konfirmandisk överdos?

I regelverket för Svenska kyrkan står:

Församlingens grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Syftet är att människor ska komma till tro på Kristus och leva i tro, en kristen gemenskap skapas och fördjupas, Guds rike utbredas och skapelsen återupprättas.

 

Hur har med denna uppgift och detta syfte sistlidna vecka förlupit?

Den frågan kan ställas denna lördagskväll i ett (nästan) arbetsuppgiftsfritt veckoslut. Vad innehöll veckan som gick?

 

  • Måndagen ägnade jag mig åt expeditionsgöromål och en del allmänna förberedelser.
  • Tisdagen innehöll under efter eftermiddagen första samlingen med ca 30 konfirmander i Älvsbyn – Undervisning så att det dammar om det. På kvällen möttes bara*15 av Bibelstudiegruppens deltagare till början av vad de valt att bita i – 1 Mosebok. Också det Undervisning.
  • Onsdag personalkollegium mm före lunch, sedan 10 konfirmander i Vidsel på eftermiddagen – plus halvdussinet K2 dvs ett fortsättningsgäng konfirmerade i våras. Vidselskonfirmanderna skall inte regel mässigt plågas av mig men då kollegan – vanligen kallad Brunetten men nu också tjifen – fastnat i Kyrkorådet vikarierade jag i gruppen. Typ Undervisning.
  • Torsdag förmiddag hembesök i livets slutskede samt på eftermiddagen en mindre grupp konfirmander i Älvsbyn.7 st. På kvällen sedan reflexion och förkunnelse i samband med en satsning till förmån för människor på flykt. Undervisning och Gudstjänst.

 

Det finns alltså just nu summa 47 anmälda konfirmander. Vi börjar det arbetet nu, en månad in i höstterminen. Ganska många glada barn – typ. Drygt halva årskullen**. Att träffa varje vecka framöver. Och möta två gånger i månaden (minst) i gudstjänster. Ett omfattande och inspirerande beting! Nästan en konfirmandisk överdos.

 

Fredag, lördag och söndag är jag arbetsuppgiftsfri. Nästan. I morgon kväll startar ett stiftsungdomsläger på Folkhögskolan och de skall fira en ”huvudgudstjänstlik” gudstjänst i kyrkan klockan 21. Gissa vem som då fått uppdraget att leda gudstjänsten och förkunna i densamma.

 

Och igår kom dottern från Järvsö hem för en snabbvisit över helgen. Samt hennes lillebror i Luleå med fästmö och två barn – barnbarnen! Men den familjen for tillbaka lördag eftermiddag. Då fick jag tid att skifta till vinterhjul på fordonet. Så nu kan snön få komma när den vill!

 


*  Att jag skriver bara beror på att gruppdeltagarna saknade ca 10 av dem som regelbundet brukar möta upp till Bibelstudium. Den gruppen har jag ”'ärvt” av kyrkoherden som just slutat. Efesierbrevet är det senast lästa och enligt gruppens val är det Första Mosebok som nu är på tapeten.

**  För ett par år sedan skrev jag samman en text som beskrev ett femårigt ”Ungdomsprojekt”. Då kollade jag en del statistik. 90 personer i församlingen var födda 2001 och knappt 70 av dessa var kyrkotillhöriga. På marginalen kan dessa siffror ha ändrats men 47 är nu registrerade som konfirmander. Faktiskt inte ankskit!


Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

Har du fått skrivkramp av överdosen?

2015-10-30 @ 13:34:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0