SG 89/2014

Torsdagen var en mulen halvsval småregnig dag. Sådana förhållanden innebär stugsitteri med min naggade hand. Och lite nätsurf efter det att jag på förmiddagen gjort min reprispublicering av en fem år gammal kärleksförklaring.

 

Via nätsurfandet kom jag till en pedeäff-fil jag sparade på min hårddisk och sedan under dagen läste nästan i sin helhet. Det var boken Svenskt Gudstjänstliv årgång 89/2014 med underrubriken Framtidens gudstjänst? Kyrkohandboksförslaget granskat. Den är utgiven av Laurentius Petri Sällskapet för svenskt gudstjänstliv och har Stephan Borgehammar som redaktör. Skall man vara noga med allt har den ISBN 978-91-7580-720-1, kan laddas ner här och informeras mer om här.

 

264 sidor handlar det om!

Först dessa 7 analyserande artiklar skrivna av seriösa forskare och kunniga fackpersoner, artiklar med fötternötter och litteraturlistor.

 

  • Befrielse på folkspråk? Språk och ecklesiologi i reformationstida kyrkoordningar och i kyrkohandboksförslaget.
  • Orden med krona och fågelsång” Om språk och stil, genre och drama i förslaget till ny kyrkohandbok.
  • Med de bästa intentioner. Hur kyrkohandboksrevisionens avsikter med gudstjänstens inledning har genomförts i kyrkohandboksförslaget.
  • Gudomlig närvaro och andlig himmelsfärd. Kritisk granskning av förslag 2012 till högmässoritual för Svenska kyrkan.
  • The Proposed Kyrkohandbok for the Church of Sweden. Viewed From the Perspective of the Post-Vatican II Ecumenical Liturgical Convergence.
  • Gudsbilden i kyrkohandboksförslaget.
  • Musiken i kyrkohandboksförslaget.

 

Till detta kommer sedan runt 25-talet recensioner och noteringar om ett tiotal avhandlingar och annan litteratur, sidor jag inte läst i sin helhet.

 

Sammanfattningsvis kan sägas att kritiken av förslaget till ny Kyrkohandbok är tämligen förödande, främst vad gäller teologin. De kunniga författarna påvisar och kritiserar precis den förskjutning från Andra trosartikeln om Frälsningen/Befrielsen genom Kristus till Första artikeln om Skapelsen som jag upplevt och reagerat på när jag läste förslaget. Så helt osmart är jag inte.

 

Var och en som vill sätta sig in i förslaget bör läsa Svenskt Gudstjänstliv årgång 89/2014 – tycker jag!

 

Kategori?

Församling om kyrkliga ting eller Predikaren 12:12 om böcker? Blir det senare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0