efesierbrev 13:01

 
I inlägget en badminut skrev jag: Det finns mycket som ligger i aktiviteternas och bloggämnenas pajplajn just nu. En nyutläst bok, en hållen predikan, en reflexion till den, en notis om vårt äktenskap, en trajler för inlägg som skall komma med mera. Blogg om boken och predikan med liten reflexion som förtext kan väl anses vara levererat gods i de närmast föregående inläggen. Värre är det med äktenskapet och trajlern.
 
Vad gäller äktenskapet är ju ordet värre inte aktuellt alls. Tvärtom! Dock vad det den tredje denna månad 35 år sedan jag och madammen i mitt liv sammanvigdes i Nathanaelskyrkan i Tierp. Vi har fått 35 bra år. Om 15 år är vi guldisar – förhoppningsvis.
 
Den ”banderollbild” som överst löper tvärs över sidan kommer – också förhoppningsvis – att pryda inte bara denna trailer utan en uppsättning kommande inlägg. Bilden är ett montage. En bit av framsidan till boken ephesus and environs som jag fick alldeles gratis på en resebyrå i Stockholm när vi var nere på för att lyssna på Brucan. Och en bit med de flesta av de konfirmander som konfirmerades i april.
 
Det är den tonårshögen som nu ska tillsammans med en knippe ledare resa till ett ställe inte så långt från ruinerna av den antika storstaden Efesus i nuvarande Turkiet. Bloggande därifrån blir mina efesierbrev som givetvis är av en helt annan halt än Paulus brev till församlingen i Efesus. Alltså det som finns i våra Biblar och som skall studeras när vi är där. Siffrorna i rubrikerna visar vilket år det är frågan om – kanske upprepas alltsammans med nya ungdomar 2014 – och vilket brev i ordningen skriveriet är. Detta är alltså det första 2013.
 
Klockan 16 går bussen mot Arlanda varifrån vi beräknas täjkåffa 40 minuter i 6 i morgon bitti. Bodrum heter flygplatsen där vi ämnar dimpa ner runt 10 lokal tid och sedan blir det ett par timmar i buss till Kusadasi och hotellet Blue Star Ephesia Beach som skall vara vår bas.
Detta är faktiskt allt jag vet om det rent praktiska. Förra året gjorde församlingen samma resa – med ett annat hotell – och som visstidsanställd är det bara för mig att hänga på utan att behöva tänka på teknikaliteter. Det jag vet, anar och fokuserar på är att vi står inför intensiva kontaktdagar med andakter morgon och kväll, lektioner på förmiddagarna, fritid/bad, planerade aktiviteter, sammanhållna kvällsprogram, studiebesök och allt möjligt – allt för att fortsätta kontakten och fördjupa ömsesidigt förtroende med ungdomarna – drygt 30 stycken.
 
Mina skriverier här skall inte uppfattas som resans officiella och fullständiga dagbok. Bort det! Min blogg är fortfarande en alltigenom privat och personlig blogg för åsikter, tyckerier och exponerad kreativitet. Naturligtvis kommer det jag skriver att präglas av att jag är på ett tjänsteuppdrag och umgås med en massa unga intressanta människor i en intressant miljö en dryg vecka, med det är mina skriverier. Med snart 60 års erfarenhet av mig själv vet jag att i sådana lägen blir det en hel del händelser jag kommer att nämna, känslor jag kommer att beskriva och reflexioner jag völjer att dela med sig av. Allt i urval naturligtvis! Ingen kommer att bli utlämnad vare sig i text eller bild. Inte ens jag själv.
 
Om fem timmar är vi på rulle. Jag är snart packad och klar.
Funderar bara över hur många dosor snus jag måste ta med...?.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0