före columbus
Den 7:e denna månad – alltså för en vecka sedan – skrev jag under rubriken varvtal ett långt blogginlägg. Jag berättade där om hur mina tankar spinner vidare kring olika saker och hur jag då trött i huvudet utan väntande arbetsuppgifter det veckoslutet funderade över hur jag skulle få tankevarvtalet att sjunka. Jag konstaterade: Läsa! Det är en bra idé. Och så listade jag några läsalternativ samt berättade vad det till slut blev att jag gjorde.
Då hade jag glömt att jag hade ett (pågående) läsalternativ till: Indianska religioner – Från vandringar till imperiebyggande. Den är på ungefär 400 sidor och skriven av Daniel Andersson som undervisar och forskar i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet. Den höll jag ju på med. Och har nu läst färdigt.
Boken presenteras på en flik av omslaget såhär:
INDIANSKA RELIGIONER är en bred historisk beskrivning av de mellanamerikanska förkoloniala högkulturerna, av deras religiösa världar, rituella och mytiska tanketraditioner och inbördes relationer.
När Mellanamerikas innevånare började övergå från nomadism till stadsliv uppstod en mer kontinuerlig majsproduktion, ett skrift- och skattesystem, militärorganisationer, bollspel samt utarbetade kalendrar med avancerad tidsuppfattning. De religiösa föreställningarna och gudavärlden baserades ofta på motsättningar, till exempel mellan jordbruk och krig, vatten och blod, liv och död. Offerkulten, som beskrevs i poesi i bland annat mayakulturen och aztekerriket, innehöll inte sällan människor. Nya översättningar av aztekiska poem visar på en mångfacetterad religiös världsbild – som för alltid skulle förändras med de spanska erövringarna.
Denna volym sammanställer mycket av den aktuella forskningen på området och är den första boken på svenska som tar ett helhetsgrepp om de förkoloniala kulturerna i Mellanamerika.
Varför köpte jag den? Av intresse naturligtvis.
Jag fick ju för sådär 20 år sedan vara med i en grupp som gjorde en tre veckor lång studieresa i Guatemala och El Salvador. Avsikten med resan var att möta kristna församlingar – mest katolska – och med dem reflektera kring hur budskapet om Jesus i deras sammanhang tar form i teologi, arbete och gudstjänst. Studera kontextuell teologi kallas sådant.
Det var mest levande stenar vi mötte och levde bland. Alltså människor – ”fullblodsspanjorer”, mayaindianer, mestiser, stadsbor, lantbor, bönder, akademiker, laglydiga och kriminella. Resan och de människorna kom att om inte radikalt vända upp och ner på så i alla fall påtagligt modifiera och vinkla mitt eget sätt att vara teolog. Och präst.
I vevan tittade vi också vid ett par besök på vanliga stenar – gamla mayaruiner – och fick oss till del lite information om den gamla kulturen – och hur den i delar finns kvar i den kristna tro som bekänns och levs idag.
Så jag köpte för en tid sedan Indianska religioner. Och har funnit att läsningen om hur det aztekiska samhällets ledare slet hjärtan ur levande människor blivit till avkoppling från tankarna på hjärtlösheten i pressens och en del kyrkliga ledargestalters kampanj mot kompisen Tobbe Lindahl i Luleå. Faktiskt.
Nu skall jag till Storforsens kapell för tre Vigselgudstjänster!
* Daniel Andersson har skrivit mer. Följ länken böcker om allt nedan till höger så finner du till exempel hans doktorsavhandling från 2001: The virgin and the dead : the Virgin of Guadalupe and the Day of the Dead in the construction of Mexican identities. Den har jag inte läst.