stabil nivå?
I förra inlägget skrev jag inte om det jag först tänkte skriva om. Inte ens om det jag skall skriva om nu. Kanske kommer det jag då tänkte skriva om i nästa inlägg. Eller då nästa. Eller inte alls.
Jag nämnde helt ovidkommande i första fotnoten årtalet 1906. När jag letade den exakta ordalydelsen till frasen Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik snubblade jag över samma årtal – i sanning ett bloggolistiskt sammanträffande av rang. Det var 1906 som Mark Twain för en bred allmänhet spred något han trodde var ett citat av den tidigare brittiske premiärministern Benjamin Disraeli (1804–1881): "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."
Jag gillar statistik!
Statistik säger hur det alltid är överallt.
Samtidigt som det aldrig är så någonstans.
Med statistik kan man visa nästan vad man vill.
Därför gjorde jag en liten undersökning.
För alla utombyslevande läsare skall först berättas att Älvsbyn är en ½liten ort mitt på gränsen mellan väderleksrapporternas Norra Norrlands Kustland och Norra Norrlands Inland. Kommunen har drygt 8000 innevånare. Av dessa bor ca 5000 i centralorten och det finns säg 600 utlandsfödda – på ett ungefär. Knappt 6½ 1000 tillhör Svenska kyrkan – om jag minns rätt.
För att få en bild av hur gudstjänstlivet ”till vardags” är och har varit i just Älvsby kyrka är snokade jag i sakristian fram den kalender som vaktmästaren löpande gör noteringar i om antalet närvarande personer. Jag noterade siffrorna för 11-gudstjänsterna under perioden 1:a söndagen i september till och med 4:e Advent under åren 2005-2014*.
Vad fann jag?
Inget! Och massor!
-
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
Brutto
1049
1103
977
1006
878
975
1024
1141
1076
1107
Snitt
66
69
57
59
58
57
64
71
71
69
Antal 100<
3
4
2
1
2
2
1
2
3
3
Antal <50
6
3
7
8
5
10
3
5
5
4
Median
60
60
53
53
64
39
57
72
68
60
Median HHN
41
37
34
46
39
30
38
33
29
31
Vad ser jag av detta?
Det ser ganska stabilt ut – faktiskt. Det finns en svacka 2008-2010 men man kan se en återhämtning från och med 2001 vad gäller Snitt- och Medianvärden – men inte vad gäller antalet kommunikanter alias nattvardsgäster. Men ändå ser det stabilt ut över en 10-årsperiod.
Den slutsatsen vore tokfalsk!
Det har varit långt ifrån stabilt!
Det har tvärtom blivit helt annorlunda!
På tio år. Om man tänker efter.
År 2005 var det mestadels kategorin Svenskfött äldre kyrkfolk som firade gudstjänst i Älvsby kyrka så som de gjort under många år av sitt liv. Grovt uppskattat slutar varje år säg 5 av dessa att fira gudstjänst i kyrkan. En del är begravda, andra med tiden så gamla att de inte längre tar sig upp för backen. Därför påstår jag att de år jag höstmäter i realiteten skett en ”naturlig avgång” på kanske 50 personer. Det syns inte om man bara har sifferstatistik. Statistik-ljuger man på ett annat sätt kan man lika gärna, kanske hellre, säga att siffrorna visar på ett markant ”tillflöde” av gudstjänstfirare. Och detta med start för ungefär fem år sedan. Jag tror på den tolkningen!
Vilket är i så fall ”tillflödet” som kompenserat ”den naturliga avgången”?
Jag ser två signifikanta grupper – som inom sig inte alls är homogena.
Nya svenskar och Flyktingar.
Det är första gruppen som tillkommit. Kommunen har de senaste åren tagit emot många. Flera av dem stannar och förblir regelbundna, ofta söndagliga, gudstjänstfirare år efter år. De är personer som många gånger inte förstår vår svenska gudstjänst rent språkligt men som ändå kommer för att be och vara i Guds hus. 25-30% en ”normalsöndag” tillhör gruppen som i många fall är ortodoxa eller katolska kristna och därför avstår från att ta emot Kristus i bröd och vin men som när de ser andra göra det istället ber i sin bänk, tänder ljus mm. Därför har inte medianvärdet för antalet nattvardsgäster stigit på samma sätt som ”brutto”-siffran.
Konfirmanderna.
Det är den andra gruppen som blivit fler de senaste 4 åren och som dessutom fått ett ökat ”kyrkogångsbeting” jämfört med förr. Den gruppen är också runt 25-30% en ”normalsöndag”. Att de under sin konfasäsong skall delta två gudstjänster i månaden ”drar upp” vissa siffror. Men inte alla. Under hösten har vi inte i veckosamlingarna ännu tagit upp Nattvarden ordentligt och därför rekommenderar vi dem att vänta med att ”gå fram” när vi firar Mässa – men de får om de vill.
Man kan alltså uppfatta siffror både som om allt är stabilt som själva urberget och att situationen inte kräver några anpassningar eller förändringar. Man kan tuffa på som vanligt. Men samtidigt visar samma siffror att ingenting är som det förr var och att det därför kan finnas behov av stora och omfattande modifieringar – egentligen.
Håll med om att statistik är kul!
* Ett av åren tog jag inte med 4:e Advent som då var Julafton med sin i jämförelse med ”vanliga söndagar” ofantligt högnärvariga Samling vid krubban. Detta samt ”fel” av typen utebliven notering eller liknande som finns är ungefärligt jämt fördelade. Jag bedömer att de inte spelar någon avgörande roll.