έν Έφέσω 7/15 – c a d

 

Det var väl en mystisk rubrik?

Inte är det så enkelt att ana vad jag menar med έν Έφέσω 7/15 – c a d.

Att det är det 7:e inlägget knutet till Efesos-resan 2015 är nog begripligt.

Det är min egen förkortning c a d som är problemet. Jag använder den för att rubriken inte skall bli för lång. Skall rymmas på en rad till höger under Senaste inläggen. Ogillar två-raders.

Förkortningen c a d står för ctrl alt delete – den tangentbordsmanöver man tar till när datorn hängt sig och man startar om. Typ.

 

Så kändes det lite till mans och lite till kvinns när vi kom hem från resan. Tomt och tomt – men på olika sätt. Att saker hängt sig.

 

Någon i ledargänget var bara mätt – och då menar jag inte på mat. Bara på folk. Utan att ogilla tonåringar så var man bara mätt. Och samtidigt tom. Ingen lust och ingen längtan att tänka på fortsättningen till hösten med just dessa ungdomar. Eller på en ”omstart” med en ny årgång och hur det skall läggas upp. Många människor känner den sortens tankeförlamning när något viktigt är avslutat. Jag moraliserar inte över saken, över att man blir stressad vid tanken på att omedelbums tänka ett steg till.

 

Men jag är tvärtom! Även om jag är trött och mätt och i någon mening tom vill jag omedelbums gå vidare. Känner ett intensivt behov att analysera nu, förbättra nu och nu planera kommande höst – nu, inte efter semestrarna. För mig gäller omstart på en gång – ctrl alt delete.

 

Sista dagen på lägret – torsdagen – gick i resans tecken. Frukost, packa, buss från hotellet vid 11-tiden. Det betydde tidig ankomst till flygplatsen i Izmir, innan incheckningen påbörjats. Alltså lite väntan men så småningom kunde väskor avlevereras och säkerhetskontrollen passeras.

Väl inne i vänthallen fanns ett par timmar att döda och ett sätt ungdomarna gjorde det på var att arbeta med en utvärdering. Prata två och två för att efter samtalet skriva sin egen individuella reflexion på några frågor – dessa:

 

Först om tiden från och med i höstas fram till och med konfirmationen i april.

1. Hur har den tiden med ”lektioner” och gudstjänster påverkat eller förändrat det du anser

och tror? Nämn tre saker – eller fler.

 

Lägret här i Kusadasi – mer speciella saker.

2. Vad har du gjort som du inte trodde att du skulle våga göra – och efteråt är stolt över?

3. Om besöket i Marias hus och Efesos: Vad fick de dig att tänka? OBS: Vi vet att det var varmt!

4. Om Samos-resan: Var den värd en dag eller skulle vi gjort och undersökt något annat? OBS: Alternativet shoppa eller bada gills inte! Det är dag med innehåll vi vill ha tips om.

5. Hur tycker du att Tillsammans-aktiviteterna påverkat gemenskapen?

 

Ett par frågor till. Ringa in ditt svar.

6. Vill du rekommendera de som nästa år går i 8:an att konfirmera sig? JA eller NEJ

7. Vill du göra det även om det inte blir något Turkiet-läger? JA eller NEJ

 

Skriv ytterligare minst 2 saker du vill säga till oss ledare! 

 

Planet lyfte strax före 16 lokal tid, före 15 svensk. 19.20 svensk tid var vi på Kallax. Jag hade under tiden läst, ätit och skrivit de två förra έν Έφέσω-inläggen. Hemma runt 21.

Fredag och lördag var jag arbetsuppgiftsfri med undantag för att förbereda söndagens gudstjänster jag berättat om. Om söndagsmorgonen skummade jag ungdomarnas reflexioner vilka – som väntat – var av blandad ordrikedom.

Jag var särskilt intresserad av frågorna 1 samt 6-7.De har direkt bäring mot den kommande hösten som jag ju redan där nere hade i åtanke. Glädjande läsning! Bitvis fina ”vittesbörd” på fråga 1 och 100% JA på 6 och 7. Tyder på att vi i vårt upplägg är på rätt väg och gör rätt saker som bara behöver göras ännu bättre.

 

Hemma i verkligheten och innan folk börjar sina semestrar gjorde vi tisdagen denna vecka ett uppställning av arbetet till hösten. Vi behöver rymma om två fortsättningsgrupper (Älvsbyn och Vidsel) för dem som nu konfirmerats, tre konfirmandgrupper (två i Älvsbyn, en i Vidsel), Kyrkans Unga i form av Internationellt ungdomscafé i Älvsbyn, en ny KU-grupp mer klassisk stil för gymnasister (också i Älvsbyn), en ny serie samlingar var annan tisdag med konfirmandföräldrar och andra som målgrupp. I vilket av de två sistnämnda sammanhangen kategorierna 17-18-åringar som från späda år är antecknade kyrkotillhöriga i avvaktan på dop samt icke konfirmerade i samma ålder skall passas in återstår att se. till detta kommer församlingens ordinarie Bibelstudiegrupp om 30-35 personer som är något kyrkoherden lämnar över när han slutar i oktober.

 

Allt detta har fått sin yttre struktur trots att vi kommer att ha reducerad personal. Förutom att kyrkoherden slutar har också en komminister som varit sjukskriven hela våren sagt upp sig och församlingspedagogen skall – som jag chockade ungdomarna med att säga – vara hemma för att ta hand om följderna av oskyddad sex – föräldraledig alltså. Men vi har ett schema som kan hålla. Hoppas bara att människor ansluter.

 

Och till sist i fördelningen av uppgifter till hösten kom vi överens om att jag efter den fyra veckors semester jag inleder till veckan skall till i augusti utforma förslag till hur det inre innehållet i alltsammans skall se ut samt en del annat. Omstarten med ctrl alt delete har alltså skett med bland annat det för ögonen att det nästa år skall bli möjligt att här skriva nya blogginlägg med rubriken έν Έφέσω.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0