hosiannafattigt

Det drar ihop sig till Advent.

 

Ordet Hosianna kommer att sjungas av många och höras av än fler. Förutom en massa namn är det tillsammans med Amen och Halleluja en hebreisk Bibelglosa som oöversatt infogats i hart när världens alla språk.

 

Det finns i det ”moment” i en Mässa som kallas Sanctus i en ordalydelse som lindrigt uttryckt är skitgammal. Runt år 400 bearbetade Johannes Chrysostomos en befintlig grekisk variant av en översättning från den syriska kyrkan till följande text där sista radens första ord just är det lånade ordet – med våra bokstäver Osanna.

 

Ἅγιος, ἅγιος, ἅγιος Κύριος Σαβαώθ·

πλήρης ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ τῆς δόξης σου,

ὡσαννὰ ἐν τοῖς ὑψίστοις.

Εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου.

Ὡσαννὰ ὁ ἐν τοῖς ὑψίστοις.

 

Denna form från den östra kyrkan kom också med i väst när den kristna församlingen varje Herrens dag – söndag – samlades till bön, höra Ordet och kunna ta emot Kristus i Nattvarden. Året runt.

 

I Mässa i Svenska kyrkan är denna rena översättning vanligast:

 

Helig, helig, helig, Herre Gud Sebaot,

himlarna och jorden är fulla av Din härlighet.

Hosianna i höjden.

Välsignad vare Han som kommer i Herrens namn.

Hosianna i höjden.

 

De två sista raderna är ur det avsnitt från Matteus Jesusberättelse som handlar om när Jesus på en åsna red in i Jerusalem under folkets jubel. Just det Matteusavsnittet – samt ett stycke från profeten Sakarja 550 år innan som händelsen anknyter till – läser man i kyrkorna varje Första Advent samt laddar just den dagen på med en mängd Hosianna-låtar med psalm 105 i spetsen. Advent blir en kraftig Hosianna-säsong som påminner om att den befriar-ankomst profeten talat om ägde rum just vid det tillfället då Befriaren-Frälsaren-Messias-Jesus kom. Viktigt så det förslår!

 

Men – Var det inte Hosianna-tid året runt? Varje gång man firar Mässa?

Då man sjunger eller säger Hosianna just innan Jesus som han lovat kommer till bröd och vin och gör det till sin verkliga kropp och verkliga blod? För att på det sättet komma till och in i varje döpt som så önskar?

Är inte så tänkt altaret, fatet och bägaren – med en avancerad ämbetssyn också prästen – de åsnor som nu bär Jesus dit han vill komma?

Och blir det så sett egentligen inte lite motsägelsefullt när annonseringen i Piteå-Tidningen visar att man ingenstans i Piteå kontrakt från Bottenviken till norska gränsen tänker fira Mässa på Första söndagen i Advent?

 

Men så är det.


Kommentarer
Postat av: Marie Fredin

Och argumentet som man hör: Det blir så svårt och rörigt

2014-11-29 @ 09:50:18
Postat av: Tobbe

Då får du ta en tur utanför kontraktet i din jakt på mässa. Närmast för dig torde vara Överluleå, Nederluleå och Hertsökyrkan (i nämnd ordning).

2014-11-29 @ 09:52:55
Postat av: Marie Fredin

Så här skulle det stå:
Argument för att inte fira mässa på 1:a advent är "att det blir så trångt och rörigt när det är så mycket folk!" Märkligt.

2014-11-29 @ 09:53:51
Postat av: Anonym

I Norrfjärdens kyrka firades faktiskt mässa idag på första advent. Fullsatt och Festligt på samma gång. Kanske trehundra kommunikanter .Inga hinder för mässa på första advent alltså.

2014-11-30 @ 14:56:34
Postat av: bloggaren själv

Oj!
Missade jag det?
1000 gånger om ursäkt!!
SÅ BRA!!

2014-11-30 @ 15:12:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0