fredag mitt i veckan

Kollade som hastigast på Facebook och fann att många av mina "vänner" – alltså typer som jag kan se vad de skriver – anger någon sorts ledighetsaktivitet som statusuppdatering denna kväll. Det kan gälla TV-program de planerar att slappa framför, att ”mys” planeras eller vad man bakat nu då arbetsveckan nått sitt slut. Ett omfattande fenomen – faktiskt! Verkar bygga på att arbets- eller studieveckan är slut.*

Så är det ingalunda för mig. För mig infaller denna fredag mitt i veckan.

Tisdag hade jag inga lektioner och höll mig hemma från arbetsplatsen i förebyggande syfte vetandes hur framtiden skulle komma att gestalta sig. Lektioner, förberedelsearbete + en skidtur fyllde onsdagen och torsdagen gick i samma tecken men utan skidor. Idag fredag har vi haft ledarnas förberedelse- och sampratningsdag inför Konfafotboll 2011 som har sin första helg i morgon och på söndag. En bit över 30 konfirmander väller in på folkhögskolan i morgon vilket kommer att ge full arbetslördag plus eventuellt nattsudd samt söndag fram till ca 15 på eftermiddagen.

Med konfirmanderna tar veckan inte slut. Till deras 11-gudstjänst i folkhögskolans kapell* ansluter en ny variant av Svenska kyrkans grundkurs som skall göra sin första vecka på skolan. Den kursen går på ½ fart under två terminer och kommer att ha delar av arbetet via nätet på distans, och börjar med en första så kallad ”innevecka” söndag till torsdag. Måndagen kommer jag kanske att vara uppgiftsfri, inte sedan. Fredag i nästa vecka bär det sedan åstad till Skellefteå för stiftets Internationella konferens hela nästa helg.
Och sedan är det måndag på nytt...

När andra tar helgledigt ökar jag alltså tempot.

Bilden??
Den egyptiska polisstatsregimen har sökt blockera människornas möjligheter att via internet och journalistisk verksamhet få veta vad som pågår. Givetvis smiter ändå material igenom och bilden jag snott från nätet föreställer koptiska kristna som igår(?) bildade cirkel runt bedjande muslimska landsmän så att dessa kunde fokusera på bönen utan att behöva hålla utsikt mot angripande regeringshuliganer. God respekt!



*  Till detta kommer en annan omfattande Facebooksinläggskategori som jag definitivt inte begriper då de alla är skrivna på arabiska. Ingalunda handlar det om virus eller något annat datoriskt sjukdomssymptom utan snarare om hälsan själv. En av mina äldsta Facebooks-kontakter – faktiskt han som lockade ut mig på den eskapaden – är präst i den koptiska kyrkan i Egypten. Han har 3543 vänner som kommenterar sådant han skriver och då man nu i landet tydligen kan nå internet igen har de tydligen en massa att skriva om – som jag inte förstår.
Fast ibland skriver de på engelska.
** Det är inte brukligt att ha på skolan ha 11-gudstjänster på söndagar. Älvsby kyrka är då den mest naturliga gudstjänstgemenskapen också för kurser på skolan – tycker jag. Med en massa gudstjänstovana utsocknes konfirmander kan – men bara kan – det vara värt att fundera kring huruvida det mest strategiska inte ändå är att fira en egen skräddarsydd gudstjänst. Så beslöt vi att göra. Dock var tanken ursprungligen att den nya grundkursen ändå skulle starta med att fira gudstjänst i församlingskyrkan. Fast denna söndag är gudstjänsten där flyttad till klockan 16 och åtföljs av en enkel måltid i församlingsgården och då är grundkursarna redan igång.
Primärt rekommenderar jag ortborna att möta upp i kyrkan klockan 16 till Familjegudstjänst men skulle tiden vara olämplig är dörrarna till konfirmandernas gudstjänst klockan 11 på skolan inte låsta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0