassiska uttryck för tron.