seå 77/2012

I september förra året skrev ja ett inlägg – detta – fyllt av allmän veklagan över att man till det avlägsna Lund i Skåne lokaliserat den Exegetiska dagen 2011 arrangerad av Svenska Exegeiska Sällskapet som jag genom årlig medlemsavgift tillhör. I mitt vemod andades jag dock i samma inlägg förhoppningen att den aktuella dagens föreläsningar ungefär ett år senare skulle komma i mina händer i skriven form och då tillsammans med mer intressant Bibelvetenskapligt jox. Så har skett. Tidigare i höst landade i brevlådan Svensk Exegetisk Årsbok 77/2012 med sin tvåspråkiga undertitel Receptionshistoria i den tiga Kyrkan alias Reception history in the early Church. Denna smällkalla decemberkväll är bokens ca 380 sidor om inte i sin helhet noga genomläst så i alla fall genomögnat.

 

De tre föredragen från dagen i Lund var intressanta att läsa. Ge akt på dessa titlar:

Möten med Eva i syrisk liturgi (25 sidor),

Jewish and Christian Interpretations of Messianic Texts in the Book of Isaiah as Jewish/Christian Dialogue – from Matthew to the Rabbis (23 mycket intressanta sidor),

Bibeltolkning i den tidiga kyrkan (22 sidor).



Summa åtta andra artiklar finns också i boken. Av dem var Faith: An Activity of Christ or of the Believer? A Contribution to the πιστις χριστου Debate (30 sidor) med sitt resonemang om objektiv och subjektiv genitiv samt The Diaspora-Jewish Background of the Fourth Gospel (28 sidor) särskilt intressanta.

Bland de fyrtiosex(!) recensionerna finns ävenledes förfärligt intressanta litteraturtips blandat med sådant som inte triggar igång mig alls – till exempel böcker på tyska.



Nästa år kommer temat från Exegetiska Dagen denna höst att prägla årsbokens tema: Offer i Bibeln – Sacrifice in the Bible. I en tid då offertanken och tanken på en ställföreträdande försoning här och var i kyrkan anses otidsenligt och rentav barbariskt skall det bli väldigt intressant att få del av vad vetenskapen, inte tyckarna, säger. Min erfarenhet är den att när vetenskaparna väl kommer igång så hettas metallen verkligen upp och det smidda resultatet blir väldigt mycket likt vad man brukar kalla klassisk kristen tro – till skillnad från och annan tankesmedjas olika modedagsländor.



Är litteratur som SEÅ 77/2012 nördigt? JA! Supernördig!

Men viktig och intressant!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0