äkta siffror?

Bloggerivärlden innehåller stundom en del obegripligheter. Här på denna min blogg är det nog mest jag själv som står för märkligheterna men ibland hjälper en och annan kommentatör eller kommentatös till. I denna vecka har jag dock blivit fundersam kring om det ändå inte hänt en konstighet av alldeles speciell natur.

Så kallat ”vanliga dagar” tittar runt 40 unika IP-adresser in på bloggen. Orsaken till det vet jag inte. Inte sällan är det färre och vad det beror på har jag inte heller någon aning om. Ibland – men bara då och då – går besökskurvan över 50-linjen vilket leder till att jag i en tabell skriver upp antalet, datum och tänkbar anledning. Genom detta förfarande finns nu en tabell med 54 rader sedan jag startade bloggen i juli 2005. Ingen imponerande lista alltså.

Fram till nyligen var de fem topparna dessa:

67 tittare 09-02-02: Lekenskolan brinner!
67 tittare 09-10-26: Efter kyrkomötesbeslutet om samkönade äktenskap.
67 tittare 10-09-21: Eftervalagitation – rekommenderad av döttrarna i Facebook.
65 tittare 09-10-25: Efter kyrkomötesbeslutet om samkönade äktenskap.
64 tittare 09-06-01: En parallelldiskussion till kommentarer på pastorsbloggen jag då länkade till.

60 tittare 11-03-04 var toppen detta år.

Men så slog det till och kurvan gjorde ett hopp uppåt men dagen efter var allt på ”normalnivå”.
11-04-26 visade kurvan 138 tittare.
Som tänkbar anledning skrev jag: Obegripligt!! Fel i bloggverktyget?? 

Jag misstänker alltså att det har varit nåt mackel med statistikfunktionen som rusat iväg och gett en annan bild än den sanna – alltså
ett felande sken utifrån ett skenande fel. Typ.


Kommentarer
Postat av: Stig Sundström

Vill i största ödmjukhet göra herrn uppmärksam på att jag sedan ett par veckor länkar till dig ;-)

2011-04-28 @ 20:10:10
URL: http://stigsundstrom.blogg.se/
Postat av: Jan Andersson

Sökmotorer?

2011-04-28 @ 21:04:23
URL: http://jrabaggis.blogspot.com/
Postat av: Johnny Lestander

Ja du Stig det var ju bra och en gång så var jag på din nivå men nu är jag nöjd om 10 stycken är inne varje dag. Har prövat att skriva lite eller mycket men det verkar inte spela någon större roll. Sista tiden har det blivit en i veckan men den det är ungefär samma antal läsare per vecka. Sedan har jag funderat på hur det kan komma sig att den på bloppplatsen som jag använder mig av finns de som har mellan 1000-2000 besökare per dag och när man tittar på vad de skriver om är det inget speciellt men det kanske lockar att läsa om många är inne. Men jag tror inte det vi skriver om lockar speciellt många läsare så var glad även om mätningen skulle råka vara fel. Mitt egna rekord på 105 har du därmed slagit, så grattis.



Johnny

2011-04-29 @ 23:27:36
URL: http://ironisten.bloggplatsen.se
Postat av: Tobbe

gamle kamrat!



Du har givetvis fått hjälp av gammal kompis. Halv ett på natten den 25 april skrev du på min blogg och berättade att du hunnit med 40 inlägg under min bloggfasta. Givetvis tände du då nyfikenheten hos mina stora läsarskaror:

25 april 74

26 april 86

2011-04-30 @ 00:45:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0