fredaspyyyys...

Nu äre fredasmyyyys! sljungs med skränig stämma i en TV-reklam. Vad som görs reklam för har jag faktiskt ingen aning om – vet bara att vrålet blivit något av ett bevingat vrål jag hört användas i olika sammanhang, också som lördagsvariant. Måndasmyyyys förekommer dock aldrig.

Nu äre fredaspyyyys!

är ett bättre sätt att beskriva mitt läge just nu, mitt i utpustningen efter en tämligen knekafylld arbetsvecka. Lektioner, samtal, samråd, framtids-planeringar och allt möjligt annat har intecknat 5 förmiddagar, lika många eftermiddagar samt 2½ kvällär och ändå har uppgifterna bara travat sig på hög. Till detta kan nämnas att den hosta jag led av förra veckan visat sig vara av rejält intensivt slag och fortfarande – om än i avtagande grad – märkt mig både dag- och nattetid. I allt detta finns sammantaget anledningen att den trägne bloggbesökaren till äventyrs noterat att jag inte skrivit något på hela veckan, något som är ett osedvanligt långt uppehåll från min sida.

Som en indikator på mitt hjärnkontors fredadskvällsdragning inemot den totala kolapsen kan nämnas att jag i eftermiddag kom att fundera på frågan om huruvida det finns kristna cyklar. Har aldrig hört talas om sådana men ord som kristna böcker och kristen musik har jag hört. Till och med tal om kristna skidresor till Österike eller kristen bussresa till IKEA i Haparanda. För att inte tala om kristna TV-kanaler och kristna skolor. Men aldrig om kristna cyklar eller bilar. Fromma hästar har jag dock hört sägas att det finns – eller funnits.

Men vad betyder egentligen orden? Varför säger man som man säger?
Läsekretsen inbjudes att i kommentarens form bidra till lösningen av problemet.

Till detta kan sägas det viktiga: I helgen kommer Tyra, sju månader idag!!


Kommentarer
Postat av: Kyrkvärd på sadel

Kristna cyklar? Brorsan hade en DBS-cykel som ung. Dåren Bakom Styret, sa någon retsam kompis. Den Barmhärtige Samariten, kontrade brorsan. Om han kunde leva upp till det och blomma ut i trons frukter förtäljer dock inte historien.

2010-10-01 @ 22:24:13
Postat av: Johnny Lestander

Kristen cyckel har ju jag inte hört talas om men eftersom många ord kommer från latin och grekiska så visar det sig att cyckel kommer från velociped eller engelskans bicycel men däremot inga kristna sådana. Sedan kan man ju undra varför saker heter som de heter men det skulle man kunna skriva ett antal böcker om.



Johnny

2010-10-02 @ 00:52:37
URL: http://ironisten.bloggplatsen.se
Postat av: Peter Jacobsson

Hmm, min 1'a cykel hette FRAM, kanske en framtids tro...

2010-10-02 @ 03:20:32
URL: http://www.mossagarden.nu
Postat av: Pär

Tänker på hur man i katolska sammanhang kan ta hem prästen för välsignelse av allt från det nya hemmet till den nya bilen, det nya husdjuret osv. Varför inte cykeln? Ordentligt kristnad, vigvattenbestänkt...

2010-10-03 @ 00:19:56
URL: http://teologinorr.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0