who´s next?*

Tro inte för ett ögonblick att jag en tiondels sekund tycker det vore bra om Iran skaffade sig kärnvapen. Riktigt bittert skulle det vara. Det är mer än nog att den typen av massmordsmackapärer finns hos USA, Ryssland, Storbritannien, Frankrike, Kina, Indien, Pakistan, Israel och Nord-Korea.
Men hur skall man hindra att den klubben får en tionde medlem?
Vilka medel och metoder kan och bör man bruka?
Och med vilken rätt – egentligen?

I den israeliska tidningen Haaretz har det den senaste tiden skrivits en hel del i saken. Israel är mycket oroat av tanken på ett kärnvapenbestyckat Iran vars premiärminister (som jag inte kan uttala namnat på) milt uttryck yttrar sig galet, korkat och idiotiskt både i FN och hemma. Den israeliska oron är begriplig. Helt och fullt.

I sin oro övar man sitt flygvapen för långdistansangrepp. En oenig regering diskuterar om man skall genomföra ett preventivt anfall på Iran eller inte. Ledande USA-militärer uttalar övertygelsen att de sannolikt inte kommer att informeras i förväg om Israel beslutar sig för att slå till. USA självt har angreppskapacitet i området och får i dagarna förstärkning av brittiska enheter.

I Israel är man oense om hur man skall/bör/kan agera. På samma sätt är man oense om hur man skall bemöta den Palestinska Myndigheten. Politiska hökar förordar och genomför ekonomiska sanktioner och utvidgandet av bosättningar som straff för att Palestina var fräcka nog att bli medlemmar i UNESCO. Militära duvor menar att detta är ”för hårda tag” och önskar att man skall vara generösare vis à vis Fatah på Västbanken. Bara motsatsparet politiska hökar och militära duvor kan ju stämma till eftertanke – vilket sker när man får en massa information av att läsa Haaretz.

En styrka hos Israel är att man är oenig inför öppen ridå. Att det finns en offentlig debatt – inte minst i och genom Haaretz. Som dagens översättningsövning valde jag debattören Gideon Levys sin syn huruvida man bör angripa Iran. På engelska finns hans artikel här.


GALENSKAP, INTELOGIK, LEDER ISRAELS LEDNING

De karlakarlar som nu hotar Iran är de verkliga fegfegisarna. De modiga är faktiskt de som försöker omintetgöra vansinnet – från den tidigare Mossad-chefen Meir Dagan till inrikesminister Eli Yishai.

Om Iran vågar genomföra en kärnvapenattack mot Israel, begår Iran ett offentligt och smärtfyllt masssjälvmord. Israel kommer att svara och världen kommer inte att vara tyst. Det vet Jerusalem och vad viktigare är: det vet Teheran. Men i Teheran, som vi får höra från morgon till kväll, kan de "galna" blanda bort korten.

Så Israel hotar att bomba Teheran innan det blir för sent och många israeler är positiva till detta. Men debatten som nu pågår, med skrämmande allvar, om möjligheten att bomba Iran gör att man misstänker att det faktiskt är här, i Israel, som vansinnet råder. Det iranska vansinnet har ännu inte bevisats men i Israel är det klart som dagen.

Israel har inte en rationell ledning. De flesta av dess drag kan inte logiskt förklaras. Det är inte logik som dikterar det fortsatta byggande i territorierna. Det är inte logik som förklarar de krig som Israels regering har proklamerat mot den Palestinska Myndigheten utan hänsyn till vad som kan komma istället. Det finns inte heller logik i Israels Hamas-stärkande åtgärder från den fortsatta belägringen av Gaza till frigivandet av enbart Hamasfångar. Det finns ingen logik i att fortsatt hålla Marwan Barghouti fängslad. Det finns ingen logik i att låta relationerna med Turkiet försämras. Det fanns ingen logik i Operation Gjutet Bly som gjorde Israel mycket mer skada än nytta. Det finns inte heller någon logik i skräckmålningen av den arabiska våren som faktiskt skulle kunna ge Israel några lugna år från länder vars arméer har rasat, vars samhällen är upptagna med inhemska frågor och vars regimer är på fallrepet. Och naturligtvis finns det ingen logik i den fortsatta ockupationen som hotar Israel mer än något annat.

