lojalitetens gräns?
Är inte lojalitetens krav bara att du skaffar kyrkoherdens tillåtelse innan du sätter igång? Skulle kyrkoherden där säga 'Nej, hu, inga mässor i folkhögskolekapellet'?
Tack för detta blogginlägg! Hoppas att det är mässa i kyrkan nästa gång jag "semestrar" i dopförsamlingen. Till saken:
Jag menar att det är ok för en präst (t.ex. mig själv) att fira mässa hemmavid eftersom jag känner just en sådan nöd du skriver om. Mässfirande är aldrig en handling för handlingens skull. Tar jag emot kommunionen gör jag det för att jag behöver det. Min själ ropar efter Kristi kropp och blod. Söndagen är inte komplett utan att konkret möta honom vid Herrens altare.
Illojalt blir det först då jag säger: "högmässan i X kyrka är inte tillräckligt fint utformad, därför firar jag själv på min kammare - välkomna dit alla missnöjda!". Sedan kan det finnas teologiska skäl att inte delta i ett nattvardsfirande i en viss församling - t.ex. de eukaristiska gåvornas beskaffenhet (själv skulle jag ha problem om mässa firas med glutenfritt och druvsaft) eller om det finns tveksamheter kring ämbetsbärens vigning. Men det är andra frågor det...
Man kan ju fira "sjukkommunion". Det har jag varit med om några gånger. En gång var en äldre man med. Han uppmandes då att känna sig lite sjuk - vilket han lovade - så att en sjukkommunion kunde motiveras. Övrigas deltagande löstes genom att handbokens instruktioner tillåter att den sjukes anhöriga och vänner kan få deltaga om det är lämpligt. I ett annat fall så var alla närvarande så "sjuka" av sakramentsbrist att en sjukkommunion var väl av nöden.
Fungerar astma och hösnuva i dessa pollentider som skäl för sjukkommunion månde? I så fall kanske man ska vara glad åt dessa skäl till sjukkommunion. Det mönster Stig beskriver är bara alltför vanligt. Frågan är felställd tycker jag: En präst bör väl inte anses illojal om den vill förvalta sakramenten väl utan om dessa inte används för människors fromma! Eller? Sa inte han som grävde ner pundet att han gjorde det för att han var rädd för repressalier typ? Däremot tycker jag att man ska vara noga med annonseringen. Ibland firas betydligt fler mässor än vad som annonseras ut har jag märkt - även inom ramen för församlingens verksamhet. Det är till stor förtret för sakramentssvultna som inte är präster!
Signaturen "Astmatisk" har en viktig poäng i att det är till förtret ommässor man ordnar i olika sammanhang inte annonseras så att "sakramentssvultna" ges chans att vara med. Åtminstone förr och ännu här där jag bor är sådant viktigt. Firar man "specialare" i ungdomsgrupper eller arbetslag eller på någon institution typ vårdhem skall mässan ändå annonseras i predikoturer och som pålysningar i söndagens gudstjänst. Då blir den offentlig och tillgänglig även om den är på både otillgänglig tid och plats.
I Älvsby församling råder i detta ordning och reda med undantag för de morgonmässor som under folkhögskolans arbetsterminer firas tisdagar 08.00 samt en del andra liknande saker på skolan. Här skall jag bättra mig och noga se till att församlingen får kännedom om allt som sker. Då kan de pålysa även om det troligast är så att kanske inte ens någon enstaka person som inte är elev eller personal på skolan de facto möter upp. Offentligt är det alla fall, inte något några likt någon sorts Lotta-på-Bråkmakargatan-typer "gör i smyg".
Utlys du och fira mässa å undervisningsanstaltens lokalitet för andliga ritualer det torde inte gärna kunna anses vara illojalt att du önskar fullständiga tillgången till de religiösa ceremonierna med en ”hel” gudstjänst snarare borde den långe glädjas åt tilltaget då hen på detta sätt kan ”frisera” sifferleken som rikskyrkan vill ha varje år