många språk 2

Så firades då AnnandagPingstgudstjänsten i Älvsby kyrka – alltså den gudstjänst jag berättade om i förförförra bloggposten.
Av vad jag tror var 57 personer kom den förkrossande majoriteten från måndagscaféet i församlingsgården. Måndagscaféet är en verksamhet som mest frekventeras av asylsökande samt några av deras landsmän som redan fått tillåtelse att förbli i landet. Gruppen är en mix av kristna och muslimer. De kristna kom man ur huse men jag gissar att även några muslimer fanns med – kanske. Vi firade i alla fall en enkel gudstjänst enligt följande: 
  • Klockringning

  • Ett kort välkomnande.

  • Psalm 368:1-2

  • Ett kort prat om Pingsten, Pentacost, 50 dagar efter Påsk. En gammal helg. Hos judarna med Guds Ord – de tio buden – som det viktiga. Guds tal alltså. Som först var på hebreiska, sedan grekiska och arameiska – det språk Jesus pratade. Och då, 50 dagar efter Påsk, händer saker. Vi lyssnar till texten på svenska och sedan samma berättelse på flera språk – så att många språk hörs.

  • Textläsning Apostlagärningarna 2:1-11 eller 2:1-8 på i tur och ordning svenska, persiska, amarinja, franska, arabiska, engelska och finska. Under den svenska läsningen stod vi men resten – en ansenlig stund – hörde man sittande.

  • Ett till kort prat. Gud talar på alla språk. Och Bibelns förklaring till att det finns många språk – berättelsen om Babels torn i Första Mosebok. Att människorna försökte bygga sig upp till och erövra himlen gjorde att vi inte förstår varandra. Att Gud blev människa på jorden, levde, dog och uppstod gör att Guds Ord går ut på alla språk – och Pingsten är starten på detta.

  • Psalm 53:1-2+4

  • Egen bön med möjlighet till ljuständning.

  • Så en kort kommentar om att i texten var det tungor/lågor av eld som fördelade sig. Nu på ljusbordet har det skapats en grupp tungor/lågor av eld som tecken på alla böner – på många språk.

  • Gemensam förbön, fader vår och Välsignelsen.

  • Psalm 61:1-3

  • Postludium – melodin till psalm 646 på saxofon 

Jag vet inte hur andra uppfattade gudstjänsten eller om man förstod – konsekvenserna av Babel är ju kvar. Men jag upplevde gudstjänsten ”stark” och ”förtätad* – vad det nu innebär...


Kommentarer
Postat av: BR

Den promuslimske prästen Stig strömbergsson fortsätter sin låtsaslek som kristen trots att han sympatiserar med den muslimska invasionen av Jerusalem 638 e. Kr..

/BR

2013-05-22 @ 21:34:55
Postat av: bloggaren själv

Oj då!!
Signaturen BR alias Bo Rööser är tillbaka efter ett befriande lång frånvaro från kommentar-fältet. För ungefär ett år sedan portade jag vederbörande då han till min berättelse om min sonsons dop la in en angrepps-kommentar av samma typ som ovan - helt utan kontakt med inlägget i sig. Att på det sättet besudla mitt lyckliga farfarsskriveri var bara för mycket och därför portades mannen ifråga.
Kommentaren från BR får dock stå kvar denna gång så att alla läsare kan se hans avsaknad av vederhäftighet. Mitt inlägg handlade ju faktiskt inte om Islam, Jerusalem eller något av det BR hasplar fram.
Låter jag syrlig? Räkna med det!

2013-05-23 @ 00:32:59
Postat av: Bloggaren själv

Ytterligare ett skriveri har levererats från signaturen BR alias Bo Rööser. Hans kommentar är helt utan anknytning till den här aktuella bloggtexten och avvisas därför.

2013-05-25 @ 00:55:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0