Något annat styr den israeliska ledningen och det kan inte kallas logik. Den israeliska allmänna opinionen kan inte heller för ett ögonblick misstänkas att uppföra sig rationellt: De flesta israeler tror att bomba Iran kommer att utlösa en regional storbrand och ändå är fler israeler för en sådan attack än emot. Om det är förnuft, vad är då galenskap?

Det finns inget sätt att rationellt förklara krigstrummandet mot Iran. Riskerna för en israelisk attack är tydliga och fruktansvärda. Faran av ett Iran som använder kärnvapen är noll och ändå leker Israel med helveteselden. Israeler säger i realiteten att de föredrar en störtflod av tusentals missiler – som bringar blod och förstörelse nu – framför en framtiden tänkbar risk för ett självmordsvapen från "galna" Iran och att de föredrar ett systematiskt vansinne med tydliga hot och öppna förberedelser för vad som kan bli ett israelisk självmordsuppdrag.

Även om alla de väl iscensatta uttalandena, manövrarna och rökpuffarna enbart är avsedda som hot saknar de helt visdom. Ett hotat Iran är också farligt. Det kan avfyra ett desperat förebyggande slag mot Israel.

Iran vill ha kärnvapen för att skydda sin regim. Iran såg den förre irakiske ledaren Saddam Hussein och Libyens Muammar Gadhafi bombade och förstår – helt logiskt, bör det sägas – att om man hade nukleära möjligheter skulle världen inte röra dem eftersom den varken rör Nordkorea eller Pakistan. Iran vill också bli en regional kraft i det nya Mellanöstern och vet att ett sätt att bli det är med hjälp av centrifuger. Det skulle vara att föredra, naturligtvis, om Iran inte fick sin önskan igenom. Det skulle vara att föredra att världen utövar påtryckningar så att man inte skaffar kärnvapen, men det är klart för alla att ingen bombning kommer att hålla kärnvapen borta från Iran för alltid.

Den enda slutsatsen av det ovanstående är att det finns en ologisk ledning i Mellanöstern – men inte nödvändigtvis i Teheran. Rädsla, delvis falsk rädsla, bor i Jerusalem som resultat av den skräckmålning och demonisering som alltid är närvarande här om allt från svininfluensa till det iranska nukleära programmet. Till detta finns det storhetsvansinne som säger att Israel kan diktera villkoren i området som man finner lämpligt. De karlakarlar som nu hotar Iran är de verkliga fegfegisarna. De modiga är faktiskt de som försöker omintetgöra vansinnet – från den tidigare Mossad-chefen Meir Dagan till inrikesminister Eli Yishai.


*  Tom Lehrer hette en amerikansk sångare som när Kina smällt av sin första atombomb 1964 skrev en sång vars titel är detta inläggs rubrik. Lyssna på den här. Leta gärna andra låtar av honom. Fyndiga.

Kommentarer
Postat av: A-K Roth

Oj så mycket ondska det finns i Israel. Inte underligt då att du inte ser israelerna i detta scenario: "Om Iran vågar genomföra en kärnvapenattack mot Israel, begår Iran ett offentligt och smärtfyllt masssjälvmord."



Fader förlåt dig, ty...

2011-11-08 @ 13:21:06
Postat av: A-K Roth

Jag läste slarvigt, trodde Stig stod för det vansinniga från Gideon Levy. Undra på att han föraktas av så många, och gillas av somliga. Min tidigare kommentar ska naturligtvis riktas till Gideon Levy, inte till Stig. Med ursäkt.

2011-11-08 @ 13:28:25
Postat av: bloggaren själv

A-K Roth.

Bra att du vid en andra läsning såg vm som sa vad och att jag inte för-ondade Israel. Det är viktigt att läsa noga och att läsa helheter.

sedan om meningen du anger kan jag inte på ett djupare och mer initierat sätt försvara Gideon Levys text som helhet eller i detalj eftersom han säker känner sakernas tillstånd bättre än vad jag själv gör. Dock upplever jag inte att han med den mening du lyfter ur sammanhanget vill demonisera Israel - vilket ju vore absurt. Det han gör är ju att redovisa enkla fakta. Ett Iransk eventuellt framtida nukleärt angrepp på Israel skulle ställa Iran ensamt mot hela världen - till detta Israels nukleära vedergällningskapacitet. Det vore alltså ett självmord. Eller?

