helgens första

Jag har förkunnat!
Första predikan denna helg.
På Storstrand.
En betänklig kombination?
 
Storstrand är EFS:s sommargård strax utanför Piteå med öppningshelg detta veckoslut. EFS – alltså Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen – sysslar med sådant. Har speciella gårdar till vilka man om sommaren omlokaliserar sitt i missions- och bönhuslokaliserade vintriga gudstjänstliv. Av tradition gör man så. I Älvsbybygden heter stället Lillstrand, i Piteå-området Storstrand.
 
Egentligen vet jag inte om arrangemanget är så lyckat. EFS är en missionsrörelse. Nya kontakter man har under året blir ju lätt avhängda när förflyttningen sker och man näst intill måste ha bil för att kunna delta. Samt känna sig rejält EFS-inne – typ. Inte alla är där.
 
I vart fall är det öppningshelg på Storstrand detta veckoslut. Vad som under sommaren där kommer att ske kan man säkert sluta sig till här. Jag var ombedd att predika. Det har jag aldrig gjort förr. Där alltså. 35 år som präst i Piteå Älvdal och aldrig varit ombedd att tala på Storstrand. Kanske säger det något – vad vet jag.
 
Nu var det i alla fall dags. Ämnet var givet: Det dubbla kärleksbudet. Beställningen byggde på att en till stället knuten nyckelperson var närvarande när jag för snart 3½ år sedan höll Bibelförklaring i sagda ämne å ett ungdomsläger. Ikväll passade kalendrarna – alltså Storstrands och min. Vad jag sa är en kortform av vad som sades här och här – för ganska länge sedan.
 
Nu vidare till förberedelse av förkunnelsen i morgon i Älvsby kyrka om Vårt dop. 11.00.

Kommentarer
Postat av: Dessa mina minsta bröder

Jag hade planerat att besöka Storstand och lyssna på dej, men just innan tog min son bibel till Luleå att cykla kändes lite tungt på kvällen.

2013-06-02 @ 19:56:39
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.se/
Postat av: Anonym

Storstrand är en ekumenisk kristen kurs-och lägergård. Fastighetsägare är EFS i Norrbotten men Storstrand drivs av Storstrandsföreningen; en sammanslutning av ett antal kristna föreningar från olika samfund i Piteå.

2013-06-02 @ 21:35:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0