småskaligt nätprat

Jag har problem med mitt bloggeri!

Det blir inte av att jag skriver.

Långt mellan varven blir det.

Glest mellan intigheterna.

Vad är att göra åt det?

Hur skapa nystart?

 

Skriv personligt om dig själv! var ett råd jag fick en gång när jag veklagade kring samma sak. Skulle alltså pränta funderingar kring hur jag för egen del utvecklats, inspirerats och traumatiserats genom åren. Förslaget föll mig inte på läppen – faktiskt. Det jag vill kalla Direkta SjälvbekännelseBloggar – förkortas DSB – må väl ha sina författare och sin läsekrets men jag finns inte där. Inte än i alla fall. Lika lite som jag reser med DSB – alltså Danske Statsbaner som är Danmarks motsvarighet till SJ.

SJ är nog då en bättre beskrivning på mitt bloggande. Om man ger bokstäverna betydelsen Spridda Joxigheter. Men dessa är i någon mån självbekännande – om än indirekt.

 

Denna regniga lördag kan det komma en del spritt jox. Kanske.

Det finns ju saker man kan skriva om. Onekligen.

 

Typ att Moderaterna nu följer Folkpartiet och Kristdemokraterna i ökad kramvänlighet gentemot Sverigedemokraterna. Detta i frågan om tidsbegränsat uppehållstillstånd för flyktingar. En i princip mycket allvarlig sak. Man viker sig från uppfattningen att människor har ett skyddsvärde i sig för att i stället i kapitalismens mammonitiska anda krasst räkna ekonomiskt bruksvärde. Mycket okristligt! Kan det rentav utgöra en grund för exkommunikation?

 

Jag tyckte att en insändare i veckans nummer av Kyrkans Tidning var särskilt kul. Läs den här. Visar på ett tydligt sätt hur kanslimänniskors byråkratiska verklighetsuppfattning slår knut på sig själv. Jag klandrar sådant men beklagar det mer än jag klandrar det. Jag har ju själv arbetat på ett kansli – Stifts-ditot i Luleå – och vet hur lätt man börjar agera som om den kyrkliga verkligheten inne i församlingarna är den man tror sig se när man på sitt pappersvändarkontor blickar ut genom fönstret. Under de 6 år jag var kanslikuf i början av 1990-talet märkte jag att det blev svårare och svårare att i tanke, ord och gärning behålla kyrkodialekten komministiska. Präst- och lärartjänsten vid Älvsby folkhögskola och arbetet där med så kallat vanligt folk min räddning. Och en kanslityper har varit sådana nästan hela livet....

 

Om fredagskvällarna ser jag och madammen i mitt liv serien Mord i paradiset där det i slutet av varje avsnitt ges en klurig lösning på en mord-i-det-slutna-rummet-gåta. Sedan kommer en liten förblick på nästa avsnitt.

  • Så gör jag också här. Ger en förblick på kommande bloggerier.
  • Kanske kommer något om koalitionsresultatet av det israeliska valet för en tid sedan – för freden rent katastrofalt.
  • Kanske skriver jag här om ett brev jag skriver till biskopen.
  • Definitivt nämner jag en församlingstilldragelse i morgon.
  • Kanske också annat.

Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

Imorgon var igår...

för övrigt så kom han med samma akronym som det stora partiets ungdomssammanslutningen med ett gott råd som jag tycker att bloggarn kan följa

2015-05-11 @ 21:38:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0