Och med detta som logisk bakgrund driver Levy sin huvudtes att det vore en ologisk galenskap om Israel slog till först - vilket man funderar kring.



2011-11-08 @ 18:16:55
Postat av: EL

Men någon mullah i Iran har ju deklarerat att det inte gör något om Iran går upp i rök, bara Islam vinner. Eller om Iran förlorar 40% så har landet fortfarande 60% kvar. Israel inget.

Angående GL ovan, så snor han in sig då han fortsätter på den tråden med "Faran av ett Iran som använder kärnvapen är noll" följt av "Det kan avfyra ett desperat förebyggande slag mot Israel." Är det noll eller inte?! Ger honom dock rätt i "det är klart för alla att ingen bombning kommer att hålla kärnvapen borta från Iran för alltid."

Kärnvapen är kusligt men har hållit fred i Europa ett bra tag nu. Ännu kusligare är det i händerna på fanatiker som i Iran, Pakistan och Nord-Korea.

Klarade mig med 15 rader;-)



2011-11-08 @ 18:25:31
Postat av: EL

Stig, visst "demoniserar" GL både sin regering och israeler om du läser noga. Vilket intresse skulle Israel ha av att bomba Teheran? Eller hela Iran för den delen. Israel vill omintetgöra

"massmordsmackapärerna", inget annat. Israel har inget emot det iranska folket per se och hade goda relationer med shahn. Den blodiga ayatollahregimen med Ahmadinejad i spetsen däremot har förklarat för världen att Israel ska bort från kartan.

2011-11-08 @ 18:49:58
Postat av: Guardian

I skrivandestund finns det inga bevis för att Iran håller på med några kärnvapen – och rörande kärnkraft har man ratificerat fler traktat än Israel…

Den mycket enkla sanningen är att Iran har precis lika mycket rätt att ha kärnprogram som exempelvis Sverige har.



Varför det religiösa styret i Iran skulle anfalla Israel med kärnvapen och bomba muslimernas tredje heligaste plats – har fortfarande ingen förklarat på ett trovärdigt sätt.



Israeliska bomber löser ingenting – det har de senaste fyrtio åren av israelisk ”utrikespolitik” visat.

2011-11-08 @ 21:14:46
URL: http://palestina.blogspot.com
Postat av: EL

IAEA rapporten har nu släppts. Den visar att Iran

aktivt arbetar på ett kärnvapenprogram.

Att jämföra Iran med Sverige är väl ändå som att jämföra äpplen med bananer.

2011-11-08 @ 22:31:25
Postat av: Guardian

EL

Ja, IAEA ifrågasätter Irans intentioner, vilket är något helt annat än att faktiskt påstå att Iran håller på att bygga atombomber.

Det finns fortfarande inte ett enda handfast bevis för att det byggs några atombomber, men du kanske vet något som vi andra inte vet...



Att jämföra Iran med Sverige är fullständigt korrekt eftersom länderna har precis lika stor rätt till sina atomprogram.



Bland alla äpplen och bananer så ”glömde” du det israeliska atomprogrammet…och att dom inte ratificerat icke spridningsavtalet…

Eller för all del Pakistan, ett land som aktivt stöder stöder Talibanerna och faktiskt har kärnvapen…

2011-11-09 @ 00:11:58
URL: http://palestina.blogspot.com
Postat av: AL

Är det du som är den norrländske präst som nu anklagas för tidigare samröre med STASI, Stig?

Man kan tro det. Inte minst för att islamofascisten Guardian dras hit.

2011-11-09 @ 11:37:30
Postat av: EL

Verkar som ohövlige påhopparen Guardian försöker ta över den här bloggen också. Räcker med att se hur han har kört över Egons blogg utan att behöva följa bloggens regler.

2011-11-09 @ 13:36:14
Postat av: bloggaren själv

Jag kan försäkra signaturen "AL" alias Bo Rööser alias något annat(?) att jag inte är den präst som kanske haft att göra med STASI. Om Rööser kolla lite fakta hade han läst innantill i artiklar om saken och konstaterat att det är frågan om en kyrkoherde - vilket jag inte är - invandrad från Tysklande - vilket jag inte är - och verksam vid Umeå universitet - vilket jag inte heller är. Med den dåliga hållningen vad gäller att ta reda på fakta har "AL" alias Bo Rööser alldeles på egen hand visat att han bygger sina funderingar på egen fantasi och eget fabulerande.

