gökotta mm

I förrgår Kristi Himmelsfärds var en dag full med meningsfullt församlingsarbete enligt följande upplägg:
 
0640 ringde uret och jag lät min motvilliga kropp och tröga tanke lämna sängen.
0700 rattade jag bilen nordvästvart för att i god tid komma dit jag skulle.
0800 var det Gökotta i Storforsens kapell. Den sortens gudstjänster firas bara och då här och var just denna helg- och högtidsdag under året. Varför vet jag inte.
Strax före 1000 var jag hemma igen och mötte den då vakna familjen – madammen, sonen och de två barnbarnen.
1100 satt jag i Älvsby kyrka. En kollega ansvarade för Högmässogudstjänsten till vilken alla de som konfirmerats relativt nyligen manats möta upp. Kanske ett dussin gudstjänstfirare förutom de 30 unga.
1200 var jag i Församlingsgården värmandes varmkorv till alla hugade, främst de hungriga tonåringarna men även andra.
1300 tog en kvartett fritidsledare över. För ungdomarna rör det sig till 75% om nya personer de behöver lära känna innan vi alla i början av juni reser till Efesos i Turkiet.
1400 startade konfirmandernas gruppvisa webb-forskning kring olika ämnen kopplade till den stundande resan.
1500 redovisade grupperna för varandra med text på tavla och muntlig föredragning.
1600 var den delen av dagen slut. Gick hem.
2200 (ca) satte jag mig ned för att skriva griftetal till fredagens Begravningsgudstjänst.
 
Bildmaterialet är av varierat slag.
Först och ovan den bild jag alltid låter vara med när jag återger den förkunnelse jag själv är ansvarig för.
Sedan nedan bilder av vad de nykonfirmerade fått fram i sin forskning – två saknas. Klicka på bilderna blir de större.
Sist en stor bild av min fusklapp för predikan i arla morgonväkten.
Nu snart tillbaka till kapellet vid forsen. Vigsel 1500.
 
  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0