mupp, mapp, bandage

Den enda kommentaren till förra inlägget lyder:

mapparna borde vara < 18

nya tank- och tänk-värda ordvrängerier efterlyses

 

Och i telefonsamtal har kompisen tobbe lindahl sagt:

Nu är jag less på att varje dag möta de där 18 mapparna!

 

Skall han säga!

Sedan den 20 juli möts man på hans blogg av rubriken Det fanns lite kvar att göra. Rimligen borde han nu fixat detta lite och kunnat skriva om nåt. Men han har kanske varit upptagen med annat han inte skrivit om – liksom jag.

 

Jag har i alla fall muppat in mig i arbetsuppgifter komna av de 18 mapparna – plus några nya. Och en del mapplöst göra.

Och det blir en del. Till varje mapp hör ju minst fem åtgärder:

  • Telefon till berörda dopföräldrar, vigselpar eller anhöriga till avlidna för att avtala tid att träffas.
  • Träffa berörda dopföräldrar, vigselpar eller anhöriga.
  • Förbereda just den kyrkliga handling det är frågan om.
  • Genomföra densamma.
  • En enkel administration av det gjorda.

 

Och vad gäller gudstjänster, ungdomssamlingar och annat har jag inte ens mappar...

 

Tro nu inte att jag klagar!

Nävver! Nävver in maj lajf!

Klagande och gnälliga präster är nästan det värsta jag vet.

Alltså präster som kvider och jämrar sig över uppgifter som hör till uppdraget kyrkan anförtrott dem.

Det gillar jag inte!*

 

Men sant är: En del uppdrag är ”delikatesser” medans annat inte är ”lika gott”. Det vore fel att påstå annat. För mig är det inspirerande att till exempel söka klura ut och genomföra vettiga kursplaner för olika saker som:

  • det kommande höst-och-vår-årets  konfirmandverksamhet i Älvsbyn och Vidsel med föräldra- och skolkontakter,
  • uppföljning och fortsättning av relationen med dem som konfirmerades i våras på bägge orterna,
  • någon form av KU klassisk stil med dem som går gymnasiet och i många fall pendlar till Piteå,
  • en ny samtals- och Bibelgrupp (typ men bara typ Alpha**) med främst yngre vuxna i fokus,
  • axlandet av det välbesökta Bibelstudiet herden lämnar när han slutar,
  • hur gudstjänstlivet skall informas så att det mer genuint slår en bro mellan Gud med det Gud har på hjärtat och de människor som faktiskt möter upp med vad de har på hjärtat,
  • och annat.

 

Att jag för sådant använder begreppet kursplaner torde vara ett tankearv – och kanske en förmåga – från de många åren som skolpräst och lärare vid Älvsby folkhögskola. Där fick jag hela tiden ökad erfarenhet av att göra kursplaner, alltså tänka kring och arbeta med pedagogiska problem och processer av mer långsiktig art än vad som direkt kommer av en eller flera mappar. Jag påstår inte att sådant är viktigare än de kyrkliga handlingarna som yttrar sig  just i mapparna. Alltså viktigare i någon sorts objektiv mening. Jag säger bara att jag finner sådant mer inspirerande – och lika nödvändigt.

 

Min klantskada har fått nytt bandage två gånger varje vecka intill igår. Sköterskan – tillika konfirmand för 35 år sedan, brud vid vigsel, kanske dopförälder, vän på Facebook – sade ganska häpet igår att jag läker jättebra, fortare än brukligt. Det är ju fint. Så nu behöver jag framöver bara träffa henne en gång i veckan. Det är på ett sätt är lite trist. När hon pysslar men mina blessyrer, petar bort sårskorpor och placerar kompresser hinner vi ha riktigt trevligt och prata om en massa skojiga och allvarliga saker – som ofta sammanfaller.

 

Nu har min blogg i vart fall fått sig ett nytt inlägg och en annan första-rubrik vilket kanske gläder någon. Om ett par timmar bär det iväg till Storforsens kapell för en mapp klockan 14.00 och en annan 15.15. Dop respektive Vigsel. Eller tvärt om. I väskan ligger i alla fall mapparna i rätt ordning. Och så märker man ju om de som kommer håller i en bukett eller en baby. Det är alltid en ledtråd.

 

I morgon Högmässa 11.00 i Älvsby kyrka – om Andlig klarsyn och Falska profeter. Och sedan på samma plats en mapp 13.00 – Dop.

 


*  Att det sedan tillfälligtvis kan bli för mycket är en annan sak men det läget är inte för anden nu. Jag är ju ensam om alltsammans bara under tre veckor i semestertider, inte kroniskt månad för månad som under ett par vakansperioder på 1980-talet.

**  Funderar på att släppa de tillhörande makaronerna och kalla grejen Sopp-snack.


Kommentarer
Postat av: Torbjörn Lindahl

Ja, nu har du skrivit. Det har jag också.

2015-07-25 @ 21:37:29
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0