Jag tillhör alltså inte dem som skickar brev med uppgifter och åsikter om andra till olika myndigheter, arbetsgivare etc. Signaturen "AL" alias Bo Rööser förstår här säkert vad jag menar mellan raderna. Gör han inte det föreligger minnesproblem.



Men om DDR-STASI kan sägas att finns jag registrerad där skulle det vara för att jag sannolikt varit registrerad hos svenska SÄPO. Ett läsår i Uppsala delade jag studentkorridor med den då värnpliktige äldste sonen till Olof Palme och om SÄPO inte kollade vilka som fanns i omedelbar fika- och pingisnärhet till statsministerns son hade SÄPO inte gjort sitt jobb - typ.



Signaturen "Guardian" har inte här på bloggen (än) gått över någon öhövlighetsgräns. Givetvis har jag mina ögon öppna på sättet som alla kommentatörer kommenterar på. Det ska vara sakligt, utan okvädning. Här gör jag ingen skillnad.

Bara så alla vet.



2011-11-09 @ 23:26:44
Postat av: AL

Natten till idag 10/11 är en hågkomsttid för Kristallnatten i Nazityskland 1938 då tusentals judar mördades och fördes till koncentrationsläger, judiska butiker plundrades och synagogor brändes.



Detta skriver jag nu eftersom man inte kan förvänta sig någon post om detta här då bloggägaren har fullt upp med att som kristen demonisera Israel-Staten för överlevande Förintelsen och deras anhöriga.

2011-11-10 @ 07:23:49
Postat av: Guardian

LA/ Rööser

Nytt namn – samma gamla unkna kommentarer.



EL

Jag har totalt publicerat ca 5 st inlägg hos Stig – bara på denna tråd har du själv kommit upp i 4 - så den av oss som ”försöker ta över den här bloggen”, är möjligtvis du.



I övrigt har jag aldrig någonsin kommenterat/gnällt/klagat över vilken nivå bloggägaren väljer på sin blogg – det är ägarens privilegium.



För den som då var intresserad av ämnet för tråden – så har det kommit fram felaktigheter i IAEA senaste rapport, samt att även israeliska säkerhetstjänster bidragit till rapporten, som fortfarande inte innehåller något nytt – utan bara gammal skåpmat, iklätt ett nytt politiserat tonfall.

http://www.ipsnews.net/news.asp?idnews=105776

2011-11-10 @ 14:52:17
URL: http://palestina.blogspot.com
Postat av: AL

Att Islamofascisten Guardian skulle tycka att det är unket att påminna om Kristallnatten var väntat.

Den åsikten delar han med diverse nynazister och Irans mullor.



2011-11-10 @ 15:12:13
Postat av: bloggaren själv

För knappt 20 år sedan när familjen i bil var på väg till mormor och morfar hände det att jag avfyrade en tillsägelse jag återanvänder nu:

"Nu barn måste ni sluta bråka i baksätet!! Blir ni inte snälla måste pappa stanna bilen och ni får gå ut och sedan åka vidare i takboxen!"



Utifrån detta är det följande som gäller:

Jag tillåter ingen att ta över min blogg!!

"EL" kan vara helt lugn. "Guardian" kommer inte att tillåtas ta över, inte hon själv heller. Så, barn, ni behöver inte käbbla vidare om det.



"AL" alias Bo Rööser: Tack för upplysningen om Kristallnatten i din näst senaste kommentar. Jag såg igår på nyheterna att det var den dagen och den är definitivt värd att minnas. Att det inte blev ett blogginlägg om det betyder inte att jag anser det inte vara viktigt. Men jag tycker - och utan att veta det tror jag att det är också vad "Guardian" känner - att andra ledet i din näst senaste kommentar är unken, tanken att jag har "fullt upp med att som kristen demonisera Israel-Staten för överlevande Förintelsen och deras anhöriga". Tonläget i senaste kommentaren med ord som "islamofascist" höjer inte nivån. Skärp dig!

2011-11-10 @ 16:23:55
Postat av: EL

(...rapporten, som fortfarande inte innehåller något nytt – utan bara gammal skåpmat...)



