tjuvgods

Jag har inte tid och inspiration att ikväll skriva något fyndigt här på min blogg. Lite småfebrig väljer jag att förutom att titta på fotboll ladda för morgondagens gudstjänster.
 
Klockan 11 är gudstjänsten flyttad från Älvsby kyrka till EFS:s sommarhem Lillstrand några kilometer från samhället och firas gemensamt med EFS. Sommarkyrkan ansvarar, jag skall förkunna och celebrera. Sedan bär det av till gudstjänst på ett äldreboende 13.30. Till sist en Temamässa i Vidsels kyrka klockan 18. Full dag – typ.
 
Alltså bloggar jag inte utan tjuvar för mina läsare från två andra bloggar.
 
Om vad präster egentligen är och skall göra skriver Dag Sandahl under rubriken – Prästeriet som projekt. Sandahl kan vara lite smågrinig och polemisk i tonen men i sak delar jag den sakliga positiva beskrivning av vad det är frågan om.
 
På bloggen minstabröder finns under rubriken Sabeel – Vad krävs för fred en läsvärd text kring de mord och blodshämndsaktioner som senaste tiden ägt rum i relationen israeler-palestinier. Läs den. Också blogginlägget innan är tänkvärt.






Kommentarer
Postat av: Ann-Katrin Roth

Förskräckliga hemska dåd som gjorts. Extremister och terrorister på båda sidor. Tragiskt och äcklande med hämndaktionen från de israeliska terroristerna, sex israeler arresterade. Sen lite respons till en artikel du länkar till. Försöker hålla kort.

Enligt Sabeel finns bara en stor bov i dramat. Detta klingar falskt med tanke på historiska fakta. Har Sabeel någonsin opponerat sig i detalj om hur PM uppviglar och hyllar mord och mördare? Det är pinsamt hur det ignoreras. Samma Sabeel sprider ersättningsteologi och har använt sig av liknelser som blir osmakliga och rent skrämmande ur judiskt perspektiv, minner om gamla anklagelser om judar som jesusmördare. Deras svenska politiska vänner spelar med. Så ursäkta om jag inte respekterar dessa prästers åsikter.

Sen hoppas jag du inte håller med om allt Egon skriver på sin blogg. Det som skrevs i artikeln "Hämnden" var svårt att acceptera ur medmänskligt perspektiv. Det verkar vara så att de kidnappade enligt Egon befann sig på "fel plats". Alltså de hade inte där att göra, där de bor. Det är nämligen så att själva närvaron av judiska byar och därned judar utgör krigsbrott - enligt somliga - och att därför de kidnappade var medbrottslingar. Så vad var syftet med utfallet? Att förringa dådet? Jag kan inte se annat än att det var förkastligt skrivet. Det var allt.

2014-07-07 @ 01:18:09
Postat av: bloggaren själv

Ingående diskussioner om vad Egon Berglund skriver får föras på hans blogg. I det du nämner A-K fick jag intrycket av att han med "fel plats" menade bosättningarna som sådana, alltså vad som enligt folkrätten aldrig skulle ha uppförts. Att just de tre genom att befinna sig där och där skulle ha förringat brottet uppfattar jag inte.
Slagordet "ersättningsteologi" är det flera som slänger sig med lite till höger och vänster. Det jag läst av Niam Ateek - betydelsefull innom Sabeel - tycker jag inte är ersättningsteologiskt utan snarast "tilläggsteologiskt", alltså att icke judar som tror att juden Jesus är Messias är Guds folk minst i samma mening som de som fått Lagen på Sinai. Redan Paulus har en del resonemang om detta i Romarbrevet och kan knappast anses vara "ersättningsteolog".

2014-07-07 @ 08:23:29
Postat av: Ann-Katrin Roth

Stig: Hoppas du inser att jag inte håller på bara för att jä---s med nån. Jag har bara sett nog av det som går överstyr till oacceptabelt och som i slutändan blir kränkande för storhopen av folk av en annan religion.

Säkert uppfattar man olika beroende på ens erfarenheter. Du har bättre på fötterna i ämnet kristen teologi; ämnet är stort och kan knappast diskuteras här. Kanske du borde diskutera med någon rabbin? På mitt enkla plan kan jag dock klart se att när man som Ateek drar in historia omskriven med politiska vinklingar och när det till slut blir så att alla palestinier är den korsfäste Jesus och den andra sidan bara representerar ondska och synd mot mänskligheten, då blir det fara å färde för ett annat folk. Du kan själv läsa kritik mot replacement theology och PLT, palestinian liberation theology om du är intresserad. Se om det någon gång kommer kritik mot islamisters "motstånd", som det har kallats i dessa cirklar.

Jag läser DMMB men vill/kan inte kommentera där, då det genast kommer personpåhopp och det blev en lögn för mycket om min person. Personliga mejl besvaras inte. Men jag har inte hållit mig helt från att kritisera och uppmärksamma ett eller annat oacceptabelt som kryper fram. Ämnet om svenska reaktioner kom upp på en facebooksida och jag delgav detta om att pojkarna var på "fel plats", att närvaron av judar på VB var krigsbrott och givet i kontext av deras kidnappning och mord. De läste själva. En blev illamående. Torbjörn Jerlerup reagerade som jag. En undrade om ägaren verkligen var kristen. Du ser det inte. Nåväl.

Här en krönika från Paul Widén som behandlar israelers reaktioner till det vidriga och chockerande mordet på den palestinske pojken. Israelerna skäms.

http://nyheter.paulwiden.se/?p=2406

Här en artikel om hur föräldrar till den mördade palestinska pojken och en av de judiska pojkarna ger varandra stöd.

http://forward.com/articles/201500/families-of-slain-israeli-and-palestinian-teens-tu/?

Se gärna detta i kontrast till rubriker som "Hämnden". Vad kan gör mer gott på ett helande i st. för särande sätt?

Mvh,
Ann-Katrin

2014-07-07 @ 13:52:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0