jag - en pamp!

Just det!
Jag är en pamp!! En riktig storpamp!!
Det har jag papper på.
Från självaste Kammarkollegiet.
Bilden är sagda kollegiums lågåtajp.

Undrar förresten hur bilden ska tolkas: En krona och två korslagda nycklar under...

Varande en person som tonårade i Luleå vet jag vad nycklarna innebär: Nyckelbryggeriets öl. Något äldre snappade jag upp att bryggerinamnet gick tillbaka på stadens heraldiska vapen med två korslagda nycklar. vilket i sin tur går tillbaka till sigillet för den gamla medeltidskyrkan i Gammelstad som vid sin invigning på den katolska tiden tillägnades aposteln Petrus – han som enligt Matteusevangeliet kapitel 16 vers 19 försetts med nycklarna till himmelen.
Kronan i Kammarkollegie-låggan står väl för kung, regentskap eller nåt sånt – gissar jag.

Betyder detta att låggan visar att all världslig makt vilar på och utgår från den apostoliska kristna kyrkans kopplad till Petrus-ämbetet? Eller menas det att kunglerie och annat styre är översittar-funktioner mot och ovanför den kyrka som bygger på apostlarnas lära?
Läsaren inbjuds att i kommentar ge sitt bidrag till låggatolkningen.

Hursomhelst fick jag idag post från sagda Kammarkollegium.

Öppnade kuvertet och fann ett Förordnande att förrätta vigsel inom trossamfund. Alltså rätten att viga par, ”förgifta folk” som jag ibland lite hurtigt brukar skoja till det.
Egentligen är det lite anmärkningsvärda är att jag i snart ett år inte haft behörigheten och att alla par som jag skulle vigt skulle ha förblivit giftfria eller avgiftade* trots vackra ord, ceremonier, buketter, svensexor å allt.

Hav förtröstan!! Oroen eder intet!!
Jag har inte haft någon vigsel sedan de övergångsbestämmelserna som kom med den nya äktenskapslagen slutat gälla. Ett tag kunde vi enligt dessa fortsätta att viga men från någon gång förra året skulle också Svenska kyrkans präster behöva personligt förordnande att vara vigselförrättare - och sådana utfärdar Kammarkollegiet**. 
Det som hänt var att jag blev borttappad i den administrativa hanteringen av detta. Å stiftskansliet skulle förra våren lista göras upp över vilka prällater som det skulle begäras vigselförordnande för. Troligen gick man då efter lista över präster anställda i stiftets församlingar eller av stiftet direkt och glömde (åtminstone) mig som inte direkt har Svenska kyrkan som arbetsgivare – anställd på folkhögskola som jag är. Lätt hänt.

Jag kom saken på spåret förra veckan då jag läste i en blaska att en del präster haft lite svårt att hålla reda på det papper som säger att de får viga folk. Vilket papper? blev min inre undran. Vid besök på stiftet i annat ärende tisdag denna vecka förvandlade jag denna undran till yttre fråga om det månne inte skett precis det misstag som jag beskrev nyss. Ansvarig person skulle kolla upp saken. Idag kom resultatet av kollandet: Förordnande att förrätta vigsel inom trossamfund daterat onsdag denna vecka.

Det betyder, kära läsare av denna min blogg, att ni numera har att göra med en person som kan ägna sig åt så kallad myndighetsutövning. Jag är alltså en pamp, en storpamp, med uppdrag från en myndighet som sedan 1539 byråkratiserat sig fram i fosterlandet. Jag får förklara par för man och hustru**.

Inget av detta är ju nytt. Präster har ju alltid haft detta uppdrag. Så ock jag. Tyckte bara det var kul att jag liksom var utan det ett tag. Var omyndig - typ.


* Avgiftade om det gäller någon som varit gift men skilt sig.
**  Detta har varit helt naturligt för alla präster och pastorer i andra kyrkor och samfund, liksom för borgerliga vigselförrättare. Det är bara Svenska kyrkan som haft det annorlunda som en rest från tiden som statskyrka innan år 2000.
***  En del tycker man skall säga äkta makar i stället för man och hustru. Gissa varför.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0