bloggtorka


När jag igår kväll talade med den äldre av sönerna frågade han mig:
Har du skaffat någon ny hobby? Du har ju inte skrivit nåt i bloggen på flera dagar?

Svaret blev att det är svårt att mobilisera något riktigt viktigt att beblogga när nästan det sista jag gjort var två inlägg – detta och detta – mer eller mindre kopplade till hans lilla dotter. Dock angav jag också att ett skriveri i teletalande stund faktiskt fanns på skärmen – förra inlägget om Förintelsens minnesdag.

Det var Bloggtorka han noterat. Som en spark på samma problem kan seriestripen ovan fungera, idag scannad från gårdagens Lokala Världsblad. Torsdagsmorgontidningsläsandet aktualiserade således skriveribristen redan innan ättelägget muntligt om kvällen framförde saken.

Uppslag att fördjupa mig i har sannerligen inte saknats. Komna med posten – faktiskt.

Förra veckans debattartikelidé – knasig – i Kyrkans tidning om att lagstifta en begränsning av prästers tystnadsplikt hade givetvis kunnat ge en och annan skriven tanke. Men idén är ju bara så dum. Svar saknas sannerligen inte på tidningens hemsida.

Förrförra veckans huvuddebattartikel i samma blaska var minst lika stollig. Faktiskt ur-dum! Andra har ingripit i saken i kommentarer och senare debattartiklar i KT. Gissade att det skulle bli så och kom inte att skriva vare sig på bloggen eller i tidningen.

Samtidigt har jag dock tänkt en hel del på ”problemet” en del har med att man i Svenska kyrkan regelbundet – näst intill söndagligen – i början av gudstjänsten bekänner sina synder och får sig förlåtelsen tillsagd. Jag har inget problem med det – tvärtom. Tycker förlåtelsen är grundbulten. Folk jag frågat – tillfällen till sådant frågande har inte saknats under mer än 30 år som präst – har inte heller sett det som ett ”problem” att få syndernas förlåtelse när man firar gudstjänst – tvärtom. Förlåtelsen är ju viktig! har de menat.

Ändå återkommer med viss regelbundenhet denna i församlingarna helt oförankrade tanke att syndabekännelse och avlösning borde tas bort. Det finns således några som har ”problem” med saken! – blir min enkla slutsats. Vilka äro då dessa? Regelbundna gudstjänstfirare? Som jag redan antytt: nej! De som inte brukar fira gudstjänst? Knappast - de vet ju inte hur gudstjänsten börjar eller att den oftast börjar som den börjar.

Det är faktiskt bara präster som får detta som ett ”problem”!
Det är den slutsats min tankemöda och erfarenhet ger. Och då inte prästeri parti och minut utan bara vissa prällater. Och absolut inte de flesta. Då skulle ju ”problemet” blivit åtgärdat eftersom redan 1986 års gudstjänstordning ger möjligheten att ta bort det som kallas Beredelsen från gudstjänstens början – en väg som ytterligt få församlingar valt att beträda.

Och mina tankar går vidare till att börja fråga:
Kan det vara så att de som ogillar att få veta att deras liv inte är OK och att Gud kan ha åsikter om både ditt och datt inte heller gillar snack om att synd – alltså det Gud ogillar – och just därför vill rensa i gudstjänsten?
Kan det vara att de har svårt att ta till sig den grundbibliska tanken att en oskyldig Jesus dött en offerdöd för alla synder hos alla och att det är på grund av hans död och uppståndelse – enbart – som allt hos alla kan bekännas? Eftersom det är Jesus och Försoningen som gör att förlåtelsen finns?
Så frågar jag.

Och skulle det vara så att grunden för och det enskilda behovet av förlåtelsen inte finns blir ju förlåtelseorden i gudstjänsten bara tomma. Och då - men bara då - blir - om det är så - snacket om synd det intryck som består.
Och då - om det skulle vara så - blir det alldeles nödvändigt att behålla orden.

Nu blev det ett inlägg i alla fall. Om något jag inte tänkte skriva om.


Kommentarer
Postat av: Jan Andersson

Tänkvärt och klokt! Det är definitivt väldigt centralt med förlåtelsen! Utan den så är det liksom ingen kristendom alls... Jag tror också helt klart att det är sådana som har problem med den som vill ha bort den, vilket innebär att de behöver den allra mest egentligen.

2011-01-28 @ 19:18:09
URL: http://jrabaggis.blogspot.com/
Postat av: Jokke

Jag inte bara tycker, utan vet att syndaförlåtelsen är själva grunden för kristendomen. Att detta är ifrågasatt har jag aldrig hört talas om och att präster vill ta bort den biten är fruktansvärt skrämmande, det finns ingen mening med kyrkan utan syndamedvetande och syndaförlåtelse. Det var ju därför han dog för oss. Jag är ingen teolog utan en simpel kommunalarbetare men detta är faktiskt det mest grundläggande man måste förstå som kristen. "väldigt centralt" säger du Jan, jag säger det är bara det det handlar om - Guds Kärlek är så gränslös att Han trots allt ger oss sin Förlåtelse! Hans offer - för våra synder - bekräftar vi varje gång vi går till mässan. Varför skulle vi annars göra det?

2011-01-29 @ 06:57:20
Postat av: Egon Berglund

”Bloggtorka” och den värre ”bloggdöden” är allvarliga problem för oss redaktörer för ”periodiskt publicerade inlägg som publiceras på datornätverket internet ”

Själv har jag en väldigt nischad blogg” Bloggen vill berätta om palestiniernas och speciellt de kristna palestiniernas situation ”, hittills förskonas från dessa fenomen, men visst händer det att jag undrar vad skall jag skriva om nästa gång? Men det dyker alltid upp någon artikel typ ”Bibellärare och präst som skriver verkligen huvudlöst” se länk http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/2010/11/enogdhetens-resenar.html

Som genererar ett genmäle.

Läs mer om ” bloggdöden”: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/2010/08/bloggdoden.html

Den nu ”avlidne bloggaren ” Björn Holst skrev ”Dessa mina minsta bröder heter en sajt som på ett nyanserad och beskrivande sätt belyser hur det är att vara en kristen palestinier av idag. Den är en mycket fräsch “örfil” i all frikyrklig propaganda om staten Israel ”



Just detta gör att min blogg så oerhört hatad i vissa kretsar, jag har varit på gränsen att ”lägga ner” när hatiska kommentarer dykt upp, då är det skönt att ha vänner som pastor Strömberg som ”kaplan” på min bloggresa.

Den artikel jag skrev 20 januari 2011 om Israels soldater-del 2 , ger upphov fortfarande till kommentarer är just nu uppe i 65 st ( 29 jan).

Mina barn frågade mej ”-vad kommer du skriva om när det blir fred i det heliga landet?” - Jo då lägger jag ner bloggen!

2011-01-29 @ 12:21:21
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: Egon Berglund

PS Jag glömde ger pastorn ett råd när bloggtorkan slår till " bättre med kvalitet än kvantitet"

2011-01-29 @ 12:23:43
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0