i krimkrisens skugga

Regelbundna och/eller då och då återkommande läsare av denna min blogg märker att världs- och storpolitiska frågor inte får nämnvärt utrymme. Egentligen inte politiska frågor över huvud taget vare sig de utspelar sig på lokal, regional, nationell eller internationell nivå. Det finns en kategori för politik men den är inte ofta använd. 18 av förra årets 182 inlägg hamnade där*. Alla dessa 18 berörde situationen i Palestina-Israel med omnejd. Flera av dem var inget annat än översatta artiklar från den israeliska tidningen Haaretz**.
 
Det betyder inte jag är ointresserad av politik. Långt därifrån. Jag följer ganska noga vad som timar och sker både här hemma och annorstans men jag skriver inte mycket om det. Det blir få inlägg i den kategorin. Inte ens detta inlägg hamnar där.
 
Imperier – Världsherraväldets logik från Romarriket till Förenta Staterna är titeln på en bok jag fick i julklapp av äldsta dottern, som liten kallad Snuppan. Fast jag fick den inte i julas utan en bra bit efter jul i samband med den allmänna paketdistributionen i samband med att den äldre av hennes småbröder – Hattifnatten – fyllde år i slutet av förra månaden. Med den gåvotajmingen visar tösen att hon väl axlat sin äldsta morbrors roll som klanens senpaketare.
 
Herfried Münkler heter författaren. Enligt baksidestexten är han professor i statsvetenskap vid Humboltuniversitet i Berlin. Det han skrivit är inte vad jag när jag fick de 300 sidorna i min hand först trodde – en intressant berättelse om olika imperiers uppgångar och fall. Baksides texten ger en aning om innehållet.
 
Herfried Münkler tecknar ett panorama över världshistoriens olika slags imperier: över sjöriken och landsbaserade imperier, handelsimperier och militära välden, imperier som bygger på territoriell kontroll och sådana som bygger på kontroll av flöden av människor, varor och kapital. Han diskuterar orsakerna till imperiers uppgång och fall, till deras olika grad av varaktighet och stabilitet och försöker destillera fram en »världsherraväldets logik». Mot denna bakgrund analyseras USA som imperiemakt och vad som krävs för att Europa ska kunna hävda sig som en självständig politisk kraft.
 
Kapitelrubrikerna visar också att det handlar om analyser av orsaker, verkningar, gemensamma och särskiljande drag och annat relevant.
 
1. Vad är ett imperium? Sid 11.
2. Imperium, imperialism och hegemoni: nödvändiga distinktioner. Sid 31.
3. Stäppimperier, sjöriken och globala ekonomier: en liten typologi över imperier. Sid 67.
4. Civilicering och gränsen mot barbarerna: imperiets kännetecken och uppgifter. Sid 107.
5. Imperiers undergång på grund av de svagas makt. Sid 139.
6. Imperiets överraskande återkomst under den postmoderna eran. Sid 177.
Sedan med start sid 211 nästan 100 sidor kartor, noter och litteraturförteckning.
 
Jag har ingen aning om hur forskardebatten går i dessa ämnen och inte heller var författaren står i den diskussionen eller politiskt – vilket jag tror spelar en viss roll. Jag fann bara boken intressant i sig. Och extra intressant i skuggan av händelserna i Ukraina och på Krim där – som jag ser det – två imperieambitioner möts: den ryska och den EUiska.
 
Köp boken! ISBN: 9789171732415 186 spänn på Bokus.
 

*  Som jämförelse skrevs 20 inlägg i kategorin farfar funderar. En del av dessa anknöt till ytterligare 9 filminlägg på ANDRA BLOGGEN men då laddningsapparaturen på ett mystisk sett försvunnit och kameran därmed inte kan laddas upphörde filmandet efter sommaren. Den saken måste ju fixas inser jag nu! Ny kamera....?
**  I tidsföljd handlar det om följande inlägg med antalet kommentarer angivet inom parentes: försvaga högern 19 jan (0); högern försvagad 25 jan (0); turkel-kommittén 8 feb (0); vad sker – sker nåt? 25 feb (0); ur annan vinkel 11 mar (0); den nya regeringen 16 mar (1); ditt drag nethanyahu 22 mar (0); ickehändelsehändelse 28 maj (6); rörig regering 18 jun (7); terrorvapen 23 jun (14); gravid med fred? 7 aug (2); konstig logik 10 aug (7); hämnd mot kopterna 19 aug (17); jag gör tvärtemot 24 sep (3); mosa’trampar 18 okt (3); smek & klös 31 okt (13); money talks? 27 nov (21); två artiklar – 30 dec (16).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0