grunderna

Det är ganska sent söndag kväll och jag sätter mig vid datorn för att via bloggen lägga än en dag och ytterligare några tankar ad acta – till handlingarna. Tycker själv att jag utvecklats till en ganska flitig blogg-skribent men något mer eller mindre läsvärt nästan varje dag. Orsaken till denna högfrekvens är väl att bloggen för mig blivit lite av en tankedagbok kring sådant som inte är allt för privat eller knutet till sammanhang där jag yttrar tankarna direkt.

Innan jag går in på detta inläggs huvudärende vill jag fästa uppmärksamheten på debattören Marcus Birros artikel Inte värdigt låta aborterade foster ligga och självdö i Svenska Dagbladet och i tidningen Dagen. Dagens Nyheter refuserade artikeln i sista stund vilket är extra intressant. Varför?

Så till grunderna.

Det var temat för det seminarium jag fick förmånen att leda vid EFS:s ungdomsrörelse SALT:s halligalli i Piteå på fredagen. Det som här kommer är ett sammandrag, inte manus i bearbetat skick. Manuset var nämligen en mind-map som jag inte vet hur jag skulle kunna få in som ett blogginlägg. Gör jag den som en bild blir texten i alla fall för liten att läsa – även om jag publicerar bilden i full storlek.

Jag började med lite latin som betecknar grunderna, vad som är kristet ABC.
Det är Adoratio – bön, tillbedjan, gudstjänst; Biblia – de profetiska och apostoliska skrifter som Kyrkan bestämt skall vara norm och rättesnöre för lära och liv; Confessio – bekännelse, troslära, dogmatik, katekes (med buden, trosbekännelsen, bönen Vår Fader, dopet, nattvarden och bikten).

Så fortsatte jag med att visa att man hittar grunderna i Hebreerbrevet kapitel 6 verserna 1-3. Där säger i och för sig författaren – här kom från gruppen frågor om vem?, var? och när? som jag i utvikningens form svarade på – att vi skall gå vidare från grunderna men nämner då dessa i förbifarten. De är:

Omvändelse från döda gärningar
, brott mot Guds vilja, synder mot buden,
tro på Gud, då mer förtroende för Gud än åsikter om Gud.

Dop
som naturlig och nödvändig engångshandling,
handpåläggning som uttryck för förmedlande av Den helige Ande som ges i dopet från den kristna Kyrkans allra första dag – berättat i Apostlagärningarna andra kapitel.

Uppståndelse
från de döda, först Jesus, sedan vi,
en slutgiltig Dom och evigt liv.

Detta var mina punkter och givetvis bredde jag ut mig en inte så liten aning.
Och förde samtal utifrån vad kidsen frågade, tyckte, talade och sade.
Och nu vet också blogg-läsaren vad seminariet innehöll.

Nästa gång jag skall gudstjänst-tala inför folk är på terminsavslutningen på skolan på torsdag morgon denna vecka samt i ett ungdomsgudstjänstsammanhang lördagkvällen den 18:e juni. Har läsaren tankar på vad som vid dessa tillfällen bör eller önskas bli belyst tar jag tacksamt mot förslag och tips. Använd i så fall kommentarfunktionen.

Nu ska jag sova. Arbetsdag i morgon – trots Nationaldagen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0