...urgamla rätt...

Vad jag fattat finns eller fanns det en gammal lagformulering som ungefär handlade om svenska folkets urgamla rätt att sig självt beskatta. Minns jag inte galet var den ämnad att tvinga konungen att gå via den gamla fyr-stånds-riksdagen med adel, präster, borgare och bönder för att få fram riksdaler till finansiering av de anfallskrig han förde för att försvara sitt rike.

Som resenär med Statens Järnvägars vagnar och lokomotiv på Trafikverkets rälsar och slipers utövar man i stället svenska folkets urgamla rätt att sig självt försena. Två timmar sena var vi redan vid utrullningen från Uppsala och minst en timme stod vi vid ½2-tiden still i metropolen Örbyhus i norra Uppland. Den från kronprincessäktenskapet nykända orten Ockelbo passerades vid 4-snåret och när konduktörskan klockan 8 framförde morgonens första meddelande nämnde hon att vi var fem timmar sena – på grund av bland annat lokfel.

Skulle det bli såhär??

Att ett SJ-norrlandståg på den gamla helstatliga tiden kom sent var ingen hemlighet. Kanske var det likadant på andra sträckor – vad vet jag. Sångversen Ta en tripp i andra klass, gratis vatten, bruna dass. Om du kommer fram i tid så röjda dig därvid kom väl inte till ur blotta intet. Men tågen kom fram! Om än sent. Visserligen gick SJ back men tågen kom fram – någon gång. Så är det i och för sig fortfarande på norrlinjerna men två vintrar å rad har vi genom alla slags media undfägnats med nyheter om inte bara försenade utan rentav inställda tåg i södra delarna av landet.

Skulle det bli så? Var det tanken när verksamheten avstatligades, divisionaliserades, avreglerades, bolagiserades, fick åtminstone 0-resultatskrav samt i viss mån till och med privatiserades? Skulle inte marknadskrafterna bringa välsignelse åt var och en som önskade få sig själv förflyttad från en ort till en annan? Va!!??

Och vidare: om problem fordom kunde skyllas på just statligheten – och så gjorde borgarbrackor i stor mån – så undrar jag var marknadsliberalerna nu lägger skulden. Visserligen går kanske verksamheterna med bättre balanserad ekonomi – men går verksamheten också när solen inte skiner (för starkt)?

När jag skriver detta är uret cirka kvart över 11 och vi rullar in mot Vännäs. Tåget skulle ha fortsatt till Umeå och sedan tillbaka till Vännäs och vidare norrut, men det är ändrat. De som ska till Umeå – många är dom – flyttas till bussar så att vi andra kan blåsa vidare norrut vilket vi tjänar nästan en timme på vilket som det nu ser ut betyder att vi kommer hem 13.40 i stället för 9.46 som det står på biljetten. Då kompletterar jag inlägget med nytagen bild.

Så nu gjort! Bilden alltså. Hem kom vi ½3.


Kommentarer
Postat av: Egon Berglund

Jag hoppas du snart är hemma i Norrbottens pärla utan blessyrer. Själv älskar jag att åka tåg, mest för det miljöriktiga, har försynt föreslagit detta vid våra resor söderut men fått avslag av övriga familjemedlemmar. Tror inte jag skall förslå detta fler gånger med tanke på mångas vittnesmål ( om man inte är intresserad av "äventyrsresor" och har gott om tid , köp en biljett vintertid på Nordpilen !!)

2011-01-09 @ 19:18:22
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: Tobbe

Vaddå gnälla om 4-5 timmars försening på nattåget till norrland. Jag säger då bara det. Ungdomen nu för tiden. Dom tål ingenting!



Annat var det på min tid. Jag minns 70-talet då man åkte en hel del tåg mellan norrland och mellansverige (gymnasietiden bla till div KGF-årsmöten mm och sedan de återkommande resorna under studietiden i Uppsala. Jag menar: två timmars försening var ju fullständigt normalt. I alla fall på vintern. Ibland blev tåget av någon anledning dessutom FÖRSENAT. Då kom det fram ca 5-6 timmar efter den s k "tidtabellen" - vad det nu i SJ-sammanhang är för någonting. Börjar tro att det är samma sk som det vi i kyrkliga målskrivningssammanhang brukar kalla "grundläggande vision", dvs något fullständigt ouppnåeligt som någon en gång för länge sedan fått för sig formulera.



Så vad gnäller du om? Du kom ju hem i tid till middagen i alla fall. Inte helt illa.

2011-01-10 @ 10:58:05
Postat av: bloggaren själv

Jag gnäller inte främst över att SJ liksom kommer när man kommer. Det är jag också van och försonad med. Det jag påtalar är tystnaden hos dem som brukade och brukar recitera det fundamentalistiskt marknadsliberala mantrat om-vi-bara-delar-upp-och-privatiserar-och-marknadsanpassar-så blir-allt-kollektivistisk-bolsjevikstatligt-strul-ett-minne-blott. Den tystnaden gnölar jag över!!

2011-01-10 @ 13:18:27
Postat av: LTD

Ja, tystnaden är lite störande. Nu behövs det nån som står upp och högljutt kräver att vi återgår till den tidigare rådande doktrinen om-bara-staten-äger-så-funkar-allt-bättre-än-man-nånsin-ens-vågat-drömma-om.

Typ som på, ja, 70-talet.

2011-01-10 @ 18:17:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0