έν Έφέσω 15 – ett klipp!

Det har gått en massa veckor sedan jag var på resa med ungdomar från Älvsbyn till Turkiet. I maj och juni skrev jag en massa på bloggen om den saken och alla hade rubriken έν Έφέσω och ett nummer. Att det skulle bli ett 15:e inlägg trodde jag nog inte men här är det – som synes.
 
Dock handlar inlägget om en bok jag just läst ut. Den köptes vid Marias hus för det facila priset av 2 €uro, ungefär 20 spänn. När jag på nätet letade en bild av boken – den infogade – fann jag att den kunde köpas på diverse ställen. På Amazon.uk kan man köpa den begagnad för 22.00 pund + frakt. Från USA handlar det om över 400 slantar. Han som sålde boken till mig måste ha gjort en miss. Eller så var det min prästskjorta som gjorde att han prompt ville att jag skulle ha den. Vem vet.
 
The Holy Virgin´s house – the true story of its discovery är titeln på den engelska översättningen. Författaren P. Eugene Poulin skrev originalet på franska som en berättelse om hur han och en del andra i slutet av 1800-talet vägledda av en tysk nunnas uppenbarelser hittade platsen där Maria en gång bodde.
Boken är tidstypisk. Det är 1800-tal, man är katoliker, befinner sig i ett muslimskt område där befolkningen till stor del är grekisktalande ortodoxa kristna. Dåförtiden kunde man inte säga att man ”agerar under radarn” men det var precis vad de franska munkarna och några andra gjorde när de fann stället, köpte marken, grävde ut och så småningom med sina resultat utmanade den då gängse föreställningen att Maria dog och blev begraven i Jerusalem – där hon också har en grav. Fast någon grav har man inte hittat utanför Efesos, enbart huset. Allt som nunnan såg i sina visioner har således inte kommit i dagen. Än. 
 
Men kanske är det inte så konstigt. Hos både katoliker och ortodoxer finns föreställningen att Herrens moder efter sin död upptogs med kropp och själ till himlen – och då finns det ju ingen grav att hitta. I slutet av augusti högtidlighålls Marias upptagande och när vi var på Samos strax efter det aktuella datumet förra året såg vi i många kyrkor både permanenta och tillfälliga bilder av den saken – alltså Maria på sin dödsbädd omgiven av apostlarna. Bilden av en sådan muralmålning tog jag själv .
 
Boken finns inte på svenska bibliotek.
Den finns inte på Bokus och inte på Adlibris.
Men jag har den! För en billig penning. I sanning ett klipp.
ISBN 975-7305-28-6

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0