gaza - från & till

Av detta blogginlägg kan man dra den felaktiga slutsatsen att jag intet annat gör än att tillbringa all min tid med näsan i böcker, den ena efter den andra. Förrförra inlägget var ju om en bok om evangelikal syd-teologi. Förra inlägget var också om en bok och den gången en på cirka 300 sidor. När det nu är dags igen handlar det om en skrift på 300 sidor till.

Läser jag då hela tiden?

Svar: Nej! Det är snarare så att jag under den senaste ½-veckan lyckats flytta tre böcker från gruppen halvlästa alster till sammanslutningen genomlästa volymer. Böckerna Jesus för världen, röster från den världsvida kyrkan och Skymningssång över Kalahari, hur människan bytte tillvaro hade parallellt kämpat om min uppmärksamhet ett tag och en tredje bok jag hade påbörjat låg de facto bortglömd på udda plats i fastigheten. Väl återupphittad är nu också den en genomläst volym som definitivt är värd att beblogga - och läsa.

Boken Gaza – från faraoner till islamister av Nathan Shachar är oerhört angelägen för den som vill söka fatta något av vad som sig tilldragit haver samt händer och sker i relationerna Palestina-Israel. Den är av samma höginformativa faktaförsedda och icke ställningstagande art som Ett land två folk – Israel-Palestina-konfliktens historia av Sören Wibeck som jag tidigare skrivit om här och här.
Nathan Shachar är liksom Wibeck journalist med avsikten att informera mer än att agitera. Lite nätsurfande visar att han varit Dagens Nyheters korrespondent i Jerusalem och nog kan bedömas som relativt pro-israelisk. Det märks inte nämnvärt i hans text som berättar om intentioner och åtgärder, splittringar, framgångar och strategibyten hos både Israel, PLO/Fatah, Hamas och andra samt hur personer betydelsefulla för utvecklingen (eller snarare invecklingen) kan ha tänkt och resonerat fram till och med förra sommaren*.

Efter att ha läst boken står det helt klart för mig att den som i konflikten vill dra fram andra sidans eller de andra sidornas oförrätter har tillgång till hur mycket material som helst. Vill man göra så och fortsätta springandet i ondskans ekorrhjul finns ammunition till högar av långsinthet, partiskhet och fortsatt hat, beskjutning och förtryck – för att inte tala om ren paranoia. Samtidigt visar boken mig att de inblandades avsikter bara sällan varit helt onda hos någon. Att demonisera bara någon är en föga rättvis eller fruktbar väg. Folk på alla sidor har tagit beslut och valt vägar de sett sig tvungna till utifrån de situationer som varit för handen och de beslutsunderlag de haft tillgång till. Avsikterna behöver inte varit lika onda som effekterna av (fel)valen. Till detta kan sägas att idag finns inga vinnare finns – bara förlorare på alla sidor!

En recension som också på ett bra sätt refererar bokens innehåll hittar man här.
Jag rekommenderar boken varmt till var och en som ids vilja ta reda på för att veta.


* Detta betyder att tankar utifrån den så kallade Arabvåren med störtande av och protester mot diktaturerna i till exempel Egypten och Syrien inte finns med. Gissningsvis innebär de senaste månadernas händelser i området att flera av brädets pjäser kan komma att flyttas.

Kommentarer
Postat av: A-K Roth

Kloka ord.

2011-07-10 @ 14:34:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0