nästan listigt

I morse snöade det! Var alldeles vitt ute!
Sådant tycker jag är bra. Bor man i Norrbotten ska det vara snö novenber-december-januari-februari-mars och halva april. Poängen med att bo här – typ. Har aldrig fattat mig på folk som valt att bo 10-12 mil från Polcirkeln och hatar snö. Varför i hela fridens dagar flyttar de inte till Somalia för att slippa? Love it or leave it! – typ.

Det blev alltså däckskifte innan den planerade lördagsaktiviteten kunde dras igång: golvläggning. Såntdär klickgolv i sovrummet. Och listning efteråt. Riktigt färdiglistigt är det inte – det blir i morgon kväll efter det att jag kommit hem från jobbet. Då ska jag på ett jättelistig sätt göra rummet klart.

Jodå – jag skall jobba i morgon. Den variant av Svenska kyrkans grundkurs som studerar den på halv fart under hela året kommer in till skolan för sin näst sista innevecka. Vi börjar i Älvsby kyrka där det är Högmässa i morgon. Bra! Inget halvdant där man ransonerar Guds gåvor. Det är ju faktiskt ransonerar man gör när man inte firar Mässa. Och på många håll bestämmer man ju ungefär var annan helg att ingen skall få ta del av Kristi kropp och blod. Men för imorgon har man inte tagit det beslutat utan gör som den förkrossande lejonparten av alla kristna gjort i alla tider och fortfarande gör – firar Mässa på Herrens dag, söndagen. Och kom ihåg: den som missar en Mässa missar en massa.

Läste förresten en intressant artikel i tidningen Dagen. Bladet ifråga brukar vanligtvis anstränga sig till max för att i möjligaste mån undvika sådant som läsarna kan tolka som kritik av den israeliska regeringens och militärens politik och agerande. Artikeln jag läste idag var lite annorlunda med sin intervju med en palestinsk baptist- och metodistpastor, en av undertecknarna till de palestinska kristnas Kairos-dokument och således kritisk till Israels ockupations- och bosättningspolitik. Dagen-reporterns frågor är intressant förmildrande för att inte stöta tidningens anti-palestinska läsare men pastorns svar var tydliga och bottnar i en konsekvent god teologi. De flesta kommentarer efter artikeln visar dock att de som skrivit dem inte fattat eller velat fatta eller brytt sig om vad pastorn förmedlat. Läs Dagen-artikeln här och de palestinska kristnas Kairos-dokument här.


Kommentarer
Postat av: Dessa mina minsta bröder

Här i kusten "lyser snön med sin frånvaro" !! Är det språkligt korrekt? Ang. "en intressant artikel i tidningen Dagen" så blir jag glad att man äntligen börjar skriva artiklar där Palestinas kristna för komma till talas. Kanske är det min påverkan på redaktionen som börjar ge frukt jag mejlade nämligen till ledarskribenten Citat ”Nej Hasse Boström din slutsats i din ledare http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=277800

citat”Men att i dag säga ja till att det bildas en palestinsk stat vore förhastat." slut citat. HB  Men hur ur länge skall Palestinierna vänta? Om  du tar dej tid att läsa Alex Awad,  palestinier och baptistpastor bosatt i Östra Jerusalem skriver : http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/2011/09/palestinsk-pastor-stod-oss-for-en.html han tycker inte det kan vänta. Nästa torsdag kan du träffa Alex Awad i Stockholm : Torsdag 13 oktober 16.00 De pratar om kärlek och fred. http://www.bilda.nu/sv/Startsidan/Aktuella-kampanjer/I-morgon-Jerusalem/ slut citat från en del av det mail jag skrev.



Fick ett ödmjukt svar tillbaka. Och mycket riktigt levererades en intervju. Jag ser att 27 % av läsarna blir arga när det läser artikel, varför? är det när Alex Awad säger "Jobba för fred - inte för att uppfylla profetior"



Själv blir jag hårt angripen i kommentarsfältet av dessa "arga" tex sign Bilbof "Är det bara jag eller märker andra att Egon aldrig har med några bibelord i sina inlägg? Kanske har sossarna förbjudit bibelord? ;.) Egon B är ju socialdemokrat. dvs engagerad i det parti som allra mest arbetat för sekularisering och emot allt kristen inflytande.... Socialdemokraterna har ju "Palestina" som sitt heliga land.... ;.) " slut citat.



Vilket högstående intellekt Bilbof har -:)) , till saken hör att jag inte röstat på socialdemokraterna de minst 3 senaste valen och jag har aldrig skrivit någonstans hur jag röstar.



Skriver detta nu från min egen skrivarlya och inte som förra Söndagen från "stadshotell någonstans i Sverige"



 

2011-10-23 @ 08:09:00
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0