vårt dop

Rubriken ovan var också temat för denna söndag – Första söndagen efter Trefaldighet. Jag hade fått förtroendet att leda Högmässan i Älvsby kyrka vilket är en ganska vanlig uppgift. Inget märkvärdigt, alltså.

Och samtidigt väldigt märkvärdigt. Det handlar ju om ansvaret att med andra skapa en bro – jag använder ofta den bilden – mellan de människor som är där med sina situationer och Gud och Guds verklighet. På denna bro skall ”trafiken” gå i två riktningar. Det Gud har på hjärtat till oss skall bli tydlig och begripligt. Det människor har på hjärtat till Gud skall också ges form och ord. Märkvärdigare är det inte. Och precis så märkvärdigt är det.

 

Hur jag ”lyckas” med detta kan jag inte själv bedöma. Aldrig har jag upplevt att folk stående ropat En gång till! när jag förkunnat färdigt – men jag märker att man i alla fall är kvar och lyssnar. I alla fall de flesta.

 

Idag blev Högmässan på detta sätt:

 

Efter psalmer 386 verserna 1-2 sade jag detta innan Syndabekännelsen:

 

I dagens text ur Gamla testamentet – Hesekiel 36 – sägs att Gud skall stänka Vatten på folket, fylla dem med Ande så att de kan Leva som Guds folk. Gud skall också ta bort stenhjärtat i människorna och göra något nytt.

Just det hände när du döptes. Och fortsätter att hända sedan dess.

Ni har alla fått en sten. Låt den vara en symbol för stenhjärtat – alltså det i dig som inte stämmer med Gud: Själviskhet, hat, egoism, snålhet, missunnsamhet, frosseri, stöld, mygel, lögn och mycket annat.

Tänk! Be din egen bekännelse och bön om förlåtelse. Tänk in det i stenen. Och lägg – om du vill – din sten här i dopfunten (som det var vatten i). Som ett tecken på att stenhjärtat dränks i Dopet – som vi skall fundera mer över om en stund. Vi ber stilla...

 

Sedan fortsatte gudstjänsten som vanligt med Högmässans delar – Förlåtelsen, Bön, Kyrie, Lovsång, Bön, Bibelläsning ur Gamla testamentet och denna dag Paulus brev till de kristna i Rom, Psalm  62:1-3 innan Evangelietexten ur Johannes 3:1-8. Sedan sade jag:

 

Tre Bibeltexter är lästa. Något viktig gemensamt.

Om vad Gud gör – och ger. I Dopet.

 

Men först några saker som hör ihop: Liv, Ande, Vatten.

I Paradiset – när Gud skapade världen – hörde de ihop. Om berättelsen i Bibelns andra kapitel är bokstavlig eller bildlig spelar just nu ingen roll. Det är vad den säger som räknas, inte om det exakt gick till så.

...ett flöde vällde fram ur jorden och vattnade marken (Bibel 2000)

...men en dimma steg upp från jorden och vattnade hela marken (1917)

Flöde och Dimma innehåller Vatten.

Och Gud gjorde en figur. Som Gud blåste in sin Ande i.

Och figuren började andas. Människan fick Liv.

Vatten – Ande – Liv hör ihop.

 

Det märks också i den sista Bibeltexten, den jag läste.

Jesus säger: den som inte blir född – födas har ju med Liv att göra – av Vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. Det handlar om Dopet.

 

1: Därför – och det är det första viktiga: Dopet är nödvändigt!

 

Den dag man började döpa med det kristna dopet – Pingsten – sa ju Petrus till folket: Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder. Då får ni den heliga anden som gåva. (Apg 2:38)

I den kristna kyrkans gemensamma bekännelse står: Jag bekänner ett enda dop till syndernas förlåtelse. (Nicea)

Den Lutherska kyrkan påstår att dopet är nödvändigt till saligheten och att Guds nåd tillbjudes genom dopet (Agustana IX).

Dopet är alltså viktigt. Avgörande.

 

När det gäller tanke och tro kring dopet finns två risker.

Bägge beror på att Dop av små barn är det mest vanliga. Det gör att vi lätt tappar bort Dopet. Och att vi lätt missuppfattar det.

 

Då skall sägas: Dop gills, dop fungerar oberoende av ålder!

 

Det finns hela kyrkor och samfund som säger annat – påstår att man måste vara vuxen. Och medveten. Men så säger inte Bibeln.

När Petrus sa det jag nämnde – Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder. Då får ni den heliga anden som gåva – så fortsätter han: Ty löftet gäller för er och era barn och alla dem långt borta som Herren, vår Gud, vill kalla.” (Apg 2:39)

Den lutherska kyrkans påstående om dopet – det är nödvändigt till saligheten och att Guds nåd tillbjudes genom dopet – lägger till: samt att barnen böra döpas, för att de genom dopet får frambäras till Gud och så upptagas i hans nåd.

Och den Nicenska tron sa ju: ett enda dop. Betyder att det är tillräckligt, behöver inte, skall inte göras om.

 

Men vi tappar det lätt ur sikte

då barndopet är vanligast och vi inte minns våra dop.

då dopen vanligtvis inte sker i den församling som firar gudstjänst – alltså här och nu – utan i privata och speciella släktgudstjänster på annan tid. Det gör att det kommer bort – om ni förstår mig rätt.

 

Men: Dop gills, dop fungerar oberoende av ålder! Också ditt.

 

2: Det andra är: Dopet kopplade dig till Jesus.

 

Det var vad episteltexten sa – den ur Romarbrevet.

 

Dopet kopplade dig till Jesus död och uppståndelse. Flyttade dig in i Jesus, in i hans död och uppståndelse.

I ett annat av Paulus brev – Efesierbrevet som ungdomarna i viss mån tagit del av innan och under resan till Efesos sista veckan – sägs att vi är i Kristus och redan har uppstått med Honom.

Till och med att vi redan befinner oss i Guds värld. Genom dopet – så som Gud räknar saken.

 

Detta är bra att hålla i när man tvivlar, när man undrar om man är ”nog kristen” eller något liknande.

Är du döpt är du i Jesus – därför att Gud räknar så. Och när det gäller att räkna, anse, kan vi räkna med att Gud räknar bättre än vad vi gör. Vi får lita på Gud.

 

3: Det tredje är: Gud gjorde så för att det skulle vara enkelt.

 

För att vi skulle veta. Vara säkra.

Vanligt tillgängligt Vatten. Och det Jesus sagt genom Petrus. Ger förlåtelse, Ande och Liv. Utan krångel. Så det skall finnas något vi vet. Och som är oberoende av ”dagsform”, åsikter eller insikter. Det är något att hålla i när vi vill, avser, hålla oss till Gud/Jesus.

För det är ju det tro främst är. Avsikt. Visst hör Åsikt och Insikt också till tro men tro är främst en Avsikt. Som får lita på vad som hänt – ett enkelt Dop.

 

Det är på samma sätt med allt Gud gör och vill. Det är enkelt. Tydligt.

Strax skall vi fira Mässa/Nattvard – de döptas måltid. Som också är något enkelt, jordiskt. Bröd och vin bär Jesus till var och en som tar emot. Så att du kan veta, känna i munnen, att Kristus är i dig.

Och då är det i Mässan/Nattvarden på samma vis som med dopet. Det är inte främst dina Åsikter som är din tro.

Inte heller dina Insikter. Dina Avsikter är din tro. Din vilja. Din längtan. Efter Honom du tar emot.

 

Amen.

 

Därefter Psalm 69, Mässan där Förbönen var i Nattvardsbönen och till sist psalm 383:4-6.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0