den eviga stolen

Minst en annan nörd måste det finnas!

 

Det tog nämligen 6-8 veckor från det jag å lokala bibban hemönskat ett fjärrlån innan boken faktiskt kom. Det började med att jag mailade min låneönskan med ISBN-nummer och allt och då jag runt 10 dagar senare hade vägarna förbi bokstugan sporde jag huruvida den kommit.

 

Det finns alltså en nörd till!! blev mitt utrop.

Bibblatösen – som jag på 80-talet hade som konfirmand och vars ättelägg jag konfirmerade för något år sedan – hade just gett mig beskedet: Vi har beställt den. Men den är utlånad. De har krävt in den.

 

Ett sådant besked angående en så pass nördig bok – jag kommer strax till vilken den är – skapar inte mycket hopp. Jag har ju artkännedom. Jag vet att den obreda allmänhet som på den nu aktuella nivån är intresserad av Bibelvetenskaplig litteratur mycket sällan bryr sig om triviala ting som bibliotekens lånetider. Det är inte ens alltid säkert att de över huvud taget lämnar tillbaka lånade böcker. Så jag beredde mig på lång väntan.

 

Men så kom den! Boken som jag i en annan mycket nördig bok hade läst en recension av och vars titel fått mig att likt Pavlovs vovve vid klockringning ymnigt dregla: Old Testament Quotations in Hebrews. Gammeltestamentliga citat i Hebreerbrevet alltså. Vilket ämne! Bara SÅ intressant.

 

Boken är en monografi. Det betyder enligt Wikipedia en skrift som på uttömmande sätt avhandlar ett särskilt föremål eller ämne inom någon vetenskap. I förordet anger författaren – som för övrigt heter Georg A. Walser – att den är en lätt reviderad version av hans doktors-avhandling från 2012. Sådan färskvara är mumma!

 

Jag läste ungefär 20 sidor. Sedan slutade jag med beslutet: Denna bok vill jag äga!

I mitt fall betyder det inte att jag ger kissemissen i lånetiden. Jag köper den på nätet. Kollade därför både AdLibris och Bokus. 1212 kronor på ena stället! Mer än 1300 på det andra! Hutlöst! Det blir inte tal om köp!

 

Googla vidare! blev uppmaningen till mig själv.

Voijlla! Hävvräka! Jag fann det!!

 

Inte boken i sig men avhandlingen den är en bearbetning av.

Som nu i pdf-format är sparad på hårddisken.

För kommande högtidliga läsningsstunder.

I fåtöljen. Som nu är klar.

 

Alltså: Den eviga stolen. Fåtöljen för läsning och tupplurar.

 

Mamma och pappa köpte den när de gifte sig 1950.

Ur min synvinkel har den därför alltid funnits. I mitt pojkrum stod den sedan det bytts soffgrupp i finrummet – som av någon anledning kallades vardagsrum. Under många år var det i den – alltså fåtöljen – som jag tog mina påvvernapps och läste mina böcker. Farsan klädde om den ett par tre gånger och spände fjädrarna vid ett tillfälle –   var han irriterad. Vad det led kom den eviga stolen hit och har cirkulerat mellan rummen för fortsatt slitage.

 

Nu har Möbellinjen vid Älvsby folkhögskola i grunden renoverat den både på utsidan och interiört. Klickar du på bilden ser du tydligare.

 

Det blev ingen billig läsfåtölj! Men gedigen.

Men när man tar fram litteratur kostnadsfritt jämnar det ut sig.


Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

varför inte använda sig av herrskapet Larsen?

2015-11-20 @ 23:37:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0