speciell resa 1203:1



Speciella resor
är en av de kategorier som inlägg på bloggen sorteras in under. Utlandsresor hör dit och den senaste av den typen som genererade skrift här var trippen med Svenska kyrkans grundkurs till Norwich för ett och ett halvt år sedan. Snokar man sig ännu längre tillbaka i kategorin hamnar man – även om jag inte kollat exakt hur jag namngav sakerna längre då – i England, Berlin, Prag, Auschwitz, Betlehem.

I somras kom renskrivning av tankar under fjällvistelsen att klämmas in under paraplyet speciella resor. Det blev då en massa inlägg under rubriken fjäll & tanke plus ett nummer. Då skrev jag, förutom tur- och vädernoteringar korta reflexioner över vad jag läste – aposteln Paulus brev i kronologisk ordning. I samma tendens kom förra vårvinter en räcka inlägg kallade på flykt norrut. De författades från en förhyrd stuga i Björkliden där vi nu återigen befinner oss på en ny speciell resa – fast i en annan stuga.

Jag och madammen packade och stökade igår och runt 11 idag på förmiddagen drog vi iväg. En bit efter landsvägen blev det gudstjänsttid och vi behörde en fin gudstjänst från EFS i Örnsköldsvik. I P1 alltså. Läsaren tipsas att leta upp den på Sveriges Radios hemsida och höra själv. God lärorik predikan med den typ av Bibelutvikningar jag gillar. Att förkunnarens dialekt var omisskännligt nordsvensk ökande sannerligen trovärdigheten.

Det är låååångt till Björkliden. 46 mil. Framme vid ½5. Middag och nu slapp i stugan. Vädret kommer att avgöra vad denna veckas dagar skall ägnas åt i uteväg. Slalompryttlar finns givetvis med. Och de turskidor jag fick i julklapp. Mer inne blir det om vädret blir hund och katt. Saker att läsa finns med men vad det blir har jag inte bestämt mig för. Skulle jag fortsätta Paulusandet blir det till att starta i Efesierbrevet. En riktig Bibelvetenskaplig tegelsten köpt på en tidigare speciell resa behöver också efter flera försök bli slutligen läst – jag hatar att ha böcker 2/3-lästa. Och så har jag med en del annat också. Vill jag inte läsa kan jag ju sova. Eller skriva blogginlägg om ditt och datt. Domkapitlens agerande till exempel. Eller att Israels Högsta domstol förklarar den egna regeringens schackandre olagligt. Eller annat. Den som läser får se.

Vi är alltså till fjälls. Bilden är från ett tidigare år.
Tro inte villan vi bebor hemma står övergiven. Så är det inte!


Kommentarer
Postat av: Tobbe

Efter den här totala vänsterindoktrineringen får man lov gå och uppbygga sig med en lovsångsskiva. Så'na har jag flera av.

2012-03-25 @ 22:52:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0