nsd ljuger!

Norrländska Social-Demokraten ljuger!

Eller har folk som inte kan läsa innantill!

Eller inte kan dra slutsatser av det de läser!

Här är det bara att välja. Och fundera varför.

 

Idag fick jag mig tillsänt en kopia av Luleå Domkapitels ställningstagande i vad som skulle kunna kallas fallet Torbjörn Lindahl – min kompis som i somras anmäldes av några som inte gillar hans uppfattningar och valt att inte förstå vad han skrivit på sin blogg. Domkapitlets resonemang och beslut löper över 13 A4-sidor – till vilka jag troligen kommer att återkomma – och mynnar ut i att anmälarnas anmälningar tillbakavisas. Han blev alltså friad. Det är beslutet, slutsatsen och poängen. Vill man se allt i sin helhet är det bara att klicka här.

 

Jag läste alltsammans under en julklappsinköpspaus tidigare idag. Nu strax efter midnatt kollar jag länsmedia på webben och finner inget i Norrbottens-Kuriren. I Norrländska Social-Demokraten möts jag dock av denna rubrik: Präst kritiseras för blogginlägg. Sedan följer en kort text som berättar att det han anmälts för är han friad ifrån men att en annan sak Domkapitlet hittat själva renderar viss förebråelse men inte av den arten att han utsätts ens för den allra mildaste formen av disciplinär åtgärd.

 

Är Norrländskans hantering rättvis? Han friades ju!

Varför blir bisaken tidningens huvudsak? Inkompetens? Eller medvetet val och ett billigt försök att kanske rädda ansiktet på (minst) två i kyrkan socialdemokratiska förtroendevalda som i denna härva blamerat sig fullständigt?

I alla fall vrider NSD sanningen på ett skruvat sätt.

 

Skäms!


Kommentarer
Postat av: Tobbe

Papperstidningen är bättre. Där är rubriken "Präst friad - får kritik".
Ändå är nuvarande (och nattens) variant av nät-NSD betydligt bättre än det som stod i går em.
Läser du nuvarande så ser du att jag skrivit t nsd. Då förbättrade dom text o rubrik betydligt. Så jag blev förhållandevis nöjd med nuvarande, men det beror på att första varianten inte bara var vinklad utan i praktiken lögnaktig. Men det gläder mig att du inte är nöjd utan strävar efter fullkomlighet.

2015-12-12 @ 07:33:53
Postat av: Peter T

Rubriksättning används för att locka läsare. Det förvånar mig att de inte använt mer aggresiv rubriksättnung som "Homofobisk präst friad!"
En rubriksättning som ur allas synvinkel är sann, men som skulle kräva lite av textmassan, helst att den förklarade ironin genom att återge även andra delar av blogginlägget.
Nu är det ju så att reportagetexten sätts först och rubriken sist.
Därav den kanske mesiga och sanningsglidande rubriken.

2015-12-12 @ 08:05:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0