112 teser

För snart 500 år sedan spikade en systemkritisk men kyrkolojal munk upp 95 teser på en kyrkport. Munkens – Luthers – avsikt var inte att splittra kyrkan. Han ville få till ett samtal om att återforma* den från en maktstruktur som ovanifrån och av nåder gav avlat – efterskänkte tid i skärselden – till att åter bli vad den var tänkt att vara, en kanal till alla människor för Guds befriande liv, förlåtelse, nåd och kärlek.
 
Ärligt talat måste jag med en skammens rodnad upp in emot hårfästet erkänna att jag inte memorerat de 95 teserna. För mycket länge sedan läste jag dem i en av de volymer Lutherskrifter i urval som jag genom bulvan** införskaffat på ett antikvariat i Stockholm. Det minns jag att teserna inte handlade om kyrkoråterformering över hela linjen utan rörde sig om ett ganska speciellt ämne – avlaten och den senmedeltida botkommers som syftade till att dra in pengar till påven. Jag gavs också – vad jag minns – intrycket att den gode Martin i sina teser ibland upprepade sig och tog om saker en del. Ändå var teserna viktiga och avgörande i och med att de utmanade den rådande maktstrukturen i kyrkan.
 
I dokumentet Tillsammans för livet – mission och evangelisation i en värld i förändring finns 112 teser. Eller stycken. Eller korta paragrafer. Likt de 95 handlar de inte om allt och det förekommer en del omtuggningar men de är för den skull inte mindre viktiga.
 
Tillsammans för livet – mission och evangelisation i en värld i förändring är ett dokument som antogs av Kyrkornas Världsråd förra året och som utmanar rådande kyrkliga strukturer på ett intressant sätt i de begränsade fälten mission och evangelisation. Riktigt god läsning.. Och utmanande. Inte minst för dem som i valet till hösten till skillnad från mig avser att rösta på något politiskt parti som tror på och bekänner sig till tanken på att kapitalismens marknadskrafters är något att omhulda och satsa på. Dokumentet definierar sådant rätt och slätt som demoniska livsnedbrytande Mammon-inslag i vår värld – typ.
 
Men är inte Kyrkornas Världsråd en maktstruktur? torde någon fråga. Faktiskt inte. Världsrådet är inte en överkyrklig instans med makt. Makten finns i olika kyrkor och samfund. I Världsrådet samverkar kyrkor och samfund men rådet har ingen makt över sina medlemmar – förutom makten att med ord tala sanning och bland annat gissla avarter samt visa vägar vidare.
 
I pdf-format kan man ladda ner de drygt 50 sidorna här. Gör det. Läs och begrunda vad som sägs om Jesus, den Helige Ande, mission och evangelisation idag. Bra och tänkvärt. Och enormt fromt! Presentationstexten bjuder jag på:
 
Tillsammans för livet – det är den inbjudan som Kyrkornas världsråd genom det nya missionsdokumentet vill ge till kyrkor i hela världen. Svenska missionsrådet och Sveriges kristna råd vill genom att översätta dokumentet till svenska erbjuda större möjligheter att använda det i ett svenskt sammanhang.
Missionsdokumentet inbjuder oss att samtala och reflektera över hur vi som kyrkor och kristna lever i mission. Hur vi i ord och handling berättar evangeliet, antingen det handlar om Jesus som befriaren eller om ansvaret för skapelsen.
Dokumentet konstaterar att mission inte främst handlar om att öka kyrkornas medlemstal utan om hur kyrkan på olika sätt förkroppsligar Guds frälsning i världen.
Majoriteten kristna lever idag i Asien, Afrika och Latinamerika. Mission är inte längre enbart något som sker från en kontinent till en annan, utan är en angelägenhet för alla kristna överallt. Missionens riktningar finns inom länder och kontinenter och mellan länder och kontinenter.
Det föränderliga landskap som kyrka och mission lever i kräver förnyat tänkande och nya sätt att arbeta. Mission tillhör kyrkans väsen och tar sig många uttryck. Vilka beror på de sammanhang det handlar om.
 
Jag läste dokumentet på tåget på väg till Luleå stifts internationella konferens där jag tänkte att detta år bara skulle så att säga flyta med. Så blev det inte. Vips befann jag mig i uppdraget att till engelska för ett par av de internationella gästerna tolka vad som sades på svenska under inledningsgudstjänsten i Tegs kyrka. Inte en sådan tolkning då den som skall tolkas håller käft när översättningen sker utan simultant genom headset och andra tekniska attiraljer. Svettigt! Did it make any sense? frågade jag efteråt. Yes! Svarade artigt representanten från Norwich stift i England och den Liberianske biskopen. Snacka om att jag var trött i skallen.
 

*  Ordet återforma måste vara den ordagranna översättningen av reformera.
**  Bulvanen var den i dessa yttersta tider bloggaren tobbe lindahl – länk långt ner till höger. Till detta kan sägas att för närvarande är denna Luther-litteratur packad i låda och i förvar på kallvindan. Bör rimligen tas fram och läsas inför reformationsjubileet om ett par tre år.

Kommentarer
Postat av: Alma

Härligt! Anden vill tala tydligt om detta just nu. Jag läste också ett referat av påven Fransiscus uppmaning till evangelisation igår. Håkan Arenius stod för referatet i Dagen. Jag har skam till sägandes inte haft tid att läsa "urdokumentet" vilket jag hoppas hinna under sportlovet. Det här dokumentet måste jag då också ta med. Jag blir så glad. Fransiscus skriver också om demonin i girigheten och han har redan blivit skälld för marxist av högerspöket Rush Limbaugh. Precis som du och Jesus anser jag Mammon vara Guds fiende nr 1 i kampen om människojärtat. Jag anser också att evangelisation är av nöden. Här kan man verkligen säga: "Alla ska med!" Det är ju bara huvudstaden som ska landa, Guds rike ska möta huvudstaden den dagen. Låt oss bygga det nu!

2014-02-15 @ 05:39:56
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Tobbe

Denna bulvan-insats har jag inget minne av.

2014-02-15 @ 21:14:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0