Just precis! Man har vetat om situationen sen flera år tillbaka men nästan bara gått som katten runt het gröt! Kanske Guardian kan förklara varför han har ståndaktigt suttit och fortfarande sitter på Ahmadinejads och mullahgubbarnas sida? Kanske han inte har fattat allvaret i situationen.

2011-11-10 @ 16:47:10
Postat av: AL

Jodå EL nog har Guardian förstått allvaret men han har i vanlig ordning tagit ställning för teokraterna i Teheran.

2011-11-10 @ 17:22:54
Postat av: EL

Stig,



Ursäkta lillebror:-) men det var faktiskt Guardian som hoppade på med "samma gamla unkna kommentarer".





2011-11-10 @ 20:42:10
Postat av: bloggaren själv

Jodå EL. Det har du rätt i. Guardian använde ordet först men jag kände saken alldeles själv och funderade på om och hur jag skulle reagera. AL hade ju rätt om Kristallnatten att den är värd uppmärksamhet - som den ju också fått inte minst genom manifestation i Götebörg.

Men - som jag skrev: Det är andra ledet i den kommentaren är trist. Sådär insinualt anklagande utifrån enbart fantasi-spekulationer. På samma sätt var det i AL:s kommentar innan med STASI-tankarna.

Visst kan man som han gör grovt ta miste eller i ilska förivra sig men får man information om att man är ute och cyklar är det förenligt med vanligt hyfs och folkvett att man städar. Typ som A-K Roth gjorde alldeles i början av denhär samtalstråden. Men det gör aldrig AL alias Bo Rööser. Tyvärr.

2011-11-10 @ 21:44:43
Postat av: Guardian

Hur skulle det vara om ”EL” putsade läsglasögonen?

Alternativt ska jag tydligen uppfatta det som en komplimang att bli kallad ”islamofascist” i kommentar #9 - för något ”ohövligt påhopp” är det tydligen inte tal om, eller?

Och att bli ihopbuntad med ”Ahmadinejad och mullahgubbarna”fastän jag inte har ens kommenterat deras åsikter…



Men att efteråt kalla AL:s kommentarer om mig och Stig ”unkna”, ja då var det genast gnäll om ”påhopp”…



Om några debattörer kunde klara av att höja sig över hink & spade nivån, så kan man begrunda att inte ens Israels försvarsminister Ehud Barak anser att ett atombombsbestyckat Iran skulle utgöra något militärt hot mot Israel.

Däremot skulle det effektivt ta död på ständiga israeliska hot och sabelviftande.



Det absolut bästa sättet att få styret i Iran att komma på andra tankar vore att sluta hota landet, eftersom man då inte skulle vara i behov av några bomber.

Fortsatta hot kommer garanterat bara öka benägenheten.

2011-11-10 @ 23:28:08
URL: http://palestina.blogspot.com
Postat av: EL

Nice try, Guardian!

2011-11-11 @ 12:38:55
Postat av: AL

Stigs kriterier vid källkritik och min minnesregel för densamma i en annan post äger full giltighet när Guardian refererar till en känd amerikansk vänsterextremist som Gareth Porter när det gäller Irans nukleära program :-)

2011-11-11 @ 17:38:33
Postat av: JanneL

Vill länka till ett tal som Benyamin Nethanyahus hade inför generalförsamlingen 23 september 2011. Det här har inte översatts och överhuvutaget nämnts i väst!



Läs och begrunda! Detta är nog mera trovärdigt än vad västerländska förståsigpåare "vet".



http://www.peterostman.fi/premiarminister-benyamin-netanyahus-tal-infor-fns-generalforsamling-den-23-september-2011/

2011-11-14 @ 22:08:02
Postat av: Guardian

Ja, Janne L, Nethanyahu upprepade samma sak som han sagt 10 000 gånger tidigare, nämligen att han förkastar de grunder som internationella samfundet bestämt ska gälla för fred.



Dessutom är talet kantat av lögnaktigheter, exempelvis – Netanyahu avgick i protest mot att Ariel Sharon lämnade Gaza!



”…vi rev synagogor [i Gaza]” - inte alls. Det jobbet lämnades åt PA under Abbas.

Och Netanyahu kunde sedan gnugga händerna åt bilderna när palestinierna rev synagogorna - något som israelerna skulle ha gjort.



