nördiga smärtor

Alla som känner mig vet att jag på fler sätt än ett och av fler människor än en kan beskrivas som lätt nördig – alltså totalt insnöad på något de flesta tycker verkar fullständigt och komplett alltigenom knasvinklat. Naturligtvis är dessa uppfattningar näst intill helt ogrundade men jag får ändå stå ut med anklagelser och påhopp. Jag kan i och för sig acceptera tanken på en kraftig insnöighet men att det skulle röra sig om knasvinkligheter förnekar jag bestämt.

Ibland är det att jag bloggar som en del tycker är nördigt. Intet kan vara mer felaktigt. Det är moderna och öppna, rentav trendiga, människor som bloggar.
Stundom menar man att det är Mellanöstern som skapar drivorna i mitt sinne. Lika fel! Skeendet där är av största vikt i de internationella relationerna länder och folk emellan.

Den punkt i min tillvaro som starkast (men kanske inte oftast) klär skott för omgivningens oförstående intolerans är mitt intresse för Bibelvetenskap, något som faktiskt också getts speciellt utrymme här på bloggen i kategorin Exe-geten bräker. Kanske är det lite nördigt – men bara lite – att vara betagen i hur en grekisk preposition kan översättas eller hur en Bibel-författare nyttjar sin samtids retoriska framställningskonst när han skriver sitt budskap. Kanske lite nördigt – men bara lite.

I denna lilla nördighet känns för närvarande smärtor med anledning av den Exegetiska dagen denna höst. Temat är Receptionshistoria i den tidiga kyrkan och programmet mer i detalj hittar man om man klickar sig fram här.

Innehållet är bara intressant men för det dagliga livet givetvis helt onödigt. Jag är i alla fall högeligen frestad att borda tåget kvällen innan för att sovandes låta mig transporteras söderöver och delta dagen ifråga för att sedan med returbiljetten som tillstånd tåga norrut natten därpå. Fallit för frestelsen hade jag nog gjort om alltsammans som brukligt är ägt rum i Uppsala. Men så är det inte i år. Evenemanget genomförs i Lund i dendär provinsen som Sverige befriade från Danmark genom att Karl X Gustav med sin armé i januari 1658 tågade på isen från Jylland över Bälten mot Köpenhamn och fick fram freden i Roskilde den 26 februari samma år. Lund är bara så smärtsamt och olecklitt långt södderövver för en som i alla fall är lite nördig.

Nästa höst kommer dock alla den Exegetiska dagens föredrag i tryckt form: Svensk exegetisk årsbok. Det bli plåster på såret och acetylsalicylsyra för nördens smärta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0