de kommer i vågor

Skolan har startat. Alltså höstterminen vid Älvsby folkhögskola. Igår den 22:a var officiell terminsstart samtidigt som madammen i mitt liv fyllde år. Sakerna givetvis egentligen inte alls med varandra att göra.

De flesta kurserna startade igår – Allmänna linjen, Körkort, Möbel, Yrkesvägen och Volontär. Fast alla kommer som inte första dagen utan det droppar in folk lite efterhand. På onsdag – alltså i morgon – startar gymnasiet och in väller därmed de skidelever som bor och tränar på skolan men studerar i kommunal regi. På måndag i nästa vecka kommer Grundkursen och veckan därpå ansluter under en vecka i Jäkkvik den halv-farts-grundkurs som började sitt arbete strax efter nyår. Och så har SFI-verksamheten pågått i skolans lokaler sedan den 3/8.
De där människorna som skall studera kommer alltså i vågor. Jag får svårt att avgöra om jag är på gång eller inte – med elevkontakterna alltså. Att vi är på gång vet jag mycket väl. Vi har sjukskrivna medarbetare så det är hur mycket som helst att göra.

Till detta skolreportage skall också läggas upplysningen att arbetsplatsen planerar att utrusta mig med en ny bärbar dator. Den jag haft ett antal år går så sakta, så sakta, så sakta. I våras började den meta-tabletts-drivna apparaten ta 35 minuter på sig att komma igång och hitta nätverket. Jag slog alltså på det vid ½8-tiden, gick och tog en kaffe och sedan till skolans morgonbön. När allt det var klart var datorn klar. I arbetsdagens andra ända tog grunkan en kvart på sig att läsa in inställningar och sedan stänga av och vara möjlig att bära hem för att vara arbetsredskap någon stund på kvällskulan. Inemot en halv arbetsdag i veckan blev min väntetid på de arma maskinen.
Men nu ska jag få nytt. Nåt så in i själva hästvägen vasst, sägs det.


Kommentarer
Postat av: Sofia

En Macbook säkert!

2011-08-24 @ 23:16:24
Postat av: johnny.lestander

Detblirnogensådandärsomskriverlångaochinveckaldeordsomdujuärsåduktigpå.



Johnny

2011-08-26 @ 00:38:28
URL: http://ironisten.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0