flykt norrut - 9

Och så då ett läsförsök som blev helt misslyckat. Orden – på engelska – ville bara flyta ihop och meningarna lös med sin obegriplighet. Kommer att återkomma till boken ifråga som är mycket intressant när huvudet någotsånär är på skaft. Kanske blir jag skaftigare i morgon då vädret enligt prognoser kommer att vara blåsigare, snöigare och mulnare än idag. Men man kan ju aldrig veta.

Så skrev jag för ett par dagar sedan som slut på inlägget flykt norrut – 6. Den skrivningens i morgon är utifrån just nu igår då som berättat i seriens sjunde inlägg det stormade och blåste alldeles förfärligen.* Enligt här i fjälltrakterna arbetande dotter skulle stormandet sluta vid fyratiden i natt. Tio över fyra ville det kvällste och dito pilsner jag tidigare spolat nedför strupen ut ur kroppen och den vevan av sovpaus** kollade jag genom fönstret om hennes prognos slagit in. Och det hade den. Nu när uret närmar sig ½ 8 på morgonen är det fortfarande lugnt. Visserligen mulet men med mycket höga moln som ger förhoppning om åtminstone tidvis sol. Kommer att innebära några timmar skidåkning innan resan hem anträds.

Blev det då bättre igår med orden som ville bara flyta ihop och meningarna som lös med sin obegriplighet? Blev huvudet någotsånär på skaft när jag instormad i stugan läste ut de 130 sidorna i boken No salvation outside the poor – prophetic-utopian essays?

Skallen var nog lite mer på skaft – kanske. För boken är inte enkel. Dels är engelskan ganska svår, bitvis mycket svår. Dels är sakerna författaren Jon Sobrino driver inte alldeles enkla. Han är rotad i verklighetens och fattigdomens El Salvador och har ambitionen att koppla samman det sammanhanget med Bibel och kristen teologi. I korthet – om jag fattat saken rätt – menar han att Gud blev människa i Jesus Kristus för att genom sin förkunnelse, sitt handlande, sin död och sin uppståndelse bryta igenom alla gudsfientliga krafter och etablera Guds rike, Guds verkande, i en värld fylld av gudsviljefientliga förhållanden. Detta är ju ingen märkvärdighet i sig. Klassisk kristen tro – typ. Sedan går dock Sobrino ett steg till och gör en särskild poäng av att när Gud blir människa blir han en fattig människa som särskilt möter fattiga människor med sin makt och sin upprättelse. De fattigas och förtrycktas situation är alltså i Guds fokus. Var det så då är det väl rimligen så också nu. Eller?

Här avslutade jag mitt morgonskrivande. Familjen vaknar. Vi skall frukosta, packa, städa och idka friluftsliv innan vi beger oss hem. Jag får skriva färdigt sen.

Nu återupptar jag skrivandet efter mer än femton timmar. Sitter hemma i Älvsbyn i mitt eget ägandes kök. Hemkommen för ett par timmar sedan eftar sex timmar i bil. Innan dess ett tags skidåkning i kraftigt blötsnöfall i backar där inte en skugga eller en endaste liten kontrast gjorde det möjligt att se hur underlaget var beskaffat. Är i alla fall hemma nu i södern efter en god för tidigt uttagen sommarlovsvecka.

Nu tillbaka till Sobrino och hans bok No salvation outside the poor – prophetic-utopian essays.
Sobrino skriver alltså om hur Gud blev människa i Jesus Ktristus och då en fattig sådan med fattigas situation och armod i fokus. Slutsatsen han drar är – en av dem – att just de fattiga på ett speciellt sätt är bärare av och förkunnare av Frälsningen. Han spetsar rentav till det genom att påstå: Utanför de fattiga finns ingen frälsning.

Jesus samtids ekonomiska, politiska, kulturella, teologiska och intellektuella maktbärande sammanhang slog tillbaka – dödade – honom som utmanade alla slags gudsviljefientliga förhållanden. Så gjorde de också mot hans efterföljare som fortsatte hans verk. Och så sker än idag - menar Sobrino.

Jag fann Sobrinos bok – ehuru svår – mycket tänkvärd. Utmanar mig som då jag är en europeisk man i medelklassen klart lever på livets solsida – både globalt sett och i mitt eget samhälle. Fattar inte utifrån denna bok hur det kommer sig att Vatikanens trospolisiära myndighet betraktar hans undervisning som skadlig för kristna. Jag finner den inte skadlig. Bara profetiskt obehaglig. Alltså nyttig.

Om Sobrino kan man på Wikipedia läsa här. Om boken mer här.



* Undrar nu någon vart flykt norrut – 8 tagit vägen nämner jag bara att flygförbuds-funderingarna i förra inlägget är att betrakta som nummer åtta. Bröt bara numreringen på grund av sitt från vinterförhållanden avvikande innehåll. Ungefär som när Jungfru Marie Bebådelsedag på grund av sitt annorlunda innehåll ersätter en numrerad söndag i Fastetiden.
** Ordet sovpaus brukar vanligen betyda paus för att sova. Den uppmärksamme läsaren ser här hur jag innovativt låtit ordet få den helt motsatta betydelsen kort uppehåll i sovandet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0