tuggummi & rot-öl

Man lär sig något nytt varje dag! 

De ovan kursiverade orden är lite av en devis jag brukar sprätta omkring mig, inte sällan i min roll som lärare. Tycker devisar* på en positiv hållning till nya tankar, ny kunskap och nya sammankopplingar av sånt man visste förr och sånt som man senare får veta. Idag på förstamajmorgonen fick jag ytterligare bevis till denna min devis.

Väl tangentbordsplacerad funderade jag på ett eller ett par ord som skulle kunna vara rubrik för detta inlägg. Min tanke var att titeln skulle vara så kort att den i kolumnen till höger inte bryter över två rader och gärna lite klurigt kopplat till ordet april – den månad jag faktiskt gödde läsarna med summa 32 mer eller mindre relevanta inlägg i skilda, smala och spretiga ämnen. Ehuru det redan blivit maj kändes april ändå aktuellt då det från igår återstår tvenne apriligheter – inte aprilligheter** – att berätta om: ett bröllop och ett valborgsfirande.

Men så spårade det hela ur när jag började leka med ljudlikheten mellan april och sarsaparill – som den bildade läsaren känner väl till är den ätliga växt som de små blå smurferna älskar över allting. Osäker på sarsaparill-stavningen googlade jag först på smurfer och kom till Wikipedias artikel om smurfarna och fann där den rätta stavningen – än så länge inget speciellt.

Men så barkade det iväg! Ordet sarsaparill visade sig vara en klickbar länk som jag driven av nyfikenhet och överdriven kunskapstörst inte kunde låta bli att klicka på. Då hamnade jag på en ny Wikipediapost som sensationellt avslöjade för mig det jag absolut inte hade trott:
Sarsaparill är en riktig växt! Och jag som trott det var ett harmlöst serietidningspåhitt.

Och läsandes vidare där fick jag reda på att sarsaparillens rot bland annat använts som smakämne i barndomstuggummit Jenka samt i nåt sorts amerikans läsk som heter Root-beer. Inget av detta hade jag någonsomhelst aning om men blev verkligen bevis för min devis att man lär sig något nytt varje dag! 

Om bröllopet igår samt Valborgsmässofirandet och den predikan eller det tal eller vad det nu blev jag då var ombedd hålla ber jag att få återkomma i senare inlägg – kanske redan denna dag. I vart fall under denna nya månad.



*  Skrivslarv föreligger inte! Särskrivning är ett språkfenomen som griper omkring sig men här tillämpas den mycket mer sällsynta sammanskrivningen. De visar fick bli devisar – när det gäller belägg för en devis.
** Skrivslarv föreligger inte heller här. Medvetet lekande med ord!

Kommentarer
Postat av: Stig Sundström

"Man lär sig nåt nytt varje dag". Du som lärt mig att lägga in bilder och varva med text, kan du vägleda mig i frågan hur man gör styckeindelningar på bloggen också? Jag har nu lagt ut dagens predikan på min blogg, och ser att det blir oerhört massivt att läsa:-)

2011-05-01 @ 16:17:40
URL: http://stigsundstrom.blogg.se/
Postat av: Jokke

Tack! Var nyligen i USA med min familj och var ju tvungen att testa deras berömda root-beer, det var vedervärdigt och min spontana reaktion var just: Jenka tuggummi! Smaken passar som tuggummi men inte som bubbeldricka! Tack igen för att jag fick lära mig något nytt idag!

P.S. Mina någorlunda vuxna barn hade aldrig hört talas om Jenka!

2011-05-01 @ 18:29:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0