tio individuella

Bloggsurfade lite i inte alltför arla morgonväkten och fann att en del internetkrut används till att kommentera den famösa Västerås-stifts-prästen som tidigare i våras i ett par artiklar formulerade sin motvilja mot vad kristen tro klassiskt och enhälligt lär om Gud, Jesus och hur människan blir räddad från sig själv. Via länken pär parbring till höger kom jag via hans inlägg i saken – här – till beslutet Västerås Domkapitel tagit – kan läsas här – men också till en annan blogg som jag valt att lägga till i min länk-förteckning under namnet: Sofia Lilly Jönsson.

Jag har inte en levandes aning om vem hon är. Fann bara hennes skriverier i kyrkliga frågor intressanta. Välformulerade och tankeklara – typ. Därför blir hon en av de bloggare jag länkar till och med henne har jag nu tio individuella bloggar som jag länkar till*.
Och tio skall det förbli! Inte fler. Snubblar jag över andra läsvärda jag för en längre vill länka till kommer alltså någon (lågfrekvent) att kastas överbord.

Västerås-prästen då – vad tycker jag?

Hon obstruerade Domkapitlets arbete med att pröva anmälan mot henne och kunde därför på grund av faktabrist varken förstås, accepteras eller avprästas. Det otyget gav tre års prövotid som påföljd. I klartext betyder detta att kapitlet är skithärsket på henne och egentligen ryter:
Skärp dig! Och sitt still i båten!
Kanske finns rentav tanken att hon under de kommande tre årens punktmarkering, med fortsatt press att motivera sig, själv skall komma till insikt och välja väg – rätta in sig efter vad kyrkan tror, lär och bekänner eller lämna skutan.

Värst vad det blev många nautiska anspelningar i detta inlägg.



* ANDRA BLOGGEN skulle kunna anses vara en elfte men den är ju min egen! Kompletterar denna där det inte – vad jag fattat – går att lägga ut filmsnuttar. Den räknas alltså inte!

Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

Nu tycker nog lilla Tyra att farfar är dum när hon inte räknas.

2011-07-04 @ 14:11:09
Postat av: SSu

Oj. Här måste man skärpa till sig så att man inte blir struken!

2011-07-04 @ 14:59:54
URL: http://stigsundstrom.blogg.se/
Postat av: dito

Jag menar för tydlighets skull från denna bloggs länklista. Om någon skulle undra...

2011-07-04 @ 21:10:38
Postat av: bloggaren själv

Vad det gäller eventuella strykningar och i så fall var kan jag lugna SSu. Jag tänker inte att stryka honom vare sig medhårs eller mothårs - inget av detta är ju heller möjligt. Han löper inte heller risken att ramla från länklistan.



När jag frågade Sofia Lilly Jönsson om det var OK att jag länkade till henne frågade hon i sitt "Ja-svar" om tanken bakom just de tio, mina urvalskriterier typ. Jag svarade sålunda:



"Inga principer alls bara att ca 10 länkar är lagomt.

Det har hänt (sällan) att jag ibland kollat vad bloggare jag läser i sin tur länkar till och mer än dussinet ids åtminstone inte jag kolla av.

Jag har alltid haft under tio bloggar jag länkat till och säkraste sättet att försvinna från min lista är att försvinna – alltså i praktiken sluta skriva. ”Döda bloggar” där inget händer på ett par tre månader är ju bara så trist."



SSu är trygg i båten!

2011-07-04 @ 21:40:09
Postat av: Tobbe

Jag känner mig också trygg.

Att fråga om lov innan man länkar var nytt. Varför det? Jag har under diverse bloggsurfande upptäckt att jag själv är länkad på div bloggar men ingen har frågat mig om lov, vilket jag inte heller efterfrågat.

2011-07-07 @ 10:50:45
Postat av: bloggaren själv

Jag kräver inte heller att tillfrågas utifall någon skulle ha det goda omdömet att länka till mig. Givetvis inte!



Men jag meddelar oftast "mina länkars mål" om saken och efterfrågar ett OK - främst om de inte som Tobbe eller Stig Sundström tillhör den omedelbara bekantskapskretsen. Varför?

1: Ren hövlighet!

2: Ren baktanke! De kanske får syn på min blogg...

2011-07-07 @ 14:30:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0