”… efter att ha gjort allt detta gav vi nycklarna till Gaza till president Abbas.” - Inte alls. Abbas höll sitt avtal rörande den israeliska reträtten och Israel svarade att stänga gränserna för Gazas export. Frukten låg och ruttnade i vägspärrarna – och detta var alltså långt innan Hamas var på banan.



”År 2000 drog vi oss tillbaka från Libanon.”

Inte alls. Israel ockuperar fortfarande bitar av Libanon, vilket fastställdes av FN:s kartografer för några år sedan, dessutom skulle tillbakadragandet skett 22 år tidigare, 1978!



”Och vi lämnade varje kvadratmeter av Gaza 2005”

Betydelselöst. Gaza ligger fortfarande under ockupation då Gazas gränser (undantaget en liften remsa mot Egypten), luftrum och territorialvatten fortfarande kontrolleras av israelisk militär.

2011-11-15 @ 12:07:53
URL: http://palestina.blogspot.com
Postat av: EL

"Israel ockuperar fortfarande bitar av Libanon, vilket fastställdes av FN:s kartografer för några år sedan..."



Vilka "bitar"? Putsa dina egna läsglasögon. Israel ockuperar ingen bit av Libanon vilket har faställts av FN.



2011-11-15 @ 12:50:58
Postat av: JanneL

Du var förstås där och har alla detaljer?



Däremot sitter nog respektive parter med "sanningen".



Netanyahus >>Gnuggade händerna<<? Var har du den infon ifrån! Andas väldigt fientligt skulle jag vilja påstå. Inte direkt sakligt eller ens hederligt av dig.



Du fantiserar om vad israel vill och inte vill.



Tror du verkligen dom är så korkade att dom står och ljuger om sin verklighet. Han säger klart och tydlig i sitt tal vad Israel står och hur utsatta dom är av diverse "fiender". Som vilken "klentrogen" som helst kan se och höra. Jag menar dom är ju inte blyg med vad dom vill göra med Israel.



Säkert lämnar man bort sanningen här och där, vi är ju dock bara människor. Men sakfrågan är ändå Israels överlevnad. Det säger dom (fienden) själva och det har vi nog fått bekräftat alldeles för många gånger själva.



Det här vet dom flesta, men av någon "anledning" så kommer Israel att alltid få stå i skottgluggen.



Visst! Israelerna har gjort och kommer säkert att göra många och galna fel. Men vad händer när människan tar till vapen? Har inte hört om ett enda oblodigt och fint krig i historien. Krig och våld är summan av människans galenskap, där kan jag hålla med. Men vad har dom för val?



Sen säger ju Benjamin att många beslut inte gick smärtfritt osv... Men dom gjordes!



Vad har Abbas med Hamas i spetsen gjort för att det skall bli fred?



Fram nu med infon du sitter på! Kan du redogöra för deras innersta tankar, för den israeliska verkar du ju ha full koll på!



Förresten! Vad gjorde Finland när deras land hotades? Hur många Svenskar gick med och försvarade vårat grannland i väster? Det är lätt att sitta i lilla Sveariket och tro att man sitter med allt förstånd och all kunskap om hur andra borde göra. Det är ett signum för självgoda svenskar!



Jag skämms att vara svensk, speciellt när det gäller Israel. Jag håller inte med i allt dom gör, för galenskap förekommer osv... Men jag väljer nog Israel långt före deras "fiender"!



Men som Bibeln lär! Sanningen kommer att segra. Alla, både du och jag ska stå till svars för våra gärningar, finns ingen som slipper undan på den dagen. Varken Netanyahun, Abbas, Hamas, du eller jag kommer undan när våra (samvet)sböcker ska upplåtas.



Hur mycket elände lämnar inte vi efter oss. Ta prästerna! Dom släpar in allt vidrigt som Gud förbjuder in i sin kyrka! Var finns protesterna och niten där? Nä man är rädd om sitt jobb och sin pension! Eller Gud förbjude, man tror inte på vad Bibeln lär oss. Var finns båtkonvojerna och protesterna för alla oföda barn som slaktas i våra (länder) lassarett? Var finns niten att gå ut och berätta om barnavännen Jesus och vad han gjorde för oss?



Jo det finns dom som gör det, men alla vi andra som också borde vara där i konvojerna för Gud och hans rike.



