ett stort lidande

En och en halv vecka har gått sedan jag sist skrev på min blogg. Alldeles för lång tid – typ. Men det beror på att jag inte riktigt känt att jag haft något att skriva om. Speciellt alltså. Sådär entydigt. Fast det egentligen funnits en hel del att dryfta.

 

Att Luleå hockey åkte ut i kvarten hade varit en sak. Dock utan nyhetsvärde. Bara trist. Nu står hoppet till Skellefteå som ångar på bra i semifinalserien. Sådan är jag. Håller på Luleå i alla matcher. Och Skellefteå i alla matcher utom mot Luleå. Det finns folk som anser den hållningen högförrädisk – men den är min.

 

Det israeliska valet hade varit något annat att kommentera. Och att vad det verkar högerregeringen efter en del rent nationalpopulistiska och hart när rasistiska uttalanden i valkampens 11:e timme skapade en möjlighet att sitta kvar med stöd av en del ännu mer högriga partier. Efter valet har en del halvpudlar gjorts men då regeringsbildningen ännu inte är klar gitter jag inte skriva om den. Kommer vad det lider.*

 

Å arbetet händer, tänks och debatteras många intressanta både principiella och praktiska framtidsfrågor kring inriktning, gudstjänst och mycket annat. Men det är ju där och – än så länge – inte något för skriverier här. Dock tryter tålamodet....

 

Och så har jag läst ut ytterligare en bok ur julklappshögen – knappt 600 sidor om Trettioåriga kriget. Baksidestexten lyder:

 

För de flesta svenskar är trettioåriga kriget förknippat med Gustav II Adolfs död vid Lützen 1632 och de ”fornstora dar” då landet blev en stormakt.

I andra europeiska länder framställs kriget på ett helt annat sätt. Tyskar, danskar, holländare, österrikare, schweizare, tjecker, italienare, portugiser, kroater och ungrare har sin bild av detta krig som utvecklades till en global konflikt och i praktiken var ett första världskrig.

Dick Harrisons Ett stort lidande har kommit över oss är den första boken på svenska som tar ett helhetsgrepp på denna 1600-taletsväldiga historiska tragedi. Än befinner vi oss på marknivå tillsammans med knektar, nunnor och hantverkare, än får vi i ett fågelperspektiv iaktta de olik krigsskeendena, slagen och truppförflyttningarna.

Dick Harrison målar upp ett väldigt panorama, på samma gång skrämmande och fascinerande. Han visar hur olika regionala konflikter länkas in i varandra, hur kriget drivs vidare av sin egen logik, hur det, när krigskassorna sinar, får föda sig självt genom kontributioner och brutal plundring av civilbefolkningen.

Ett stort lidande har kommit över oss är en lysande berättelse som alla historieintresserade personer kommer att ryckas med av.

 

En intressant bok!

 

 


*  Men en viss nervositet infann sig i arbetsplatsens fikarum då tanken från en del att jag började bli i långhårigaste laget bemöttes med påståendet: Jag kommer inte att klippa mig förrän Israel seriöst går in för att arbeta för den två-stats-lösning det självt tillsammans med sina motparter och hela världen bekänt sig till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0