kvalitetsaspekt

I en kommentar till förra inlägget spordes om den kvalitativa statistiken här på min blogg. Vanskligt ämne. Samt tveksamt hur frågan skall förstås. Vill frågeställaren ha min uppfattning om kvaliteten på läsarna? Eller gäller det om vissa ämnen eller rubriker eller kvaliteter i mina texter lockar mer eller mindre än andra.

 

Saken är i bägge fallen svår att veta. Avgivna kommentarer skulle kunna ge en ledtråd om läsarnas kvaliteter men då det jag skriver faktiskt sällan möts av vare sig applåder eller mothugg skapas inga konturer – annat än möjligen intrycket att bloggbesökarna med några undantag är analfabeter som bara är ute efter att titta på de bilder jag låter beledsaga mina inlägg. Eller att de säger och tycker ”ja!” och ”Amen!” till allt jag skriver. Eller ser mig så hopplös i känsla och åsikt att det inte är lönt att bemöta mig. Allt är möjligt.

 

Men frågan gjorde mig nyfiken. Jag beslöt att kolla lite ungefär en månad bakåt för att se om och kanske hur ämnen och innehåll i mina bloggposter samvarierade med besöksstatistiken. Inläggen en månad tillbaka är dessa: 

  • 17 sep karl x gustav. Om en bok jag läst – Kategori Predikaren 12:12. 421 ord.
  • 21 sep smågott & småkonstigt. Lite av varje. Allmänt. 559 ord.
  • Samma dag 21 sep döden och livet. Publicerat predikomanus. 1157 ord.
  • 24 sep snabb uppdatering. Allmänt. 155 ord.
  • 26 sep morgondis. Allmänt. 119 ord.
  • 26 sep kyrkorådets åsikt? Kategori Församling. 389 ord.
  • 30 sep bly i luften! Församling. 848 ord.
  • 2 okt mustigt intryck. Allmänt. 89 ord.
  • 4 okt 2 daniel 3 lejongrop. Allmänt. 349 ord.
  • 6 okt dagen går igång! Om Mellanöstern. Alltså Politik. 978 ord.
  • 9 okt apostolisk suggestion. Folkhögskola. 263 ord.
  • 10 okt rekreativitet. Allmänt. 430 ord.
  • 13 okt predikan utan innehåll. Församling. 261 ord.
  • 16 okt tomma ord? Allmänt, 543 ord.

Om besöksstatistiken de olika inläggsdagarna och dagen efter kan sägas

  1. De dagar jag inte skriver har färre än 50 IP-adresser som tittar in. Men bara strax under 50. Största delen av dessa bedömer jag vara ”kroniker” som av en eller annan anledning ”följer mig” – eller saknar livsinnehåll.
  2. Veckoslut innebär färre läsare vilket får mig att misstänka ett en del för sitt läsande stjäl tid av sin arbetsgivare.
  3. Skriver jag slår jag i regel genom 50-nivån. Det betyder inte nödvändigtvis att det jag skrivit blir läst. Nämen! Nu drar han igång sånt där kyrksnack igen! Det hoppar jag över! kan någon tänka men ändå gett utslag i räkneverket. Någon annan reagerar Palestina-Israel! Det ser ut att vara långt som halva förra vintern. Att han orkar! och surfar till någon annan blogg. Likaså om jag publicerar en predikan. Puh! Barnbarnen igen! eller Oj! Barnbarnen! Kul! spelar ingen roll. Statistiken har klickat in.
  4. Skriverier i kyrkliga ting och då lite debattigt skapar dock de tydligaste topparna, som dessutom ”håller i sig” ett par dagar – i längtan efter eller skräck för mer. Vem vet.

 

Min slutsats blir att om jag skulle kyrklifiera min blogg ytterligare skulle (kanske) antalet besökare bli större. Men att på det sättet söka tillfredsställa en grupp misstänkt intresserade vore inte kul. Då skulle ju läsekretsen styra mitt bloggande och inte jag själv. Och det är jag som bestämmer och gör urvalet av vad jag väljer att dela med mig av – något man kan läsa i inlägget bloggpolicy 1.


Kommentarer
Postat av: Nobla Bloggläsius

Vad gäller kvalitén på OSS Nobla Bloggläsius så får herr bloggaren förutsätta att VI är av högsta klass.
Även om herr bloggaren kyrklifierar eller politiserar bloggen i någon mån betyder det inte att VI på något sätt sätter agendan för skriverierna. För övrigt tror VI Nobla Bloggläsius att herrn själv går igång på det kyrkliga, oavsett kallet han har, och även till i viss del det politiska vare sig det är lokalt eller globalt.
Dock tror VI nobla bloggläsius inte att han behöver vara rädd att kommenterandet lever sitt eget liv som det gör i onämnbar bloggares kommentarsfält

2015-10-19 @ 17:27:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0