2011-11-15 @ 13:00:24
Postat av: JanneL

Ursäkta min geografiska tabbe!



Vårat grannland i ÖSTER och inget annat!

2011-11-15 @ 13:03:39
Postat av: bloggaren själv

Janne L skriver: "Vill länka till ett tal som Benyamin Nethanyahus hade inför generalförsamlingen 23 september 2011. Det här har inte översatts och överhuvutaget nämnts i väst!"



När Nethanyahu och Abbas talade direkt efter varandra såg jag det på CNN. Inte riktigt allt för vi skulle äta men väst-media sände alltså direkt.

Jag såg snuttar av talen dagen efter i svenska TV-nyheter som ju är väst-media.



Den 24 september läste jag bägges tal på engelska och i inlägget "dagen efter igår" länkade jag till dem. Till detta gjorde jag eb översättning av en amerikansk artikel som analyserade talen. Väst.



Så nog har materialet funnits tillgängligt för var och en som ät intresserad.

2011-11-15 @ 16:15:42
Postat av: JanneL

Jo om man letar så hittar man. Men dom flesta matas med snedvridna och direkt ohederliga uppgifter som man själva hittar på.



Har faktiskt inte läst många tidningar på mitt eget språk som förmedlar en rättvis bild av situationen där nere. däremot en mediastorm och uppiskande fientlighet över israelernas våld.



Så är det bara! Har jag fel så länka nå positiva rapporteringar om israel i svenskmedia av någon betydelse. det är nog lätt räknade.

2011-11-15 @ 17:06:32
Postat av: Guardian

EL

UN to deem Sheba Farms Lebanese

http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=68135



Israel ockuperar fortfarande Sheba farms som ligger i södra Libanon på gränsen mot Syrien. Både Syrien och Libanon ense om att området är Libanesiskt, och Israel gränsar inte överhuvudtaget mot området.



Diskussionen har gällt om Sheba tillhör Syrien eller Libanon - vilket ändå inte hade hjälpt Israel 1 millimeter - eftersom Golan tillhör Syrien och det området skulle Israel lämnat 1967, alltså 23 år <i>innan</i> Säkerhetsrådet började ha konstiga åsikter.



Det var andra gången du hade grovt fel…

2011-11-15 @ 21:24:37
URL: http://palestina.blogspot.com
Postat av: Guardian

Janne L, det var en fasligt lång text för så lite konkret innehåll.

Man behöver varken vara på plats eller tankeläsare för att känna till dessa händelser – lite allmänbildning räcker långt.

Då kan man enkelt se att Netanyahus utsagor inte matchar verkligheten – korkad eller inte.



Att nu slå sig för bröstet över uttåget i Gaza – när man hela vägen motarbetat och avgått på grund av det är inget annat än kalkonvarning.



Netanyahu to Go After Sharon's Position

http://articles.latimes.com/2005/aug/31/world/fg-netanyahu31



Netanyahu quits as Israel approves Gaza pullout

http://www.dailytimes.com.pk/default.asp?page=story_8-8-2005_pg7_6



Israel to abandon Gaza synagogues

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4234336.stm



http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3140767,00.html



Palestinians hope to harvest fruit of withdrawal - if Israelis don't let it rot

http://www.guardian.co.uk/world/2005/nov/12/israel1

2011-11-15 @ 22:02:55
URL: http://palestina.blogspot.com
Postat av: EL

Vad var det jag skrev. Nu när Guardian inte längre har sina "punching balls" på Egons blogg så har han försvunnit där och dykt upp här. Har han bara gammal skåpmat att bjuda på så betackar jag mig.

2011-11-15 @ 22:48:53
Postat av: JanneL

@Guardian



Din allmänbildning tycks inte sträcka sig längre än dit du vill att den ska sträcka sig.

2011-11-15 @ 23:00:07
Postat av: Guardian

EL verkar ha kraftiga problem att hitta rätt fokus.

Hur skulle det vara om hon istället la energin på att följa med/läsa på/uppdatera sin omvärldsanalys – istället för att gnälla på dom som faktiskt gör det.

2011-11-16 @ 10:42:46
URL: http://palestina.blogspot.com
Postat av: JanneL

@Guardian!



