vänt i veckan

Det är torsdag förmiddag. Jag ”arbetar hemifrån”. Befinner mig i bostaden. Präster gör så ibland. Alltså har ibland bostaden som bas, inte bara arbetar ibland. Förhoppningsvis.

 

För mig är det alltid en risk det där med ”arbete hemifrån”. Eller har blivit en risk. Första åren som präst var det inga problem. Vid skrivbordet och i tankefåtöljen hemma uträttades om inte storverk så i alla fall en hel del vanliga prästuppgifter som skriva predikan, förbereda begravningar, ringa, läsa in olika saker och annat. Rationellt var det men också lite riskfyllt. Rationellt i meningen att tvätt kunde hängas direkt centrifugen stannade och maskinen kunde omedelbart laddas om – ett störningsmoment man undvek vid arbete utanför bostaden. Likaså kunde jag omedelbums tillfredsställa akut kaffetörst men med risken att pausen förlängdes av inkommande post eller annat. I andra ändan av saken var att det ibland blev suddigt den dag jag faktiskt var arbetsfri. I någon mening var jag ju ändå kvar i arbetet då hemmet också var arbetsplats.

 

Principiellt hade och har jag inga problem med detta! Det vill jag understryka.

Att vara präst är att VARA präst, inte att jobba som en sådan. Det finns ingen tid på dygnet, ingen dag under veckan och ingen plats på jorden då och där jag inte är präst. Att vara präst är alltså som att vara gift. Det är jag ju också vigd att vara 7 gånger 24 och överallt – även om jag just nu är hemma och madammen i mitt liv är på sitt jobb.

Vad gäller prästeriet avlönas jag visserligen för en viss vecko- och årsarbetstid med villkor som ändrats under åren och som man förhandlar kring. Men jag ÄR präst hela tiden med prästlöften och förpliktelser vad gäller lära och liv på ”arbetstid”, ”fritid”, under lagstadgad semester och om några år som pensionerad – Om i få levva! som min farmor brukade säga.

 

Både den syn på uppdraget jag har och en del praktiska villkor som till exempel att arbeta i bostaden medför att ”arbete” och ”fritid” flyter ihop med ett par fallgropar som följd. Ett sådant hål som jag ytterst sällan stupat i är att ”jobba för lite” – om man använder det uttrycket. Snarare har det varit tvärtom: Jag har svårt att lägga av. Eller logga ut som det mer kallas nuförtiden. I vart fall i tanken.

 

Med barnens ankomst 1983, 1984 och 1988 försämrades hemmet – som arbetsmiljö betraktat. Jag tappade tillgången till ett eget skyddat intellektuellt krypin och organiserade därför mina arbetsuppgifter så att en större del av förberedelser och annat utfördes ”på kontoret”. Helt självklart blev det än mer i den inriktningen då jag 1991 i realiteten kontoriserades till Stiftsadjunkt med bas i ett rum på tredje våningen i Stiftets hus i Luleå. Med stämpelklocka.

Att fjärde barnet föddes hösten samma år tryckte ju också än mer in ”pappas jobb” till att bli en bokhylla, inte mer. När jag några år senare fick uppdraget som skolpräst och lärare vid Älvsbyfolkhögskola hade barnkvartetten i ålder och utrymmesbehov vuxit så pass att inte ens hyllan kunde vara kvar. All teologiskt litteratur – eller nästan all – samt en ärvd frimärkssamling togs till arbetsrummet på skolan. Där var tjänsten mer strukturerad i arbetsdagar och icke arbetsdagar men sådant skall inte överdrivas. Även lärare är ofta halvt påloggade med ständiga funderingar kring lektioner, material man kan snappa upp, lärandeprocesser, verksamhets-utveckling och så vidare.

 

Som församlingspräst är det ändå mer hopflutet än det var på skolan – alltså detta med ”arbete” och ”fritid”. Jag är i arbete just nu! Just nu när jag skriver detta. Jag är hemma då det inte idag finns någon inbokad arbetsuppgift typ expedition, konfirmander, begravning eller annat. Andra håller det fortat – hoppas jag.

I morgon kommer jag att vara ledig – fredag är min ordinarie arbetsfria dag – och vara hemma. Vad blir då skillnaden? Telefonen kommer jag att ha på i alla fall och svara i om det ringer. Kanske bloggar jag också då men då som fritidssyssla men rentav om snarlika saker som jag bloggar om nu – när jag är på jobbet hemma. Så: Vad blir skillnaden? Egentligen?

 

Men det sagt säger jag att just detta blogginlägg ”är jobb”.

Det är en del av ett Pusta ut. En Bearbetning, typ.

 

Tisdag runt 9 på morgonen tog veckan en helt annan vändning än vad som var tänkt. Intryck och engagemang fick en helt annan bana än planerat. Samtidigt skulle det planerade i största möjliga utsträckning också göras. Vändningen innebar kraftiga intryck och stort engagemang i vårt arbetslag. Tro då inte, noble Bloggläsius, att det handlar om någon konflikt eller så i arbetslaget utöver ordinarie godmodiga åsiktsskillnader som alltid finns. Långt därifrån. Inte alls några sådana trivialiteter av inomkyrklig art! Inte ens en kris i arbetslaget av någons plötsliga sjukdom eller liknande som skulle tarva omläggningar. Det var ”utifrån”det kom och handlade om något totalt meningsfullt där Kyrka fick vara Kyrka och Präst vara Präst och detta så intensivt att det efter två dagar och en kväll på något sätt måste smältas. Sådan smältning är också arbete. Att blogga är en smältningsmetod.

