maj(tanke)runda

Månaden april har tagit slut. Maj har anlänt med inte alltför hög värme och ganska kall snålblåst. Barnbarnet Tyra är ännu inte bliven – vad jag vet – storasyster. Sången När Lillan – här kan det i och för sig bli frågan om Lillen* – kom till jorden, det var i maj när göken gol… kommer därför att bli aktuell vilken dag som helst.

Första maj är det demonstrationer här och var i landet. På många platser. Dagen är allmän arbetsfri helgdag så att var och en som så önskar skall kunna möta upp. Precis som söndagar som ju blev arbetsfria för att folk skulle få tid att möta upp till gudstjänst. Till förstamajdemonstrationer brukar jag inte ansluta mig men jag har full respekt för dem som gör så. Noterar att de är färre än för en generation sedan – liksom gudstjänstfirarna i kyrkan.

Betydligt fler ortsinnevånare anslöt i stället när det gällde att beglo den så kallade Majrundan som en stor flock motorcyklister genomför första maj varje år. Med start i Luleå kör man till Boden vidare till Älvsbyn och så till Piteå för att komma tillbaka till Luleå igen. Fyrkanten runt. På varje ort ansluter MC-folk så i slutet är tåget jättelångt. Som bilden visar var hela Storgatan i Älvsbyn packad med maskiner som i många fall kostar lika mycket som vårt hus. Uppenbarligen är inte bensinen tillräckligt dyr än eftersom så många kan köra så onödiga fordon så onödiga sträckor.

Detta skall nu inte uppfattas som ett frontangrepp på alla som har åkning på det jag brukar kalla anabola mopeder som hobby. Icke! Folk får väl ha vilka korkade hobbissar som helst. Jag skriver som jag skriver bara för att provocera honom som jag och madammen i mitt liv visste skulle köra – barndomskamraten och prästkollegan och bloggarkompisen Torbjörn Lindahl. Jag är inte ute efter att reta någon annan.
Och Tobbe kom där på sin hoj. Tog sig dessutom tid att fundera över hur hans telefon fungerade – som bilden visar.

Efter att i eftermiddag tittat på hockey – inget vidare – kollade jag vad som sig tilldragit haver på Facebook. Jag lusläser inte där vad alla mina så kallade vänner gör och råkar ut för utan beser bara det som kommer upp samt gratulerar och ber kort för dem som fyller år. En sak som kom upp var dock att Tyras mormor tydligen också kört Majrundan i år. Henne såg vi dock inte. Tyvärr! Mormor på båge är ju egentligen ganska häftigt – eller hur?
Detta om Majrundan…

I början hänvisade jag till en sång. Nu kommer en till som får ge ord åt mina känslor inför min roll i tillvaron i allmänhet men också i någon mån i mitt bloggeri. Från en gammal Hoola-Bandoola-låt minns jag orden:

Jag vill tala så alla kan fatta och så att alla kan förstå,
både om det som är roligt och glatt och om det som verkar svårt.
Men om jag talar tillräckligt tydligt så tycker några att jag stör
och om jag viskar riktigt förtroligt är det för många som inte hör.

Jag har förhandsgranskning av kommentarer till inlägg på min blogg – på förekommen anledning. Just nu funderar jag kring fem kommentarer från tre personer. Två är till inlägget svårt att fokusera och tre till paltposten & dagen. Ska jag släppa igenom dem eller inte? En är syrligt nedlåtande mot andra, inte mot mig. Tre håller i princip med mig i vad jag skrivit men är som ändå inte nöjda utan vill elda på när det gäller förståelse för Israels agerande. En handlar om artikeln i PT jag nämnde och om den bloggen och skulle bäst göra sig som insändare i PT – typ. De fick mig att tänka på Hoola-Bandoola-låten och får förbli opublicerade….

Imorgon är det jobb igen!
Onsdag: Volontärlinjen är tillbaka efter sin borta-från-skolan-period! Lektioner!
Torsdag: Överläggningar med representanter från Stiftskansliet om skolans framtida kyrkliga kurser och utbildningar i dessa förändringens – eller? – tider.
Fredag: Planering av Konfafotboll sommaren 2012.
Lördag: FOLKHÖGSKOLANS DAG!



*Vad det skulle heta på den nya fånigt könsnivellerande dialekten henniska vet jag inte.


Kommentarer
Postat av: Tyra

Står det inte A på ditt körkort också farfar? En med sidovagn skulle väl ersätta skidorna och pulkan ganska bra nu när snön är borta.

2012-05-01 @ 20:31:41
Postat av: Pär

Är det detta gäng som utgör det "lagom omvända MC-gäng" som Dag Sandahl efterfrågat på sistone...? :)

2012-05-01 @ 22:28:46
URL: http://teologinorr.wordpress.com
Postat av: Tobbe

Gamle kamrat!

Nog vet jag hur min telefon fungerar. Jag skulle just överräcka den till din hustru så hon kunde ta ett kort av mig. Resultatet på MIN blogg!



Pär!

Undrar också vad ett lagom omvänt MC-gäng är!

2012-05-03 @ 01:19:10
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/
Postat av: Tobbe

PS. Första majrundan startar och slutar i Piteå. Men för oss Lulebor som hoppar på i Luleå och ska hem från Piteå efter avslutningen, så blir ju körningen som du beskriver.

2012-05-05 @ 12:29:06
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0