Du analyserara inte, du prövar inte utan du sprider bara antiisraelisk propaganda. Det märks mer än väl hur du sväljer allt negativt om israel och deras rätt att försvara sig mot fanatiska galningar. Du själv verkar ha en släng av kommunistisk/socialistisk snedvriden världsbild.



Det går inte att omvända sådan trosuppfattning dom där står för. Alla otrogna är deras fiender.



Sen ditt basunerande om allmänbildning, så borde du ju i så fall ha bättre koll på iran, hamas och palestinierna själva och deras agenda angående Israel och deras existens. Har du missat det eller är du så ynklig så du inte vill se det. Du kanske rent av är för samma sak som dessa galningar med Iran i spetsen.

2011-11-16 @ 11:26:20
Postat av: JanneL

Måste tillägga att många av Palestinierna säkert är hur fredliga som helst och önskar att eländet tar slut någon gång.



Jag har Iranier som vänner så inte drar jag alla under samma kam, men ledarna i dessa länder är allt annat än fredliga.



Samma gäller Israelerna, finns säkert krigssugna typer där, men det är dock enda demokratin i området!



Det jag är kritisk till är den ensidiga rapporteringen från väst om Israelernas "terror".

Det finns att läsa om den andra sidan, som Stig upplyste mig så fort om. Men man MÅSTE söka den för att finna nått. O när man hittar nått och vill använda det i debatter så duger ju inte det, det är vinklad israelisk propaganda får man höra direkt, osv...

2011-11-16 @ 20:22:37
Postat av: Guardian

Janne L



Om du ska klaga på något så borde du klaga på Netanyahu - det är han som påstår massa saker. Det är mig veterligen ingen som tvingar honom till detta.



Att detta skulle vara ”antiisraeliskt” är inget annat än nonsens – händelserna rapporterades även i israelisk press och i Haaretz gick dom f ö betydligt hårdare fram…



Att gnälla på svensk rapportering är i det närmaste en nationalsport bland många Isarelvänner – men svensk press är förmodligen åtskilligt bättre än den inhemska israeliska, rörande saklighet och neutralitet. Vi har exempelvis inte sånt som "Bosättar-nytt".



Lustigt nog verkar det inte finnas ett land i Europa där det inte gnälls över hur ”usel” rapporteringen från Israel/de ockuperade områdena är – men jag antar att det är som vanligt, Israel har rätt, och alla andra fel.



I övrigt så har du ingen aning vad jag står kunskapsmässigt eller politiskt.

2011-11-16 @ 20:40:07
URL: http://palestina.blogspot.com
Postat av: JanneL

@Guardian



Jag sa inte att du är kommunist eller sosse, utan att du har en släng av det!



Sen har jag inte ifrågasatt din kunskapsnivå heller, utan det var väl kanske din syn på andras allmänbildning jag yttrade mig om.



Du kan säkert vara en hejare på vad vet jag! Men i dina debatter tar du fram lite narcissistiska drag.



>>Har en grandios självbild (till exempel överdriver framsteg och talanger, förväntar sig att bli betraktad som överlägsen utan lämpliga meriter).



Tror att han eller hon är "speciell" och unik och bara kan bli förstådd av, eller bara borde umgås med, andra speciella eller högstatuspersoner (eller -institutioner).



Kräver stor beundran.



Har oresonliga förväntningar på speciella förmåner eller omedelbar respons på hans eller hennes förväntningar.



Är interpersonellt exploativ, det vill säga utnyttjar andra för att uppnå sina egna mål.



Brist på empati; är ovillig att känna igen eller identifiera sig med andras känslor och behov.



Är ofta avundsjuk på andra eller tror att andra är avundsjuka på honom eller henne.



Uppvisar arrogans, hotfulla beteenden eller attityder.<<



2011-11-16 @ 20:54:16
Postat av: bloggaren själv

När "Guardian" nu kan uppfattas blivit nog så ironiskt, "EL" dragit sig ur lite surt då hon fick besked i en sakfråga och "JanneL" utvecklat sina anklagande oförskämdheter tillräckligt stänger jag denna samtalstråd. Ytterligare inlägg här tar jag alltså bort - bara så ni vet.



Intressant är att samtalet i sin helhet nästan inte alls handlade om vad mitt inlägg handlade om...

2011-11-16 @ 23:28:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0