έν Έφέσω 0/15 – resklar

 

Nu bär det snart iväg. Om en dryg timme kommer bilen jag skall samåka i. Den skall rattas till Kallax varifrån ett plan lyfter strax efter klockan 20 mot Izmir i Turkiet – om planet ryms för allt NATO-flyg som i dagarna samövar med det svenska flygvapnet för att visa ryssen att vi i väst aldrig hotar någon och alltid älskar fred.

 

Det är årets resa med de nykonfirmerade som skall äga rum. 36 ungdomar och 6 ledare far – och en vuxen till som primärt medicinsk assistent åt en av ungdomarna men också som en extra resurs.

 

Det är tredje året jag får åka med på den här resan, fjärde året församlingen gör den. Både i fjol och förfjol skrev jag här på bloggen i månadsskiftena maj-juni om trippen. Jag avser göra så nu också. Då det är en speciell resa blir det kategorin Speciella resor jag kommer att använda mig av.

 

Mitt bloggskrivande är inte en officiell lägerkrönika. Det måste betonas noga. Allt vi gör och allt som händer kommer inte med, bara det jag känner för att berätta – och hinner skriva om. Min blogg är ju som det står högst upp under mitt namn en alltigenom privat och personlig blogg för åsikter, tyckerier och exponerad kreativitet. Inget officiellt nyhetsorgan alltså! Jag skriver blogg för mitt eget höga nöjes,för tänka via tangentbordet och leka med språket.

 

Det är alltid pirrigt att åka med ett så stort gäng – 43 stycken. Många som skall hjälpas åt att hålla reda på varandra. Och det finns många olika förväntningar och farhågor. Jag bara MÅSTE få sitta vid fönstret när vi flyger! har en liten tjej tjatat om i 2 månader. Båtresa! Det vågar inte jag! Jag blir sjösjuk av att koka ägg! har en annan ylat i högan sky. Kommer vi ha rummen bredvid varandra? förefaller vara en viktig sak. Och: Tänk om planet störtar!

 

Vuxensvar fungerar inte! Alltså förnuftigheter som:

Vi vet inte! Det beror på! Ingen aning! Vi får se! Ta det lugnt! Det ordnar sig! Men får du inte dela rum med den du vill dela med får du ju dela med någon annan så se möjligheterna! Störtar planet spelar det väl ingen roll om du har fönsterplats. Inga sådana svar fungerar.

Tydliga svar fungerar inte heller i storgruppsinformation. Vad ska man ha för pengar? besvarade vi med tipset Euro! Vi ska ju till Grekland också! fyra gånger inom 15 minuter innan den ställdes en femte gång och ledarstaben suckade – typ.

 

Samtidigt är det just denna iver och energi – om än de har minne som guldfiskar – som gör att jag ser fram emot dagarna där nere och kontakten med tonåringarna. För någon kväll sedan läste jag lite av vad jag skrev förra året och det förstärkte min längtan och min känsla att detta skall bli en vettig vecka – och kul. För oss ledare betyder det gott och väl 4-8 klocktimmars koncentrerat arbete varje dag i undervisningspass, organiserade gruppaktiviteter och studiebesök. Till det är alla annan tid klockan runt någon form av tillgänglighetsjour.

 

Som du ser, noble Bloggläsius, är det grekiska bokstäver i rubriken. Krumelurerna έν Έφέσω betyder rätt och slätt i Efesos. Den första siffran säger vilket inlägg i serien det är och 15 betyder 2015, alltså i år. Konfirmanderna på bilden är årgång 2013.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0