 

Det är möjligt jag återkommer till vad det var för vändning och vilka intryck och engagemang det förde med sig. Kanske. Vi får se. Nu skall jag i alla fall ta en lunchpaus innan jag jobbar vidare med att arbeta hemma. Min uppgiften för i eftermiddag är att söka utforma en struktur och ett innehåll vad gäller den undervisning i Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära som skall finnas tillgänglig för dem som inträder i Svenska kyrkan men är döpta i annan kristen ordning. Det har kommit en hel bunt sådana papper – men det var på måndag. Och fler kommer att komma.


Kommentarer
Postat av: Torbjörn Lindahl

Jag tycker att det där med att undervisa dem som vill inträda i sv ky men är döpta i annan ordning, i vissa fall blir alltmer komplicerat.
Man får hit invandrare fr Mellanöstern som tror på
- Bibeln
- treenigheten
- Sonens människoblivande genom en jungfru
- Kyrkan
-sakramenten
Så ska man lära dom något om "svenska kyrkans" tro. Vad blir det?
- allas lika värde
- kvinnliga präster
- äktenskap för enkönade par

PS. Du behöver inte påpeka att jag är ironisk. Det är avsikten :)

2015-01-15 @ 20:44:12
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/
Postat av: bloggaren själv

Jag fattar ironin och kan dela den. Det är ju ändå inte saken. Vi vet ju mycket väl vad som är "Svenska kyrkans tro lära och bekännelse" som enligt Kyrkoordningens §1: "
...gestaltas i gudstjänst och liv,
är grundad i Guds heliga ord, såsom det är givet i Gamla och Nya testamentets profetiska och apostoliska skrifter,
är sammanfattad i den apostoliska, den nicenska och den athanasianska trosbekännelsen samt i den oförändrade augsburgska bekännelsen av år 1530,
är bejakad och erkänd i Uppsala mötes beslut år 1593,
är förklarad och kommenterad i Konkordieboken samt i andra av Svenska kyrkan bejakade dokument."
Sådana "bejakade dokument" är primärt den gällande Handboken.

Så vitt jag vet är inget annat beslutat och ibland kan jag tycka att vi ironiker mer skulle driva det som faktiskt är än driva med dem man kan uppfatta vara på drift från det som gäller.

Din gissningen var i alla fall rätt - det handlar om redan kristna från andra länder och då blir väl "undervisningen" mer "Bibel och tro på lätt svenska" eller nåt sånt. Deras främsta lust i saken är ju att PÅ SVENSKA lära sig den tro de redan i allt väsentligt har - "Kyrk-SFI" typ.

2015-01-16 @ 00:03:38
Postat av: Ann-Katrin Roth

Torbjörn och Stig: Och så kommer det dessutom den svenska kyrkans ofta märkliga politiska pro och anti-inställningar som måhända virrar till det. Det är virrigt nog bland somliga beslutstagare och ledande. Hur mycket av SKs vinklade politik påverkar nyanlända?
http://www.kyrkanstidning.se/debatt/kyrkomotet-far-reda-upp-situationen

2015-01-17 @ 13:22:36
Postat av: Tobbe

Jo vi hade tex en kristen iranier som gick vår alpha-kurs för ett antal år sedan just med syftet lära sig "tro på svenska".

2015-01-17 @ 14:09:09
Postat av: bloggaren själv

Det du A-K Roth syftar på med din länk till en diskussion förra året får ingen märkbar effekt på nyanlända kristna annat än dem från Mellanöstern. Erfarenheter av sådana möten säger mig att de visst kan misstro Islam en del men också att de i lika hög grad miss tror och ogillar Israels annekterings- och bosättningspolitik.

Vad sedan gäller Annika Borgs beskrivning av de palestinska kristnas Kairos-dokumentet är hon ute och cyklar, hakar fast vid detaljer i lösryckta meningar och - som jag tror - vägrar att se helheten. Tyvärr.

2015-01-17 @ 22:32:45
Postat av: bloggaren själv

Jag har sedan en tid tillbaka tagit bort modereringen av min blogg, alltså att kommentarer inte omedelbart blir synliga utan måste släppas igenom av mig innan. Att jag hade bloggen modererad var för att kunna se till att samtalet i kommentarerna på ett rimligt sätt hade relation till innehållet i själva blogginlägget.

Med borttagningen av modereringen "ökar risken" att kommentarer som direktpublicerats tas bort i efterhand. Så har nu skett med en kommentar från A-K Roth om situationen i Mellanöstern. Blogginlägget handlade inte alls om den saken.

Jag hoppas verkligen att jag inte skall behöva införa modereringen igen...

2015-01-18 @ 14:37:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0